ناکارآمدی آموزش سلامت جنسی در کشور

به گزارشافکارنیوز،دکتر سید علی آذین با بیان اینکه طبیعی است که برای ایجاد ساختار فرهنگی - اجتماعی مسائل جنسی دختران کشورمان به داده‌ها و نهایتاً اطلاعات نیاز داریم، افزود: بخشی از این اطلاعات در قالب مستندات علمی که حاصل هم افزایی مطالعات و شواهد و بالاخره تبدیل آنها به دانش قابل دسترسی است، به شرط آنکه به دنبال آنها باشیم.

این متخصص پزشکی اجتماعی ادامه داد: برای به دست آوردن اطلاعات باید بتوانیم اطلاعات متفرقه موجود در سازمان ها و نهادهای مختلف را در کنار یکدیگر بگذاریم و پس از تشخیص خلاء های اطلاعاتی، قطعات ناقص پازل خود را با پژوهش‌های معتبر برطرف کنیم.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه برای بیان مسئله پژوهش و یافتن پاسخ‌ها باید صادق و واقع بین باشیم و به دنبال نتایج سفارشی نباشیم، افزود: برای دانش و تجارب موجود در جهان احترام قائل باشیم و تصور نکنیم که چرخ را باید دوباره خودمان اختراع کنیم.

دکتر آذین با بیان این مطلب که خوشبختانه با تحولی که در نظام سلامت کشور طی دهه ۶۰ و ۷۰ اتفاق افتاد، شاخص های سلامت باروری در کشور که بخش مهمی از آن ها به سلامت زنان مربوط می شود، ارتقاء چشمگیری پیدا کرد، گفت: البته شرایط اقتصادی نه چندان خوب کشور در سال های اخیر و محدودیت های نظام سلامت در پاسخ به نیازهای مردم قطعا این روند را با چالش‌های جدی مواجه می کند.

وی بیان کرد: مشخصاً در مورد سلامت جنسی و در دو بعد آموزش و ارائه خدمات، نه تنها در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بلکه نسبت به بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز جایگاه قابل قبولی نداریم.

افزایش رفتارهای جنسی زودهنگام و سقط های غیرقانونی مخاطره آمیز است


مدیر کلینیک سلامت جنسی ابن سینا ادامه داد: رفتارهای جنسی پرخطر و زودهنگام، بارداری ناخواسته و سقط های غیرقانونی و پرخطر متعاقب آن، بیماری های منتقل شونده از راه تماس جنسی و نهایتاً عوارض اجتماعی هرکدام از این شرایط مثل سایر کشورها از اهمیت و حتی بروز قابل توجهی برخوردار هستند. با نگاهی واقع بینانه به شرایط موجود و فاصله قابل توجه سن بلوغ تا میانگین سن ازدواج در جوانان و همچنین سهم روزافزون دخترانی که خواسته یا ناخواسته از سن تجرد قطعی عبور می کنند و بالاخره تغییرات سریع فرهنگی اجتماعی و متعاقباً رفتار جنسی افراد، احتمال خطر در جامعه ما باید بسیار جدی تلقی شود.

دکتر آذین افزود: سندرم تخمدان پلی کیستیک و آندومتریوز با توجه به شیوع قابل توجه و اثراتی که هر دو بیماری بر قابلیت باروری و نهایتاً کیفیت زندگی فرد دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و باید اطلاع رسانی و ارائه خدمات تخصصی با حساسیت بیشتری انجام گیرد.

وی همچنین به افزایش سن ازدواج و تجرد به عنوان یک عامل خطر در بروز سرطان پستان اشاره کرد و گفت: عدم تجربه بارداری و شیردهی و در آن کنار برخی ویژگی‌های ژنتیکی باعثافزایش سرطان پستان در کشور شده و سن ابتلا به آن در مقایسه با سایر کشورها در حد یک دهه کاهش داشته است، لذا افزایش آگاهی و فراهم آوردن امکان غربالگری از جمله اولویت های دستگاه‌های ذیربط است.

برنامه جامع و مشخصی که به نیازهای جنسی دختران جوان پاسخ دهد وجود ندارد


مدیر کلینیک سلامت جنسی ابن سینا با ابراز تاسف از اینکه در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها هیچ گونه آموزشی درباره سلامت جنسی دختران ارایه نمی‌شود، افزود: تقریباً بجز فعالیت های متفرقه(مثلاً اقدامات همکارانی در وزارت بهداشت یا برخی مطالب ناکافی در کتاب های درسی) هیچ برنامه جامع و مشخصی که در عین حال به نیازهای امروز دختران جوان پاسخ دهد وجود ندارد.

دکتر آذین با بیان این مطلب که بسیاری از مسئولین اصولاً اعتقادی به لزوم آموزش جنسی ندارند اظهارداشت: آنچه شواهد و آمار و ارقام و تجارب سایر کشورها (نه الزاماً کشورهای پیشرفته یا غربی بلکه کشورهای در حال توسعه اسلامی) نشان می دهند، این نظر را تقویت می کند که آموزش با محتوای مناسب و به موقع (نه زودهنگام و نه دیرهنگام و بعد از ایجاد آسیب) باعث کاهش بروز رفتارهای پرخطر می شود و نگرانی برخی از مسئولین در خصوص احتمال ترغیب جوانان به تجربه رفتارهای پرخطر پشتوانه علمی و آماری ندارد.