پلنگ رودباری به رگبار بسته شد!

به گزارش افکارنیوز، مهندس امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست گیلان در این‌باره تصریح کرد: به رغم تلاش‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست در حفاظت از جمعیت گوشتخواران، در استان گیلان به ندرت شکارچیان متخلف با عبور از شبکه‌های حفاظتی، به انجام اعمال خلاف قانون مبادرت ورزیده و بالاترین سطوح هرم غذایی را نشانه می‌روند.

وی ادامه داد: گزارش ارائه شده به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار در روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه، حاکی از شکار یک قلاده پلنگ در منطقه ییلاقی آسمانسر از توابع جیرنده رودبار بوده که ماموران به محض وصول گزارش در منطقه حاضر و پس از بازرسی، پوست پلنگ را در انبار منزل متخلف کشف کردند و فرد متخلف نیز به محض رویت ماموران محیط زیست پا به فرار گذاشت.

مدیرکل محیط زیست گیلان افزود: فرد متخلف پس از تعقیب و گریز توسط ماموران انتظامی منطقه عمارلو دستگیر شده و در حال بازجویی است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز گزارش بیومتریک این پلنگ به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان واصل نشده و کارشناسان در حال بررسی جزئیات آن هستند، اظهار کرد: جمعیت پلنگ در سراسر کشور به واسطه تخریب زیستگاه‌ها تحت فشاره بوده و اگر اهرم‌های حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست در حفظ این گونه زیستگاه‌های آن نباشد خطرات فجیعی متوجه جمعیت این گونه از گربه‌سان در سراسر کشور خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست گیلان افزود: بر اساس یک فرضیه‌ مورد بحثمیان اساتید برجسته زیست‌شناسی کشور، استان گیلان یکی از استان‌های منبع این گونه است که پلنگ به واسطه امنیت نسبی و دسترسی آسان‌تر به مواد غذایی توفیق بیشتری برای زادآوری داشته و از طرفی به واسطه وسعت زیاد قلمروی این حیوان در طبیعت، بخشی از گونه‌های زادآوری شده به استان‌های مجاور مانند زنجان و قزوین مهاجرت و ترکیب گونه‌ای آن استان‌ها را ترسیم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون اداره کل محیط زیست استان گیلان در حال تشکیل پرونده‌ای برای متخلف جهت معرفی وی به دستگاه قضایی است، گفت: بدیهی است در موارد خاص این‌چنینی کمترین تسامحی با متخلفان صورت نمی‌گیرد.

عبدوس به متخلفان هشدار داد که به واسطه گسترش کیفی و کمی همیاران محیط زیست و محیطیاران متعهد در سراسر استان گیلان، امکان پوشیده ماندن تخلف آنها وجود ندارد و به محض اقدام به تخلف، اخبار آن به ادارههای حفاظت محیط زیست در شهرستانها و اداره کل حفاظت محیط زیست در مرکز استان واصل خواهد شد و قطعا طی هماهنگیهای به عمل آمده با مسئولان قضایی استان با این دسته از متخلفان به شدت برخورد میشود.