به گزارش افکارنیوز، چندى پیش مطلبى غیرعلمى و فوق‌العاده خطرناک در فیسبوک منتشر شد که سریع هم دست به دست شد و مایه نگرانى جامعه پزشکى شد. مطلب مذکور توصیه می‌کرد هر زمان علایم سکته مغزى را در کسى دیدید قبل از رساندنش به بیمارستان، با سوزن نوکِ هر ١ انگشت فرد را سوراخ کنید تا خون خارج شود. در فیسبوک آمده که این کار باعثدرمان سکته مغزى و نجات جان او می‌شود اما باید بدانید که این یک ادعاى کاملا بى‌پایه و اساس است. این دلایل رد این ادعا است:


سریع آمبولانس بخواهید

۱ - طبق دستورالعمل سازمان معتبرِ NINDS(انجمن بین المللى بیماری‌هاى نورولوژى و سکته مغزى) وظیفه شما در هنگام مواجهه با بیمار مشکوک به سکته مغزى در ٣ کلمه خلاصه می‌شود: «بلافاصله آمبولانس بخواهید.»

با همین نکته مشخص می‌شود که گناهِ تلف کردن زمان حیاتی برای نجات بیمار و محروم کردن بیمار از دریافت داروهاى بسیار مهمِ در اورژانس به گردن کسانی است که این دروغ را در جامعه ساختند.

۲ - در جاى دیگرى از مطلب مطرح شده در فیسبوک آمده: هنگامی که سکته مغزى رخ می‌دهد، بیمار را بنشانید و شروع به سوراخ کردن انگشت‌هایش بکنید. اما باید بدانید که این توصیه بسیار خطرناک است و می‌تواند باعثرفتن بیمار به سمت مرگ شود. یکى از انواع اصلى سکته مغزى، نوع ایسکمیک آن است. کافی است بیمار مبتلا به این نوع سکته بنشیند تا خونرسانى مغز کمتر هم بشود و اوضاع وخیم‌تر شود.

وقت صرف سوزن زدن به انگشتان نکنید

۳ - در ادعای مطرح شده در فیسبوک آمده با سوراخ کردن نوک انگشتان، خون رقیق شده و جلوى سکته مغزى یا عوارض آن گرفته می‌شود. حداقل در ٢ مقاله معتبر کاملا این ادعا رد شده است و آمده که سوراخ کردن انگشتان هیچ فایده‌اى در مطالعات نداشته و فقط باعثتاخیر در رساندن بیمار به بیمارستان شده است.

۴ - در پُست مورد بحث، نوشته شده که پس از سوراخ کردنِ نوک انگشتان، منتظر بمانید تا هوشیارى بیمار برگردد و سپس بیمار را به بیمارستان منتقل کنید. باید گفت چنین کاری جنایت در حق بیمار است؛ چراکه اولا در خیلى از سکته‌هاى مغزى اصلا هوشیارى بیمار مختل نمی‌شود و ثانیا باید مجدد تاکید کنیم که در هنگام سکته مغزى مهم‌ترین چیز، زمان است. به‌قول متخصصان داخلی اعصاب در زمان سکته قلبی بیمار را در کمترین زمان ممکن به اورژانس برسانید که این بزرگترین لطف شماست به بیمار!


حرکت دهید، سریع

۵ - در پایان این پُست سراسر اشتباه از شما خواسته شده که بیمار را در این حالت زیاد تکان ندهید چرا که در این صورت عروق مغزی‌اش پاره می‌شود اما در علم نورولوژی چنین مسئله‌ای مطرح نمی‌شود که بیمار مبتلا به سکته مغزى را تکان ندهید یا مثلا آمبولانس آرام حرکت کند تا عروق مغز پاره نشوند. این را بدانید که هر دقیقه دیرتر رسیدن به بیمارستان به ضرر بیماراست و تاوان سنگینى دارد.

۶ - در این پُست ادعا شده بود که مواردى را شاهد بوده اند که با سوراخ کردن نوک انگشتان سکته مغزى بیمار خوب شده و نیازى به بیمارستان رفتن هم نبوده است. حتى اگر فرض کنیم که نویسنده دروغ نگفته باز هم مطمئنا علت بهبود بیمار درمان سوزنی نبوده! بلکه تصادفا بیمار دچار نوعى از سکته مغزى شده بوده به اسم TIA که در این موارد علایم سکته خودبه‌خود در عرض چند ساعت بهتر می‌شوند اما ممکن است در دفعات بعد به‌صورت شدیدتر رخ بدهد.


حرف پایانی:لطفا هیچ گاه بدون سند و مدرک هیچ حرفى را نپذیرید، آن هم در فضاى مجازى که هر دروغى به راحتى پخش می‌شود.