لاریجانی: آمارهای طلاق و اعتیاد نباید محرمانه باشد

به گزارشافکارنیوز،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز(پنجشنبه ۴ مهرماه) در دیدار با رؤسا و معاونان سازمان بهزیستی قم با بیان اینکه پرسنل بهزیستی با شرایط سخت و ویژه به کار خود مشغول هستند گفت: در شرایط کنونی توجه به موضوع پیشگیری در کشور به ویژه استان قم ضروری و حیاتی است.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده درباره افزایش معضل طلاق افزود: به طور حتم دستگاه‌های متولی و مربوطه باید برای جلوگیری از افزایش این معضلات با مردم صحبت کنند و با طرح‌های پیشگیری و فرهنگ‌سازی از افزایش این آمارها جلوگیری کنند.

رئیس مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده مبنی بر تأثیرگذاری و زمینه‌ساز بودن آشنایی‌های خیابانی در افزایش آمار طلاق در استان قم تصریح کرد: در گزارش‌های اعلام شده معلوم شد که افزایش طلاق ریشه اقتصادی ندارد بلکه معضلات اجتماعی بر افزایش آن تأثیر گذاشته است، از این رو مسئولان باید با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای این محورها را برای مردم روشن کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه قم یک استان چند فرهنگی است، افزود: به طور حتم آمار طلاق باید از دایره محرمانه بودن خارج شده و برای مردم این موضوعات باز شود.

وی با تأکید بر اینکه پنهان کردن معضلاتی مانند اعتیاد و طلاق موجب فراگیرتر شدن آنها می شود گفت: باید با کمک گرفتن از رسانه‌ها این موضوعات و تبعات آن را برای خانواده‌ها روشن کرد.

رئیس مجلس با اشاره به گزارش‌های مطرح شده مبنی بر شیوع مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌ها در میان جوانان و کاهش استعمال مواد مخدر صنعتی در استان قم، یادآور شد: این موضوعات و آمارها نباید پنهانی بررسی و توضیح داده شود، بلکه باید این معضلات و تبعات آن با ابزارهای رسانه‌ای اطلاع‌رسانی شود تا خود جوانان متوجه شده و از این اقدامات روی‌گردان باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ای شدن معضلات اجتماعی مانند مواد مخدر و اعتیاد خانواده‌ها را هوشیار و جوانان را مطلع می‌کند افزود: به طور حتم عدم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موجب فراگیر شدن این معضلات می‌شود، زیرا مبارزه با اعتیاد و طلاق یک موضوع ملی است.

در ابتدای این دیدار حاجی مظفری رئیس سازمان بهزیستی استان قم با اعلام اینکه این سازمان فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری انجام داده است، گفت: هم‌اکنون در حوزه توانبخشی این سازمان در قم حدود ۲۰ هزار نفر، معلولان ذهنی ۶۵ هزار نفر، معلولان جسمی ۱۰ هزار نفر؛ ناشنوایان ۳ هزار نفر و سالمندان ۳ هزار نفر را تحت پوشش خود دارد.

وی با اعلام اینکه در استان قم حدود ۸۰ هزار نفر سالمند زندگی می‌کنند افزود: از این میزان حدود ۳ هزار نفر شرایط خاص دارند که از طریق سازمان بهزیستی حمایت می‌شوند.

رئیس سارمان بهزیستی استان قم با اشاره به اقدامات این سازمان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، توضیح داد: هم‌اکنون حدود ۲۳۰۰ خانوار تحت پوشش این سازمان قرار دارند که سالانه حدود ۱۵۰ خانواده از این لیست خارج و خانوارهای دیگر جایگزین می‌شوند.

حاجی مظفری با اشاره به افزایش میزان طلاق در استان قم در سال ۹۱ در مقایسه با سال ۹۰ گفت: متاسفانه این موضوع علل متفاوتی دارد که باید بر روی آن برنامه‌ریزی و تأمل کرد.

وی با اعلام اینکه متأسفانه سن اعتیاد در قم کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: متأسفانه مواد صنعتی در این استان و کل کشور جایگزین مواد سنتی شده و افراد پس از استعمال این مواد ظرف ۵ سال از دور خارج شده و جزو معتادان پرخطر می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم با اشاره به ایجاد ۱۰۰ مرکز درمان سرپایی معتادان در قم افزود: براساس آمارها، ۱۵ درصد از این افراد بعد از درمان پاک می‌مانند و حدود ۸۵ درصد بازگشت به اعتیاد دارند.

**لاریجانی در دیدار مسئولان نیروی انتظامی استان قم: جرایم خشن، امنیت روانی جامعه را تهدید می کند

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با مسئولان و فرماندهان نیروی انتظامی استان قم ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته از سوی این دستگاه گفت: بهبود اوضاع امنیت در این استان نیازمند تلاش بیشتر و بی وقفه شما است.

وی با اشاره به بروز تصادفات بسیار از سوی موتورسیکلت‌ها افزود: به طور حتم قوانین مرتبط با موتور سیکلت‌ها به ویژه استفاده از کلاه ایمنی باید در کل کشور به ویژه در استان قم رعایت شود، از این رو نیروی انتظامی باید به صورت سختگیرانه این قوانین را عملیاتی کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه بروز تخلف از سوی راکبین موتور سیکلت و بروز حوادثجرحی و فوتی از سوی این افراد مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، تصریح کرد: نیروی انتظامی در گام نخست باید فرهنگ‌سازی، هشدار و بعد از آن قوانین را به صورت سختگیرانه و جدی عملی کند که این موضوع را می‌توان در اجرای قوانین مرتبط با کمربند ایمنی خودروها مشاهده کرد، از این رو جان مردم نباید به علت سهل‌انگاری برخی افراد به خطر بیفتد.

لاریجانی با اشاره به بروز مشکلاتی برای روحانیون جهت استفاده از کلاه ایمنی گفت: در این رابطه باید صحبت و مذاکراتی با علما و مراجع شود، از این رو روحانیون باید در اجرای قوانین پیشرو باشند.

وی با تأکید بر حل هر چه سریعتر معضل ترافیک در قم، یادآور شد: حل این موضوع نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی تمام دستگاه‌ها است.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور با بیان اینکه معضلات اجتماعی مانند سرقت و زورگیری امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند، افزود: به طور حتم قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید با این موضوعات برخورد جدی و سریع انجام داده و این اقدامات از طریق رسانه‌ها منعکس شود زیرا این معضلات از نظر روانی جامعه را مضطرب می‌کند.

در این دیدار سردار کاظم مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی قم با بیان اینکه نیروی انتظامی در سال‌های گذشته تنها به جنبه فیزیکی توجه می‌کرد، گفت: اما خوشبختانه در چند سال اخیر این نیرو به سمت اقدامات اجتماعی گام برداشته است. از طرفی دیگر با توجه به اقدامات دشمنان برای انحراف افکار و اذهان جامعه و بروز جنگ سرد ضروری است که نظام و نیروی انتظامی اقداماتی را در حوزه رفتارهای اجتماعی انجام دهد.

وی با اشاره به تربیت حدود ۸ میلیون همیار و پلیس‌یار در کشور تصریح کرد: این اقدامات زمینه فرهنگ‌سازی در کشور را فراهم می‌کند و از طرفی دیگر نیز نیروی انتظامی استان قم سالانه به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر مشاوره می‌دهد که با راهنمایی‌ها و اقدامات مشاورین از تشکیل پرونده‌های جدید و افزایش جامعه مجرمین جلوگیری می‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم با اشاره به اجرای اقدامات درون سازمانی و آموزشی در نیروی انتظامی این استان، افزود: این اقدام زمینه کاهش ۲۳ درصدی جرایم کارکنان و پرسنل نیروی انتظامی را فراهم کرده است.

مجتبایی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی سرقت‌های خرد و کوچک در استان قم افزود: افزایش این آمارها با مسائلی مانند معضلات اقتصادی و آزادی زودهنگام مجرمان از زندان‌ها مرتبط است.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه موضوعاتی مانند قتل، شرارت و سرقت‌های خشن ۲ تا ۱۸ درصد در استان قم کاهش پیدا کرده است، افزود: از طرفی دیگر شاهد کشف دو برابری مواد مخدر در استان هستیم که این موضوع نشان‌دهنده برنامه‌ریزی افراد برای ورود مواد مخدر به داخل استان است.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم با تأکید بر اینکه ترافیک به مهمترین معضل این استان تبدیل شده است، افزود: در سال گذشته حدود ۷ هزار و ۹۰۰ تصادف در شهر قم رخ داده است که از این میزان حدود ۳۱ درصد از کشته‌ها مربوط به عابران پیاده و ۵۰ درصد مربوط به موتور سیکلت‌ها است.

مجتبایی بر لزوم فرهنگ‌سازی در رانندگی و توسعه فضای تردد عابرین تاکید کرد و گفت: تحقق این موضوعات نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان است.

وی با اعلام اینکه در ۲۴ ساعت حدود ۱۰۰ هزار خودرو از قم به تهران سفر میکنند، افزود: براساس آمارها از این میزان حدود ۴ هزار اتوبوس در این محور تردد میکنند که این موضوع ضرورت توجه به محورهای استان قم را بیش از پیش نمایان میکند.