به گزارشافکارنیوز،با این توجه به سراغ سردار محمد علی آسودی، معاون فرهنگی نماینده ولی فقیه در سپاه رفتیم تا از رویکردها و اولویت های فرهنگی سپاه خبر دار شویم. از رنج هایی که برای تهیه این گفت و گو به جان خریدیم بگذریم، ولی شیرینی اخلاق میزبان تلخی وقایع دژبانی را از کاممان برد.

اولویت های سپاه در عرصه فرهنگی کدامند؟

اصلی ترین اولویت های فرهنگی سپاه حول محور قرآن و عترت است. این دو یادگار قدرت نرم اسلام که پیامبر اکرم(ص) سفارشات فراوانی بر این دو داشتند. به نظر ما ابعاد مختلف این ابزار نرم شناخته نشده و قرآن یک اقیانوس بیکران است که هرقدر در عمق آن فرو می رویم یافته های جدیدی می یابیم و از قرآن می توانیم برای زندگی بهتر استفاده کنیم.

اولویت بعدی عترت است که سپاه به این مقوله توجه خاصی دارد و پیامبر(صَ) نیز این دو را در کنار هم به ما توصیه کردند. به نظر ما هر مسلمانی این دو سلاح نرم را در اختیار داشته باشد در دنیا و آخرت موفق خواهد بود. محور بعدی که سپاه به آن توجه ویژه ای دارد سرمایه انسانی است، سرمایه ای که یکی از مؤلفه های مهم جنگ نرم است.

آیا سپاه پاسداران در خصوص شناسایی سرمایه های مفید انسانی اقداماتی داشته است؟

سپاه در ۵ سال اخیر بر مبنای شناسایی نخبگان و نفرات بر تر در بخش فرهنگی اقدام گسترده ای را داشته است.

کسی نیز شناسایی شد؟

بله ۱۷۰۰۰ نفر از عزیزان پاسدار در زمینه ها و رشته های مختلف شناسایی و ساماندهی شدند. ما در جنگ سخت متخصص هایی داشتیم ولی در جنگ نرم نیازمند اهالی قلم هستیم.

این شناسایی ها چگونه انجام می شود؟

سپاه هر سال فراخوان می دهد و طی این فراخوان ها، بر ترین ها را در رشته های مختلف انتخاب و از آن ها استفاده می کنیم. در حال حاضر بهترین رمان نویس های کشور پاسداران اهل قلم هستند و کتب این عزیزان در جشنواره ها و نمایشگاه های کتاب مقام نخست را به خود اختصاص می دهند. از سویی دیگر از ابتدای استعداد یابی ما بالغ بر ۵۰۰ شاعر پاسدار را شناسایی کردیم که در بخش شعر آثار ارزنده ای را ارائه دادند.

این اقدامات از چه سالی صورت گرفت؟

از سال ۸۸ شروع کردیم و معاونت فرهنگی سپاه این ظرفیت را شناسایی و معرفی کرد.

در رشته های دیگر نیز فعالیت شده است؟

در رشته های مختلف دیگر فرهنگی وهنری اعم از خطاطی، مداحی وغیره نیز فعالیت هایی شده است. لازم به ذکر است بیشتر مداحان کشور پاسدار هستند و ۲۰۰۰پاسدار مداح در سطوح عالی شناسایی شده اند و در راس این عزیزان حاج صادق آهنگران قرار دارد.

سپاه هدف و نگاه کلی نیز از اقدامات فرهنگی خود دارد؟

بله. برای مثال یکی از این اقدامات راه اندازی بنیاد بین المللی علمی و فرهنگی است.

به نظر شما نباید سپاه فرهنگی نیز به جامعه معرفی شود؟

بله، موافقم. نه تنها به مردم کشور بلکه به جهان نیز باید معرفی کنیم و بگوییم که سپاه فقط سپاه نظامی و جنگ نیست و نباید سپاه را فقط با موشک بشناسند.

سپاه در حوزه نشریات و رسانه پیشرفت خاصی داشته است؟

ما نشریات فراوانی داریم ولی مهم ترین آن ها «فرهنگ پاسداری» مختص به پاسداران عزیز است. برای سربازان نیز نشریات اختصاصی دیگری داریم که به شدت مورد استقبال این عزیزان قرار گرفته چراکه محتوای آن، توسط خود این عزیزان کامل می شود.

به نظر شما آیا نباید راهکار هایی عملی برای زنده نگه داشتن فضای جبهه و مرام های زمان دفاع مقدس انجام شود؟
بله درست است یکی از این اقدامات که ما در این راستا انجام دادیم برگزاری کنگره شهدای تبلیغات دفاع مقدس است و در آن به نقش تبلیغات در دفاع مقدس اشاره می کنیم. مدلسازی می کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کند.

انتقال این فرهنگ چه کاربردی دارد؟

مابااین اقدام به نسل جوان می گوییم که انقلاب، کشور و رهبر معظم انقلاب امیدشان به شماست و حقیقتا اگر کاری انجام می شود توسط این جوانان است. همانطور که در زمان جنگ شهیدی مثل شهید باقری هنگامی که وارد این دانشگاه بزرگ شد به این نتیجه پی برد که کمبود جبهه های ما ضعف اطلاعاتی است و ایشان اطلاعات جنگ را راه اندخت، شهید باقری جوان آن موقع بود و این زمان نیز به همین صورت است. البته در عرصه اقتصادی مدتی است قرارگاه خاتم اقداماتی را انجام داده و چهره اقتصادی سپاه را نیز نمایان کرده است و پروژه هایی را انجام می دهد که هیچ شرکت داخلی توان اجرای آن را ندارد و این به دست متخصصان جوان ماست.

اگر به قول شما این قرارگاه تا این حد موفق است، چرا این همه انتقاد حول این نهاد است؟

انتقاد در دو بخش است. یک بخشی که دشمن روی آن کار می کند و بخش دیگر هم به دلیل جهالت برخی هاست که فکر می کنند این قرار گاه هر پروژه ای را در دست می گیرد. خیر اینطور نیست این مجموعه پروژه های بالای۰ ۱۰۰میلیارد را که هیچ شرکت داخلی توان اجرای آن را ندارد یا شرکت های خارجی قصد اجرای آن را دارند به عهده می گیرد.

آیا اقداماتی که در این هشت ساله توسط قرارگاه انجام گرفت به درخواست دولت های نهم و دهم بود؟
خیر این اقدامات از بعد از دفاع مقدس و در زمان دولت آقای هاشمی و با درخواست ایشان صورت گرفت و گفتنی است که اگر در آن زمان سپاه به کمک دولت نمی آمد محال بود سازندگی آقای هاشمی اتفاق بیفتد. در زمینه های سازندگی در زمان جنگ نیز رزمندگان ما بر روی رودخانه اروند پلی را برپا کردند که سبب شگفتی همگان شد و این نشان از عزم ایرانیان است.

پل روی اروند سبب ایجاد اختلاف در میان فرماندهان نشد؟

این نشانگر آزادی بیان در سپاه بود که باعثرشد و تکامل ما شد. برخی از دوستان اختلاف سلیقه داشتند ولی در نهایت با پیروزی که نصیب ما شد آن ها نیز به ما پیوستند. برای همین ما در حال حاضر نیز سعی داریم آن دفاع جانانه را مدل سازی کنیم تا همه از آن استفاده کنند. اگر حزب ا… لبنان یا حماس موفق شده اند به دلیل تبعیت از مدل ماست.

سوریه چطور؟

در سوریه نیز اگر ارتش و مردم این کشور موفق شده است به دلیل مدلسازی از بسیج است. آن ها دیدند که یک مجموعه سال هاست در قالب نیروی مردمی به کمک نظام می آید و از افرادی که دوره های دافوس را دیده اند موفق تر عمل می کنند. حتی افرادی که در جنبش های وال استریت شرکت داشتند از مدل انقلاب ما پیروی کردند.

سردار شما در صحبت هایتان از تبلیغات در زمان جنگ صحبت کردید. در آن زمان با پارچه یا دست نوشته ای تبلیغاتی را علیه دشمن انجام می دادیم ولی در حال حاضر با وجود رسانه ها و به ویژه شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک فکر نمی کنید حضور سپاه در این فضا به جنگ نرم بر ضد دشمن بیشتر کمک می کند؟
سپاه در عرصه مجازی فعالیت زیادی دارد ولی حضور درعرصه ای مانند فیس بوک برای ما معذوریت دارد. چرا که ما به عنوان یک مجموعه نظامی محدودیت هایی داریم که شاید فردی که در دولت کار می کند اینگونه مسائل را نداشته باشد. بنابراین سپاه نمی تواند بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی و حفاظتی پا به هر عرصه ای بگذارد.

به نظر شما بازتابی که شبکه هایی مثل فیس بوک دارد با یک سایت داخلی برابر است؟

ببینید راه اندازی این شبکه ها با یک سری اهداف است و ما از نظر حفاظتی نمی توانیم داخل شویم.

شما برای پر کردن فضای و گسستی که میان سپاه و جوانان امروزی ایجاد شده است چه اقداماتی داشته اید؟
البته من به این گسل اعتقادی ندارم و با افتخار می گویم جوانان این روز ها ازجوانان دوران دفاع مقدس بهتر هستند. زیرا در آن زمان این همه حملات رسانه ای نداشته ایم و با این همه مشکلاتی که وجود دارد، در زمانی که انقلاب و نظام به آن ها نیازدارند با جان و دل وارد عرصه می شوند.

یعنی شما می گویید نسل حاضر با نسل گذشته هم خوانی دارند؟

افرادی که در دفاع مقدس حضور داشتند باید تجربیات را به جوانان انتقال دهند. اگر سخن از گسست به میان آید به نسل جوان توهین شده است. یک جوان امروزی سیاست و دشمن را می شناسد و راهکار های مبارزه با دشمن را می داند.

در راستای ماموریت های شما دولت احمدی نژاد با شما همکاری داشت؟

در همه دولت ها با وجود کم و زیاد بودن تعاملات، همکاری های لازم صورت گرفت.

به نظر شما دکتر روحانی نیز به شما در انجام ماموریت ها کمک می کند؟

ما امیدواریم و هیچ وقت پیش داوری نمی کنیم. دکتر روحانی نیز در مجمع فرماندهان سپاه فرمایشات ارزشی، خوب و متینی را بیان کردند که بعضی ها که از فرزندان شهدا نیز هستند و به نظر می رسد که ناآگاه شدند و در زمین دشمن بازی می کنند از گفتمان ایشان عصبانی شدند.

شما نیز کمکی به دولت می کنید؟

دولت، دولت جمهوری اسلامی است و ما به هر کسی که درراه انقلاب حرکت کند کمک می کنیم و هر کدام که خلاف کنند با آن ها برخورد می کنیم.

نظرتان در رابطه با فرمایشات رهبری که سپاه را از ورود به سیاست منع کردند چیست؟ مگر تا کنون سپاه ورودی به سیاست داشته است؟
آقا فرمودند سپاه باید سیاست را بشناسد و برخی ها خلط مبحثمی کنند از اول هم سپاه هیچگاه دخالتی نداشته است وشأن سپاه، شأن انقلاب است. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند ما باید سیاست را بشناسیم.

به نظر شما اگر خدایی نکرده اتفاقی بیفتد جوانان امروز مانند رزمندگان گذشته روانه جبهه ها می شوند؟

جوانان ما همان جوانان هستند و اگر اتفاقی بیفتد جوانان صف در صف برای حفاظت از کشورشان اقدام می کنند چرا که گذشته از اینکه مسلمان هستند ایرانی نیز هستند و ایران یعنی غیرت و نمی گذارند دشمن به میهنشان تجاوز کند.

علاوه بر سخنانتان، ناگفته ای ندارید که برای ما بیان کنید؟

ما باید دشمن شناسی داشته باشیم حتی در رابطه با رژیم بعث و حامیانشان مردم ما خیلی اطلاعاتی ندارند. زیرا در رمان ها و فیلم های مان دشمن را ضعیف نشان دادیم و طوری گفتیم که رزمندگان ما تک و تنها به یک لشکر عراقی هجوم می بردند و عراقی ها نیز در می رفتند در صورتی که اینگونه نبود. اگر ما اینگونه اقدام کنیم عظمت کار رزمندگان مشخص نمی شود. در آن روز ها ارتش عراق چهارمین ارتش جهان بود و ما آنقدر این قدرت را ضعیف نشان می دهیم که کار رزمندگان را زیر سوال می بریم. من یک سوال دارم اگر آنقدر عراقی ها ضعیف بودند چرا جنگ ما هشت سال طول کشید؟ اگر ما شهدایمان را درست معرفی کنیم جوان امروز ما به شهدا افتخار می کنند.