مسجدجامعی: سند عدالت در شهر باید اجرایی شود

به گزارشافکارنیوز،در یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گزارش برنامه راهبردی شهرداری ارائه شد و اعضای شورا نقطه نظرهای خود را پیرامون این گزارش بیان کردند.

عسگری آزاد رئیس مرکز مطالعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در جریان ارائه گزارش برنامه‌ راهبردی شهرداری به فرایند تبیین برنامه راهبردی اشاره کرد و گفت: گام نخست در این زمینه تعیین اقدامات اساسی، گام دوم تدوین راهبردهای تحقق اهداف، ‌ گام سوم تدوین اهداف بلندمدت و گام آخر تعیین چشم انداز بر شناخت و تحلیل وضع موجود است.

وی با بیان اینکه اهداف کیفی را باید براساس زمان مشخص کنیم، گفت: در این راستا مهم‌ترین کار تدوین اهداف کیفی میان‌مدت و بعد از آن تبیین سیاست‌های برآورد منابع، تدوین اهداف کمی و تعیین طرح‌ها و پروژه‌ها است.

وی تصریح کرد: محوریت و رویکرد اصلی برنامه توسعه اجتماعی است؛ توسعه اجتماعی به مثابه یک کل یکپارچه، توسعه مدیریتی، اقتصادی، ‌ فرهنگی و زیست محیطی را در بر می‌گیرد.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این گزارش و اظهارات محمدباقر قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه شاخص‌های برنامه را باید کمی کنیم، گفت: به عنوان مثال باید بدانیم مترو چه وضعیتی دارد و باید در این حوزه به چه نقطه‌ای برسیم یا اینکه میزان فروش تراکم چقدر است و چطور می‌توان آن را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه باید از اسناد بالادستی مصوبات شورای شهر هم دیده شود، اظهار داشت: به عنوان مثال سندی که درباره عدالت در شهر داشتیم باید اجرایی شود همچنین عدالت در توزیع خدمات و کاربری‌ها و فراهم کردن دسترسی‌ها برای گروه‌های اجتماعی مختلف نیز از موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سندی برای هماهنگی شورا و شهرداری در قالب لایحه جامع مدیریت شهری باید تدوین شود، اظهار داشت: درباره مشارکت در شهر نیز سندی داشته‌ایم که بهترین جلوه آن شورایاری‌ها بودند بنابراین می‌توان تجربه شورایاری‌ها را قاعده‌مند کرد و در این دوره از این ظرفیت استفاده بهتر و بیشتری کرد.

رحمت‌الله حافظی عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در پایان گزارش ارائه شده از سوی شهرداری گفت: در این گزارش در کل ۶ جمله درباره سلامت ذکر شد و در واقع می‌توان گفت این موضوع مغفول مانده که فکر می‌کنم بهتر است درباره این مباحثباید یک بازنگری انجام شود.

وی افزود: سند راهبردی ارائه خدمات یکپارچه سلامت با همکاری وزارت بهداشت باید تدوین شود.

علیرضا دبیر عضو کمیسیون برنامه و بودجه خواستار تطبیق برنامه ۵ساله شهرداری با برنامه پنجم توسعه شد و گفت: همیشه حدوداً دوسال بعد از اجرای برنامه پنجم توسعه برنامه ۵ ساله شهرداری ارائه می‌شود که فکر می‌کنم بهتر است این دو برنامه از نظر زمانی با یکدیگر منطبق باشند.

وی با بیان اینکه باید از فناوری اطلاعات در برنامه‌هایمان استفاده کنیم گفت: بهتر است یک آسیب‌شناسی از برنامه پنج ساله اول شهرداری انجام دهیم چرا که برنامه در حال عملیاتی شدن است و باید تیپ بودجه بندی نیز تغییر کند.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در برنامه راهبردی شهرداری باید سهم شهرتهران از سهم پایتخت جدا شود گفت: دولت باید سهم پایتخت را بپردازد.

وی خواستار گزارش نقدمحور از عملکرد شورای شهر دوره سوم شد و گفت: بنده تا به حال ندیده‌ام چنین گزارشی در خصوص عملکرد شورای شهر ارائه شود.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: باید بین برنامه پنج سال اول و دوم شهرداری پیوندی برقرار باشد زیرا در حال حاضر بین این دو برنامه گسست وجود دارد.

وی افزود: تداخل بین اهداف و راهبردها نیز زیاد است و باید آنها را از هم تفکیک کرد همچنین شاخص‌های اندازه گیری را هم ارائه داد.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: الگوی برنامه شهرداری با الگوی دولت متفاوت است و جنس کار آنها با یکدیگر فرق می‌کند؛ ‌دولت درآمدهای پایدار و محکمی دارد در حالی که وضعیت شهرداری اینگونه نیست.

وی افزود: تهران روزانه ۲ میلیون جمعیت شناور دارد که دولت باید هزینه‌هایی که براین اساس به تهران تحمیل می‌شود را جوابگو باشد.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: اهداف وبرنامه‌های عملیاتی باید از سوی شهرداری ارائه شود تا بدانیم بین مصادیق آنچه در برنامه‌های راهبردی ذکر می‌شود چه تفاوت‌هایی وجود دارد. اصلاح ساختار شهرداری نیز بحثمثبتی است اما باید بدانیم بر چه سمت و سویی خواهد رفت.

انتهای پیام/