بازاریابی مافیای تولید موادمخدر

به گزارشافکارنیوز،سردارعلی مویدی در ملاقات امروز خود با رییس کمیته ملی مبارزه با موادمخدر ایتالیا گفت: امروز به لحاظ شرایط زمانی و پیچیدگی جرایم، انسان‌ها نیازمند اطلاعات و تجارب بیشتر هستند. به ویژه سازمان‌هایی که استمرار حیات خود را مستلزم همکاری و تعامل با سایر محیط‌ها می‌دانند.

وی افزود: معتقدیم که با تعامل با سایر کشورها که به دور از دیدگاه‌های سیاسی شفاف و صادقانه وارد این عرصه می‌شوند، باید صادقانه همکاری کنیم. خوشبختانه افسران رابط ایتالیا در ایران و افغانستان همکاری‌های تنگاتنگی با مجموعه افسران رابط کشورمان در این دو کشور و سایر کشورها دارند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی ادامه‌داد: برای انسجام بخشی، تهیه و تدوین چگونگی نقشه راه آینده نیازمند این تعاملات و نشست‌ها هستیم که در این راستا این سفرها را به عنوان یک فرصت تلقی می‌کنیم و تلاش داریم با رعایت ملاحظات مربوطه بهره کافی را از این نشست‌ها داشته باشیم.

مویدی درباره این ملاقات افزود: این سفر مدتها بود که باید اتفاق می‌افتاد. کشور ایتالیا یکی از کشورها و جوامعی است که قربانی‌های زیادی در بحثموادمخدر و مافیای موادمخدر داده است. در دنیا ایتالیا را به عنوان کشوری که آسیب زیادی در این بحثدیده است، تلقی می‌کنند.

وی افزود: کشور ایران هم با توجه به همسایگی با افغانستان، مشترکاتی را در امر مبارزه با موادمخدر با ایتالیا دارد که با این نشست‌ها و سفرها می‌توانیم آخرین تجارب و اطلاعات را در منطقه و جهان رصد کنیم.

مویدی با بیان اینکه کشورمان بیشترین تجربه را در امر مبارزه با موادمخدر به صورت تجربه‌های صحیح و پاک دارد، گفت: ایتالیا و کشورمان با توجه به اینکه ایتالیا آسیب‌پذیری بیشتری در امر موادمخدر دارد و در مسیر ترانزیت موادمخدر هم قرار گرفته، نیازمند تجارب و اطلاعات یک دیگر هستیم.

وی همچنین به نزدیکی دیدگاه‌های ایتالیا و ایران در امر مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: دولتمردان ایران و ایتالیا درگذشته توافق نامه‌هایی را تنظیم کرده‌اند و به منظور اجرایی کردن این توافقات اقداماتی صورت گرفته اما بخش ناچیزی از این توافقات اجرا شده و بخش عمده باقی مانده که امیدواریم با این سفرها اجرایی و عملیاتی شود.

مویدی درباره برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک میان دو کشور گفت: آمادگی داریم هم در ایران و هم در سایر کشورها این تعاملات را دنبال کنیم، کشورمان تلاش می‌کند در هر نقطه‌ای که یک شیوه یا تاکتیکی قابل توجه برای مبارزه با موادمخدر وجود داشته باشد، پلیس آن را به عنوان یک حرفه فرا بگیرد.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی افزود: امروز اعتقاد داریم پلیس مبارزه با موادمخدر کشور یک پلیس بین‌المللی است و با نگاه واقع‌بینانه به پیشرفت و توسعه که از ویژگی‌های عصر حاضر است، بتوانیم بهره‌مند شویم. خوشبختانه در این راستا هدفگذاری‌هایی داشته‌ایم که امیدواریم با تلاش به این هدفگذاری‌ها نائل شویم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد رفتن رییس دفتر مبارزه با موادمخدر جرم بین‌المللی در ایران از اردیبهشت ماه و آمدن سرپرست گفت: این خلاء برای ما قابل توجه است.

سازمان ملل ایران را یک کشور در خط مقدم مبارزه با موادمخدر می‌داند. بنابراین تکمیل چارت سازمان ملل یا یونودیسی در ایران یک ضرورت است. دست اندرکاران با یک احساس مسئولیت این خلاء را برطرف کنند. البته فعالیت‌های یونودیسی در ایران متوقف نیست، همکاران ایشان در حال انجام کار هستند.

مویدی درباره برگشت هروئین به چرخه اعتیاد از نظر کارشناسان گفت: هروئین در چرخه اعتیاد بود. متاسفانه دستهای مافیای پشت صحنه تولید موادمخدر بازاریابی میکنند و با یک افزایش و کاهش ناچیز نمیشود شیوه مصرف یا نوع مصرف را تغییری داد. معمولا در طول سال یک فراز و نشیبهایی در آمار به وجود میآید اما باید منتظر بمانیم تا پایان سال که آیا تغییر محسوسی داشتهایم یا نه در آن موقع میتوانیم ادعا داشته باشیم که تغییراتی در نوع مصرف ایجاد شده است. با این مدت زمانی که از سال گذشته فعلا این رویکرد را تایید نمیکنم.