تشخیص زودهنگام آلزایمر با کره بادام‌زمینی

به گزارشافکارنیوز،«جنیفر استامپس» از متخصصان دانشگاه فلوریدا با همکاری تعدادی دیگر از همکارانش در این مطالعه دریافتند که استفاده از کره بادام زمینی برای آزمایش روی حس بویایی روش مناسبی است.

به اعتقاد این محققان، توانایی برای تشخیص بوها با اعصاب مغزی یا جمجمه‌ای در ارتباط است و اغلب اولین آسیب‌ها در روند تحلیل رفتن توان ذهنی افراد از این اعصاب آغاز می‌شود.

در این بررسی محققان از بیماران خواستند در حالی که چشم‌ها، دهان و یکی از سوارخ‌های بینی‌شان را بسته‌اند، مقداری کره بادام زمینی را بو کنند. آنها بین صورت و ظرف کره بادام زمینی و در کنار بینی شرکت‌کنندگان یک خط کش قرار دادند و فاصله‌ای را که این افراد می‌توانستند بوی کره بادام زمینی را احساس کنند روی خط کش علامت می‌زدند.

در این آزمایش آشکار شد افرادی که بوی کره بادام زمینی را فقط می‌توانند با سوراخ راست بینی‌شان و در فاصله ۱۰ سانتیمتری از ظرف کره استشمام کنند در واقع در مراحل اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

به گفته استامپس از آنجایی که کره بادام زمینی یک ماده معطر خالص است تنها از طریق اعصاب بویایی تشخیص داده می‌شود و از این رو این خوردنی لذید، وسیله تشخیص مناسبی برای تعقیب کردن عملکرد این اعصاب است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، نتایج این مطالعه در مجله علوم نورولوژی منتشر شد.