به گزارش افکارنیوز، بی اختیاری ادرار به خارج شدن ادرار از مثانه بدون اراده فرد گفته می شود. این اتفاق ممکن است پس از سرفه، خنده، عطسه یا فعالیت نظیر دویدن بیافتد. گاهی نیز ممکن است فرد احساس کند باید به دستشویی مراجعه کند اما پیش از رسیدن به آنجا مقداری ادرار از مثانه اش خارج شود. مشکلات مربوط به بی اختیاری ادرار بسیار شایع هستند، خصوصاً در میان افرادی که سن بالایی دارند. بی اختیاری ادرار معمولاً برای افراد مشکلات جدی ایجاد نمی کند، اما در مواقع بسیاری می تواند باعثسرافکندگی فرد شود. بی اختیاری ادرار ممکمن است یک مشکل موقتی باشد که در این صورت علت اصلی عفونت دستگاه ادرار، مصرف نوع خاصی دارو یا یبوست است. با برطرف شدن مشکل، بی اختیاری ادرار نیز برطرف می شود. اما این مطلب در رابطه با بی اختیاری های مزمن است.

علت


ضعیف بودن ماهیچه های قسمت انتهایی دستگاه دفع ادرار.
مشکل یا آسیب در دستگاه دفع ادرار یا اعصاب کنترل کننده آن.

در میان خانم ها بی اختیاری ناشی از فشار ممکن است از هنگام تولد همراه فرد باشد یا عللی نظیر اضافه وزن داشته باشد. اضافه وزن به ماهیچه های کنترل کننده مثانه فشار می آورد و در نتیجه در اثر عطسه، سرفه یا هر فشار خارجی دیگر، ادرار از مثانه خارج می شود. بی اختیاری ناشی از پر بودن مثانه نیز معمولاً مربوط به فعالیت بیش از حد مثانه و عضلات آن است که ادرار را بدون اراده فرد خارج می شود. استرس، بیماری پارکینسون و سکته مغزی این مشکل را تشدید می کنند. در میان آقایان، مشکل بی اختیاری ادرار در اکثر موارد مربوط به پروستات و اختلال در عملکرد آن است. بی اختیاری ناشی از فشار ممکن است به دلیل برداشتن غده پروستات باشد. بی اختیاری ناشی از پر بودن مثانه نیز می تواند به دلیل منقبض شدن بیش از حد عضلات مثانه باشد که نتیجه آن خارج شدن بدون اختیار ادرار از آن است. همچنین در برخی موارد نیز مثانه فرد کاملاً پر می شود اما نمی توان به راحتی و به طور کامل آن را خالی کرد. در نتیجه پس از مدتی ادرار به تدریج و بدون اختیار از مثانه خارج می شود. علت خالی نشدن مثانه نیز ممکن باریک شدن مجرای پیشاب یا بزرگ شدن غده پروستات باشد.

انواع


بی اختیاری ناشی از فشار: در این نوع، با سرفه، عطسه، خندیدن، دویدن و یا هر کار دیگری که به مثانه شما فشار وارد کند، ادرار از آن خارج می شود. این نوع بی اختیاری در میان خانم ها از انواع دیگر شایع تر است.

بی اختیاری ناشی از پر بودن مثانه: در این مورد، فرد پر بودن مثانه خود را حس می کند، اما پیش از رسیدن به دستشویی، ادرار بی اختیار از مثانه خارج می شود. این مشکل حتی زمانی که مقدار کمی ادرار در مثانه وجود دارد نیز ممکن است پیش آید. در واقع در این مورد، مثانه پیش از موعد منقبض می شود.

بی اختیاری ناشی از خالی نشدن کامل مثانه: این مورد در رابطه با آقایان اتفاق می افتد. اگر مثانه به طور کامل خالی نشود، پس از مدتی ادرار به شکل قطره ای بی ختیار از آن خارج می شود. علت این مشکل ضعیف بودن ماهیچه های مثانه یا بسته شدن راه مجاری ادرار است. بسته شدن مجرای خروج ادرار نیز ممکن است به دلیل بزرگ شدن غیر طبیعی پروستات یا باریک شدن مجرای خروج ادرار باشد.

بی اختیاری دائم: در این مورد، ماهیچه های مثانه به طور کلی ضعیف شده اند و به همین دلیل ادرار بدون اختیار فرد از مثانه خارج می شود.

درمان


درمان این مشکل بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. نوع درمان بستگی به نوع بی اختیاری، شدت آن و میزان تاثیر آن در زندگی شما دارد. پس از انجام آزمایشات مربوطه و تشخیص نوع مشکل توسط پزشک، دارو یا ورزش های خاص یا هر دو برای بیمار تجویز می شود. برخی از مردان برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی دارند، اما در کنار درمان های پزشکی، شما خودتان نیز می توانید با انجام برخی کارها در خانه و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود از این مشکل بکاهید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار، نظیر چای و قهوه را کاهش دهید. همچنین سعی کنید تا می توانید از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.
مصرف فیبر را افزایش دهید. فیبر از ایجاد یبوست جلوگیری می کند.
مصرف دخانیات را ترک کنید.
اگر دارای اضافه وزن هستید، سعی کنید وزن خود را حتماً کاهش دهید و به وزن سالم و ایده آل برسید.
در طول روز چندین بار و بیش از معمول به دستشویی مراجعه کنید و سعی کنید همیشه مثانه خود را خالی نگه دارید.

دنياي سلامت/ شماره ۹۶/ مهر ماه ۹۲/ صفحه ۲۲