به گزارش افکارنیوز، نورپردازی را جدی بگیرید. این خلاصه کلام است. نورپردازی در واقع مقوله ای بسیار بزرگتر از آن چیزی است که همه تصور می کنند. اینکه فضایی را روشن کنید و به اشیائی نور تابیده شود، همه ماجرا نیست. نورپردازی در واقع با سایه روشن ها و ترکیب بندی ها معنا پیدا می کند.

به عنوان مثال وقتی بناست جسم خاصی بیش از بقیه اشیاء به چشم بیاید نور باید روی آن جسم خاص متمرکز شود. حالا این می تواند یک جسم باشد یا یک فضای ویژه که با تابش نور بیشتر، مهمتر جلوه می کند.

در حالت کاملاً معکوس وقتی نور را از فضایی یا چیزی می گیریم به این معناست که قرار است توجه کمتری به آن قسمت به خصوص شود.

به زبان ساده تر اینکه، با نورپردازی می توانیم میزان درخشندگی اشیاء را تحت کنترل داشته باشیم. پس دوباره به همان جمله اول باز می گردیم، نورپردازی را جدی بگیرید.

اگر تا امروز به نورپردازی فضای اطراف خود به خصوص خانه تان یا هر جایی که ساعات زیادی را در آنجا می گذرانید، بی توجه بوده اید از امروز به بعد این مقوله را جدی بگیرید چرا که نحوه نورپردازی اطراف شما روی روح و روان تان تاثیرگذاری ویژه ای خواهد داشت.

کیفیت نورپردازی


نورپردازی به لحاظ کیفیت به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می شود. نورپردازی سخت همان استفاده از نورهای قوی است که شاخص ترین آن شامل نور شدید و مستقیم خورشید می شود که اتفاقاً در این نوع نورپردازی سایه ها هم کاملاً مشخص هستند.

نورپردازی نرم هم در واقع نوعی نورپردازی است که به شکل پخش انجام می شود. خب قاعدتاً در این نوع نورپردازی شدت نور به اندازه شکل سخت آن نیست و در واقع این شکل از نورپردازی همانی است که همه ما در خانه های خودمان از آن استفاده می کنیم. در این نوع نورپردازی این جهات هستند که حائز اهمیت اند؛ نورپردازی هایی که از جلو، پشت، بالا و پایین اتفاق می افتد و در نهایت به ارتقای کیفیت چیدمان فضای ما کمک می کند.

در همین راستا اشتباه در نورپردازی باعثافت دکور فضای ما می شود حالا هر اندازه هم که وسایل گران قیمتی در آن فضا در اختیار داشته باشیم باز هم با نورپردازی غلط همه چیز را از چشم می اندازیم و باعثمی شویم فضا خسته به نظر برسد.

فضاهای شرقی: امان از آفتاب کله سحر!


بدترین قسمت هر مکانی به لحاظ نورپردازی می تواند جهت های شرقی باشد. این قسمت از خانه به خصوص برای قرار گرفتن اتاق خواب ها در این سمت بسیار نامناسب است چرا که آفتاب دقیقاً از شرق طلوع می کند و نور شدید خورشید صبح خیلی زود می تواند آرامش خواب افراد را کاملاً مختل کند!

فضاهای جنوبی: بهترین ها، گران ترین ها


جنوب، بهترین جهت به لحاظ نورپردازی است چرا که نور این جهت در تمام طول روز کمتر تغییر مشخصی دارد. پس بهتر است فضاهای جنوبی را به فضاهایی تبدیل کنید که بیشتر زمان را در آن می گذرانید چون این قسمت از چهار جهت اصلی همواره بهترین نورپردازی را دارد.

شاید برای همین است که خانه های جنوبی قیمت به مراتب بیشتری نسبت به خانه های شمالی دارند. بد نیست اگر حین خرید خانه این نکته را هم مدنظر داشته باشید.

فضا را کوچک و بزرگ کنید


با نور در فضاهای مختلف بازی کنید. اصلاً کار سختی نیست. اگر فضایی در خانه یا محیط کارتان کوچک است می توانید با نور آن را بزرگتر جلوه دهید. غیر ممکن نیست. فقط کافی است در فضاهای کوچک نورپردازی از کنج اتفاق بیفتد به این ترتیب که اطراف آن فضای خاص باید روشن تر از مرکز باشد. عکس این قضیه هم صادق است. اگر به هر دلیلی می خواهید فضایی محدودتر به نظر برسد باید نور اطراف را قطع کنید، در واقع باید دامنه پردازش نور را کوتاه تر و آن را بیشتر در مرکز متمرکز کنید.

مواظب نور خانه تان باشید


نورپردازی منازل باید قابل تغییر باشد، یعنی باید نور داخل خانه را طوری تنظیم کنید که در طول روز و به خاطر کاربردهای مختلف قابل تغییر و کم و زیاد شدن باشد. نکته قابل توجه دیگر درباره نورپردازی باید در تمام خانه هماهنگ اتفاق بیفتد. به عنوان مثال نباید نور اتاق پذیرایی شما کلاسیک باشد(نوری که از سقف گرفته می شود مثل لوسترها و چلچراغ ها که در واقع ترکیبی از سقف و دیوار است) و نور اتاق تلویزیون، مدرن(نورپردازی مخفی مثل استفاده از هالوژن ها). هر چه که هست در نورپردازی خانه باید از یک قانون پیروی کرد پس یا نور کلاسیک را انتخاب کنید یا نورپردازی مدرن را.

فضاهای غربی: لطفاً دست نگه دارید!


فضاهای غربی بهتر از شرقی ها هستند با این حال باز هم مشکلات خاصی در این میان وجود دارد. در طول روز نور با شدیدترین حالت ممکن وجود دارد و آزاردهنده است. به همین نسبت در غروب هم سایه ها به شکل خیلی شدید وجود دارند و فضا را به شدت هر چه تمام تر دلگیر می کنند! در ضمن اگر در قسمت های غربی خانه از وسایل گران قیمتی مثل فرش و مبلمان خاص استفاده می کنید بهتر است در طول روز که در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار دارند روی آنها را با پارچه ای بپوشانید چون نور آنقدر شدید است که ممکن است باعثدو رنگ شدن آنها بشود. به طور کلی هنگام خرید خانه مراقب باشید که اگر خانه مذکور غربی بود از خرید آن خودداری کنید چون آفتاب روزش آزاردهنده است و سایه غروبش به شدت دلگیر!

فضاهای شمالی: خانه ای همیشه سرد!


طبقه بندی نورپردازی در چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم بندی می شود. ساختمان ها، اتاق ها و به طور کلی فضاهای شمالی همیشه کمی از سایر قسمت ها سردتر هستند، علت آن هم روشن است چرا که نور به صورت مستقیم از سمت شمال نمی تابد ضمن اینکه در میانه های روز تابش نور ناگهان به شکل تند و زننده ای اتفاق می افتد. اگر اتاقی از خانه شما در قسمت شمال قرار دارد باید برای تنظیم نور آن دست به کار شوید. در چنین قسمت هایی از خانه باید از طیف نور زرد استفاده شود ضمن اینکه برای دیوارهای این قسمت از خانه رنگ های گرم مثل کرم توصیه می شود.

چند نکته:


اگر خانه تان کم نور است و به هیچ طریقی نمی توانید اوضاع را مرتب کنید، نگران نباشید فقط کافی است از آیینه و شیشه های رنگی متناسب با دکوراسیون خانه تان استفاده کنید تا نور خود به خود بیشتر شود.
می توانید با گذاشتن یک آینه در اتاق، نورپردازی را طوری تنظیم کنید که اتاق روشن تر به نظر برسد.
نور داخل خانه را طوری تنظیم کنید که در طول روز به خاطر کاربردهای مختلف، قابل تغییر و کم و زیاد شدن باشد.
اگر به هر دلیلی می خواهید فضا محدودتر به نظر برسد باید نور اطراف را قطع کنید، در واقع باید دامنه پردازش نور را کوتاه تر و آن را بیشتر در مرکز متمرکز کنید.

زندگي ايراني/ شماره ۴۹/ مهر ماه ۹۲/ الميرا شهبايي، طراح و دكوراتور/ صفحه ۲۴