نصب دوربین در راهروهای قطار

به گزارش افکارنیوز، فعالیت پلیس راه آهن تنها محدود به ایستگاه ها نبوده و این پلیس علاوه بر داخل ایستگاهها امنیت داخل قطارها و بعضا حریم راه آهن را تامین می کند. این پلیس همانند سایر یگان ها و ردههای نیروی انتظامی وظیفه برخورد با جرایم مشهود را برعهده داشته و در ۶ ماهه نخست امسال کشفیات بسیاری را در حوزه های مختلف دارد. با توجه به قرار گرفتن در آستانه هفته نیروی انتظامی به بهانه بررسی عملکرد ۶ ماهه پلیس راه آهن با سردار امیر رحمت اللهی به گفتگو نشستیم که در زیر می خوانید.

مهمترین کشفیات پلیس راه آهن در حوزه مبارزه با مواد مخدر چیست؟

- سردار امیر رحمت اللهی رئیس پلیس راه آهن کشور: در شش ماه نخست امسال ۲۳۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر در شبکه راه آهن کشور کشف شد و ۱۲۰۰ مرد و ۱۰۴ زن به عنوان متهم شناسایی و دستگیر شدند. با توجه به حجم مسافر و ضرورت تکریم مسافران و رعایت حقوق شهروندی تشخیص مظنونان از میان ۱۵ میلیون مسافر که در این مدت در خصوص ریلی تردد کرده اند بسیار سخت و دشوار است و ماموران با دقت نظر، هوش و ذکاوت توانستند این متهمان را شناسایی و دستگیر کنند.

* آیا قاچاقچیان از راه آهن برای حمل و نقل محموله های مواد مخدر خود استفاده می کنند؟

- قاچاقچیان محموله های چند تنی را از طریق خطوط ریلی جابجا نمی کنند اما در این مدت چند محموله ۲۰،۱۸، ۱۷،۱۳ و ۱۱ کیلوگرمی کشف و ضبط شده است. بیشتر این مواد از طریق قطار بندر عباس به پایتخت منتقل می شود. در یکی از عملیات ها ماموران پلیس راه آهن تهران موفق شدند ۱۳کیلوگرم هروئین را که از زاهدان به تهران منتقل شده بود کشف و مرد قاچاقچی را دستگیر کنند.

* در حوزه قاچاق کالا پلیس چه کشفیاتی داشت است؟

- در شش ماهه نخست امسال ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در راه آهن کشف شده است. در یک پرونده ماموران موفق شدند ۳۸ هزار لیتر گازوئیل قاچاق را که در کامیون ویژه حمل سوخت در حریم راه آهن وجود داشت کشف و توقیف و راننده را دستگیر کنند. همچنین از قطار استانبول - تهران ۴۰۰ میلیون ریال داروی قاچاق کشف شد. در پرونده دیگری ماموران راه آهن آذربایجان موفق شدند سه تن شکر و ۲۷۵۰ کیلوگرم چای ایرانی را که به سمت ترکیه در حال قاچاق بود کشف و ضبط کنند.

* در نیمه نخست امسال آیا اشیاء عتیقه در سیستم ریلی کشف شده است؟

- یکی از وظایف ماموران کنترل و بازرسی در مبادی ورود ی و خروجی است. ماموران انتقال مواد مخدر، اقلام ممنوعه و دستگیری افراد تحت تعقیب را در دستور کار خود دارد. در این بازرسی ها ممکن است اشیاء عتیقه و تاریخی کشف شود. البته کشف اشیاء عتیقه الزاماً نشان دهنده این نیست که قاچاقچیان قصد خارج کردن این اقلام از کشور را دارند. چندی قبل ماموران پلیس راه آهن کرمان موفق شدند کاسه گلی عتیقه متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد را که دارای ارزش مادی و معنوی بسیار زیادی بود کشف کنند. البته در این مدت ۹۶ خودرو و موتورسیکلت سرقتی یا دارای حکم توقیف نیز کشف شده است.

* آیا پلیس طرحی برای برخورد با سرقت و جرایم خرد در راه آهن دارد؟

- در نیمه نخست امسال ۱۵ میلیون نفر از طریق راه آهن جابجا شدند و این علاوه بر کارمندان ثابت و افراد ساکن در خانه های سازمان راه آهن است. اگر تصور کنیم که پلیس به تنهایی می تواند تمامی آن چه مورد انتظار مردم است برآورده کند منطق صحیحی نیست. خود مسافران نیز باید برخی مسایل را رعایت کنند. معتقدیم بزه دیدگان و افراد متضرر از جرم خودشان در تحقق جرم نقش دارند و به وسیله راه های مختلف فرصت را در اختیار مجرمان قرار می دهند. یک لحظه سهل انگاری، ساده اندیشی، غفلت زدگی می تواند باعثبروز جرم شود. پلیس هشدارهای لازم را در این باره داده است و متاسفانه بعضاً به دلیل بی توجهی مسافران یا استفاده مجرمان از شیوه های جدید این سرقت ها رخ داده است.

نمی توان از پلیس توقع داشت به ازای هر مسافر از مبدا تا مقصد یک پلیس قرار دهد. ما اصل را بر این قرار داده ایم که تمامی ۱۵ میلیون مسافر انگیزه سفر دارند و وظیفه دایم امنیت آنها را تامین کنیم. عده اندکی نیز در قطار حضور دارند که اندیشه مجرمانه دارند، پلیس در کنار مردم قرار دارد و باید با هم این فرصت را از مجرمان سلب کنیم.

* آیا پرونده ای در خصوص دستگیری سارقان در راه آهن دارید؟

- چندی قبل ماموران پلیس راه آهن تهران در جریان سرقت در مسیرهای مختل ریلی قرار گرفتند. در بررسی های اولیه مشخص شد مرد جوانی به عنوان مسافر سوار قطار شده و با سوء استفاده از اعتماد همسفرانش با تعارف نوشیدنی مسموم و خواب آور آنها را بی هوش کرد ه و لوازم با ارزش از جمله طلا، جواهر، لب تاپ و وجه نقد آنها را سرقت می کند. با توجه به حساسیت موضوع و این که سارق از یک شیوه خاص استفاده می کرد ماموران در تحقیقات و با چهره نگاری از مالباختگان موفق شدند مشخصات ظاهری سارق را به دست آورند. ماموران پلیس آگاهی راه آهن تهران سپس با استفاده از شیوه های پلیسی و اطلاعاتی مخفیگاه این سارق را در شمال کشور شناسایی و او را دستگیر کردند.

در بازرسی از مخفیگاه متهم انواع گوشی های همراه، اوراق شناسایی و ۱۵ کیلوگرم زعفران کشف و ضبط شد. تا کنون ۱۷ نفر با مراجعه به پلیس راه آهن از متهم شکایت کرده و این سارق با قرار قانونی سنگین روانه زندان شد.

در پرونده دیگری سارقی که در قطار مراغه به تهران دو مسافر را به شیوه آب میوه مسموم بیهوش و از آنان سرقت کرده بود با اطلاع به موقع به پلیس و سرعت عمل ماموران همزمان با متوقف کردن قطار در ایستگاه زنجان شناسایی و دستگیر شد. متهم در بازجویی های تخصصی به سرقت اعتراف کرد.

* میزان کشف به وقوع در پلیس راه آهن چگونه است؟

- در نیمه نخست امسال کشف به وقوع در پلیس راه آهن افزایش داشته است چرا که برخی از متهمان به تعداد زیادی سرقت اعتراف می کنند. در حال حاضر بیش از ۸۷ درصد جرایم در راه آهن رخ داده کشف می شود. در این مدت ۲۵ سرقت در ایستگاه های راه آهن و ۲۶ سرقت نیز در داخل قطار رخ داده که در هر کدام ۲۲ مورد کشف داشته ایم.

* استفاده از تجهیزات نوین مانند دوربین های مداربسته و دستگاه های ایکس ری و بادی اسکنر به کجا رسید؟

- این موضوع را شخصاً بسیار پیگیری کرد م و سال گذشته راه آهن در یک اقدام جدی پس از مطالعات و امکان سنجی نصب دوربین در تمام ایستگاه های حریم راه آهن اعتبار لازم را تامین کرد اما به دلیل تحریم و افزایش چن برابری قیمت ها این امر محقق نشد البته در برخی از ایستگاه های مهم همانند تهران دوربین های مداربسته نصب شده است. استفاده از سیستم های کنترلی فناوری های نوین را به دلیل اینکه به ما اجازه می دهد از ماموران در ماموریت های مهمتر استفاده کنیم به جد دنبال می کنم. باید ایکس ری های جدید با قابلیت های به روز برای کنترل در اختیار پلیس راه آهن قرار گیرد. اخیراً نیز پیشنهادی را به راه آهن دادیم که در اماکن عمومی قطار مانند سالن ها و راهروها دوربین مدار بسته نصب شود.

* در حال حاضر وضعیت سرقت ادوات ریلی چگونه است؟

- راه آهن به دلیل وضعیت خاص و شبکه گسترده طولی دارای تجهیزات و امکانات فنی و ملزومات در طول مسیر است. وضعیت راه آهن نیز به دلیل غیرمحصور بودن ویژه است چرا که هر کسی در هر مکانی به راحتی می تواند وارد حریم خط آهن شده و به تجهیزات دسترسی داشته باشد. پلیس نمی تواند در همه نقاط مامور قرار دهد تا از خطوط مراقبت کند. البته قطعات راه آهن که معمولاً از جنس آهن هستند توجه سارقان را جلب می کند. پلیس با قاطعیت با سارقان خط آهن برخورد می کند و در شش ماهه امسال نیز ۲۴۰تن آهن آلات مسروقه کشف و ۳۴۳ سارق و مالخر شناسایی و دستگیر شدند. از راه آهن درخواست کردیم تا با استفاده از نمایندگان حقوقی این پرونده ها را با جدیت رسیدگی کند.

* سنگ پرانی به قطار هنوز وجود دارد و چه برخوردی با متخلفان می شود؟

- خرده فرهنگ غلط سنگ پرانی از زمانم تاسیس راه آهن در حاشیه خطوط شکل گرفته است. البته ما در این سالها تلاش کردیم نه تنها با اقدامات انتظامی بلکه با فرهنگسازی و آموزش و همزمان استفاده از ظرفیت های نهادهای مختلف از جمله مساجد، مدارس و آموزش و پرورش حریم راه آهن در شهرها استفاده کنیم تا این فرهنگ غلط حذف شود. اگرچه این فرهنگ غلط منتفی نشده است اما بسیار کاهش یافته است. ما قصد داریم علاوه بر نگاه جرم انگارانه به این اقدام به دلیل اینکه باعثوارد آمدن خسارات به اموال دولتی و صدمات جسمی به مسافران قطار می شود با بازگو کردن زشتی های این موضوع و تشویق خردسالان به همکاری با پلیس این فرهنگ زشت را از بین ببریم. باید اقدامات ما آنقدر تاثیرگذار باشد که مردم حاشیه خطوط راه آهن قطار را متعلق به خودشان بدانند و زشتی و تبعات این اقدام را برای فرزندانشان تشریح کنند.

* پلیس چه برنامه ای را برای برخورد با حضور معتادان و افراد بلامکان در حاشیه راه آهن دارد؟

- متاسفانه از قدیم حاشیه خطوط راه آهن مامن افراد ولگرد و معتاد بوده است و ما احساس می کنیم این موضوع مشکلاتی را برای راه آهن به وجد می آورد چرا که وقتی این افراد در حالت خاص به خود قرار می گیرند و قدرت تشخیص ندارند به روی ریل راه آهن رفته و باعثبه وجود آمدن سانحه می شوند. بعضاً نیز سرقت های خرد توسط همین افراد رخ می دهد. پلیس تاکنون طرح های متعدد و دامی را اجرا کرده است و امسال نیز ۲۸۲ معتاد و ولگرد در حاشیه خطوط راه آهن شناسایی و دستگیر شده اند. نقاطی که بیشتر این معتادان در آنجا ساکن هستند برای پلیس شناسایی شده. مشکل ما این است که پس از اجرای طرح سایر سازمان ها در نگهداری این افراد همکاری لازم را ندارند و علیرغم این که ما می دانیم این طرح ها فقط برای ما زحمت دارد آن را اجرا می کنیم. اجازه نمی دهیم این افراد حاشیه خطوط راه آهن را محلی امن برای خود کنند.

*چه راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته اید؟

- در راه آهن ساختمان هایی وجود دارد که بنا به مقتضیات زمان در گذشته بنا شده اند و امروز آب گذشت زمان تبدیل به اماکن متروکه شده اند. با توجه به تغییر استقرار ایستگاه ها این ساختمان ها برای این سازمان کاربردی نداشته و آنها نیز تخلیه کرده و امروز این اماکن مستعد حضور معتادان و ولگردان شده اند. پلیس تمامی ساختمان های متروکه و خالی از سکنه حاشیه راه را شناسایی کرده است و از راه آهن خواسته ایم با همکاری شهرداری ها علاوه بر تخریب این اماکن بوستان ها، فضای سبز و اماکن تفریحی را جایگزین این بناهای متروکه کنند.