سودی که از گذشت و عذرخواهی نصیب ما می شود

به گزارش افکارنیوز، انسان در هر مقام و منزلتی که باشد، باید پس از پی بردن به اشتباه خود، مسیر عقلانیت را در پیش گیرد و رسما از دیگری بابت اشتباهش عذرخواهی کند.
برخی از کارشناسان اجتماعی بر این باورند که فرهنگ عذرخواهی کردن در کشور وجود ندارد و بیشتر افراد این عمل را نوعی کسر شان و کوچکی می دانند.
به گفته آنان، در حالیکه عذرخواهی، ضعف نیست و اگر اعتماد به نفس بالا باشد، افراد در برابر اشتباهات خود مقاومت نمی‌کنند، اما اگر بر این باورند که با عذرخواهی در برابر افکار عمومی تحقیر می شوند سخت در اشتباه‌ هستند.
مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی در این زمینه به خبرنگار ایرنابا بیان اینکه خانواده اولین مدرسه آموزش برای رفتار عذرخواهی است، اظهار داشت: وقتی یک کودک ملاحظه می کند پدر یا مادر در مقابل رفتارهای غلط از یکدیگر عذرخواهی نمی کنند و براداران، خواهران بزرگتر نیز همین رویه را ادامه می دهند با روحیه طلبکارانه وارد جامعه می شود.
این کارشناس با اشاره به اینکه در مدرسه و اجتماع نیز جای خالی این رفتار کاملا محسوس است، ادامه داد: مدیران اجرایی جامعه از دیگر الگوهای رفتاری برای تمرین و آموزش رفتار عذرخواهی هستند.
ابهری به عنوان مثال گفت: وقتی ۴۰ انسان در یک تصادف رانندگی از بین می روند هیچ کس به خود زحمت عذرخواهی از مردم و خانواده های این کشته شدگان را نمی دهد و یا در روز روشن در پایتخت کشور یک خیابان فرو می رود صاحب زمین به جای عذرخواهی ازمردم می گوید هر کس ناراحت است، من پول خانه اش را می دهم.
وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این گونه رفتارها معقول نیست، تصریح کرد فقدان روحیه عذرخواهی در جامعه ناشی از کمبود گذشت و ضعف فرهنگ اجتماعی است.
ابهری افزود: گاهی یک عذرخواهی ساده از یک قتل جلوگیری می کند و یا در تصادفات ترافیکی که هیچ گونه خسارتی به طرفین وارد نشده یک عذرخواهی ساده می تواند از ترافیک و اتلاف وقت مردم جلوگیری کند.
وی اظهار داشت: رسانه ها، خانواده، دولتمردان و مسوولان ارکان اصلی ایجاد و تقویت روحیه عذرخواهی و تشکر در جامعه هستند.
ابهری ادامه داد: متاسفانه این گونه رفتارها به دست فراموشی سپرده می شوند و نسل های بعدی، بیگانه با خلق و خوی فرهنگی وارد جامعه می شوند و تصور می کنند که جامعه نیز خانه آنهاست به همین خاطر مرتکب اشتباهات متعدد می شوند.
نعمت الله عباسی جامعه شناس در این زمینه گفت: عذرخواهی کردن جبران لطمه ای است که به فرد مقابل وارد شده نه اینکه از طریق آن بخواهید احساس گناه خود را کمتر کنید.
وی افزود: اگر اعتقاد داشته باشید که عذرخواهی کمک به فرد صدمه دیده است، هدفمند حرکت کرده اید، زیرا می دانید عذرخواهی کردن اولین گام در مسیری است که طی آن می خواهید لطمه به دیگری را جبران کنید.
عباسی اظهار داشت: عذرخواهی باعثجلوگیری از برخی فجایع و پیش آمدهای بزرگ در آینده، افزایش سطح اعتماد بین فردی و اجتماعی، برخورداری از احساس عزت نفس و آرامش، بازسازی روابط ویران شده، از بین بردن نگرانی و تنش در جامعه، تحکیم و تلطیف روابط اجتماعی و خانوادگی و حفظ حرمت اشخاص می شود.
وي با بيان اينكه هنوز در كشور فرهنگ عذرخواهي نهادينه نشده است ، ادامه داد: متاسفانه هر فرد در جامعه خود را برتر از ديگران ميبيند و اين مساله ريشه خانوادگي دارد زيرا پدر و مادر از فرزندان خود به خاطر اشتباهاتشان عذرخواهي نميكنند و اين فرهنگ نادرست در طول تاريخ به مردم سرايت كرده است.