به گزارش افکارنیوز، بیشتر ما با مصرف کمی سیر سرخ شده در بعضی غذاها موافق هستیم، ولی تاکنون چند حبه سیر خام خورده ایم؟ نکته اصلی همین جاست! در طول فصل سرد و با شیوع سرماخوردگی، یک توصیه قدیمی، خوردن یک قاشق غذاخوری سیر خرد شده و یا جویدن یک حبه سیر تازه است! ولی پرسش اینجاست که حتی اگر خوردن یک حبه سیر تازه، شما را از شر سرماخوردگی خلاص کند، آیا حاضر هستید این کار را انجام دهید؟

سیر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و علاوه بر این، خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضد احتقانی، در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. زمانی که هنوز خواص ضد سرماخوردگی سیر توسط دانشمندان شناخته نشده بود، وجود ویتامین C و آن و آنزیم ها و مواد معدنی مانند گوگرد در سیر، از خواص مهم آن شمرده می شد.

هنگامی که سیر تازه با چاقو و یا خردکن و یا حتی از راه جویدن خرد می شود، واکنشی شیمیایی در سیر روی می دهد که طی آن، ماده ای به نام آلیسین آزاد می شود. آلیسین یک ضد میکروب قوی است که تنها در لحظه خرد کردن سیر و درست قبل از اینکه حرارت ببیند، تولید می شود! به همین دلیل خوردن سیر تازه به این شکل، زمانی که یک آنفلوآنزای شدید در حال شروع شدن است، برای متوقف کردن بیماری بسیار مفید است. به توصیه برخی متخصصین، خوردن یک یا دو حبه سیر، هر سه یا چهار ساعت یک بار، باعثتوقف کامل سرماخوردگی می شود.

در اینجا دو روش استفاده از سیر خام را به شما معرفی می کنیم:


نگه داشتن سیر در دهان


این روش همانند روش قدیمی بو دادن یک حبه کامل سیر و سپس خوردن آن، بسیار مرسوم است؛ البته این کار برای کسانی که دل و جرات خام خوردن سیر را ندارند، کار ساده ای نیست! شاید استفاده از روش قدیمی برای کسانی که معده حساسی دارند، امکان پذیر باشد، ولی توصیه می شود این روش را با معده خالی انجام ندهید. یک تفاوت مهم در این روش ساده با نوع قدیمی آن این است که نگه داشتن سیر در دهان، برای درمان گلودرد نیز بسیار مفید است. یک حبه سیر را ببرید و آن را به مدت پانزده دقیقه در دهان نگه دارید و اجازه دهید با این روش، عصاره جادویی موجود در سیر، بیماری شما را درمان کند.

ترکیب سیر با عسل و یا روغن زیتون


روش بسیار لذیذ دیگر این است که یک حبه سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه در این حالت بماند. این کار باعثمی شود آنزیم های موجود در سیر فعال شوند. سپس مقداری عسل،(که خاصیت شفابخشی دارد) نیز به آن اضافه کنید. همچنین می توانید به جای عسل از مقداری روغن زیتون استفاده کنید که به گفته بسیاری، بوی بد سیر را خنثی می کند. روغن زیتون را روی سیرهای بریده شده بمالید و در نهایت، سیر آغشته به مواد را روی تکه ای نان و یا نان خشک بگذارید و میل کنید.

بسیاری از مردم، به تاثیر این روش ها بسیار معتقد هستند. آیا تاکنون هیچ یک از آنها را امتحان کرده اید؟ شاید بهتر باشد امسال در فصل سرما، برای رهایی از شر سرماخوردگی و آنفلوآنزا این روش های ساده را امتحان کنید.

راز/ شماره ۳۵/ نيمه اول آبان ماه ۹۲/ منبع: Chalk Board magazine/ مترجم: مژگان ميرپوريان/ صفحه ۷۰