تصاویر هشدار دهنده سیگار دیگر هشدار نمی‌دهند

به گزارشافکارنیوز،دکتر نصیر دهقان گفت: زمانی که برای اولین بار پاکت‌های سیگار با علائم و تصاویر هشداردهنده وارد بازار ایران شد، جامعه ما با رویکردهای موافق و مخالف متفاوتی از سوی افراد سیگاری و افراد ذینفع، مواجه شد.

وی ادامه داد: تصاویری که برای نشان دادن میزان اعتیاد آوری و زیان‌باری سیگار بر روی پاکت‌های سیگار درج می‌شود به تدریج در میان جامعه پذیرفته شده و کم کم رنگ و بوی هشدار دهندگی خود را از دست داده است.

دکتر دهقان با اشاره به ناموفق بودن این تصاویر در تاثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان سیگار، گفت: بعد از آن تصاویری در جهت تشویق افراد برای کنار گذاشتن عادت کشیدن سیگار بر روی پاکت‌ها قرار داده شد که این تصاویر نیز اقبال چندانی برای کاهش مصرف سیگار نداشت.

عضو انجمن بین‌المللی تحقیقات سیگار با بیان این که لازم است تصاویر هشداردهنده بر روی پاکت‌های سیگار تغییر کند، اظهار کرد: این تغییر باید با دقت بیشتری همراه باشد و استفاده از تصاویر تاثیرگذارتر در دستور کار قرار گیرد از جمله می‌توان با قرار دادن تصاویری از نوزادان نارس و با وزن کم هنگام تولد که در پی استعمال سیگار پیش از موعد مقرر به دنیا آمده‌اند، برای خانم‌های باردار و یا دختران جوان علاقه مند به باردار شدن و یا خانم هایی که همسران سیگاری دارند بسیار تاثیرگذار باشد.

دکتر دهقان افزود: عکس‌های مربوط به بیماری‌های لثه و دندان ناشی از استعمال سیگار می‌تواند بر روی جوانان و افرادی که از مضرات گوناگون سیگار بر روی سلامتی و زیبایی آنان آگاهی کافی ندارند بسیار موثر باشد.

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات سایر فرآورده‌های دخانی مانند قلیان و پیپ را یکی دیگر از دغدغه‌های بزرگ در حوزه دخانیات دانست و افزود: متاسفانه این فراورده‌ها به دلیل پذیرش و مقبولیت خانوادگی و اجتماعی در جامعه ما رواج بیش‌تری دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر تصاویرهشدار دهنده بر روی بسته های تنباکو و توتون وجود دارد و از آن جا که اغلب در محیط خارج از منزل از قلیان استفاده میشود، بنابراین لزوم قرار دادن این تصاویر هشداردهنده بر روی شیشههای قلیان نیز احساس می شود. در این زمینه توجه ویژهای در راستای ارتقای سلامت جسم و روان جامعه مورد نیاز است.