فوت ۱۰ هزار بیمار کلیوی طی سالهای اخیر

به گزارشافکارنیوز،داریوش آرمان گفت: کمبود دستگاه‌های دیالیز، تخت و بخش‌های دیالیز از مهمترین مسایلی است که ما را با چالش مواجه کرده و مشکل اغلب مدیران استانی انجمن است.

وی ادامه داد: از دولت و مجلس تقاضای جدی داریم که بدانند وضعیت دیالیز در کشور استاندارد نیست و با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

آرمان گفت: در حال حاضر دستگاههای دیالیز قدمت ۲۵ ساله دارند در حالی که عمر مفید آنها حدود ۵ تا ۷ سال است اما امروز متأسفانه در برخی مراکز درمانی به دلیل کمبود جدی این دستگاه‌ها تا ۴ شیفت کار می‌کنند و این کیفیت دیالیز را پایین می‌آورد.

وعده فراموش شده وزارت بهداشت در واردات هزار دستگاه دیالیز


دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد: از وزارت بهداشت انتظار داریم وعده واردات هزار دستگاه دیالیز را که از چند سال پیش تاکنون داده و مجلس هم بودجه‌اش را مصوب کرده، محقق کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با وجود پیگیری‌های انجمن اثری از دستگاه‌های جدید نداریم و اگر هم وارد شده به قدری کم و محدود بوده که جوابگوی بیماران دیالیزی نبوده است.

تحریم و مرگ هزاران بیمار دیالیزی


دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به آمار بالای مرگ و میر بیماران دیالیزی طی سالهای اخیر هشدار داد و گفت: این مرگ و میرها به دلیل اثرات جدی تحریم بوده است که بر کیفیت درمان اثر سوء گذاشته است.

آرمان گفت: تحریم‌های دارویی باعثشد تا داروهایی با کیفیت کمتر وارد شوند و بسیاری از تجهیزات دیالیز که در خدمت چند کشور قرار داشت به کشور وارد نشود و در نتیجه مشکلات بیماران جدی‌تر شد.

وی افزود: تحریم ناجوانمردانه غرب در وهله اول گریبان بیماران خاص و صعب‌العلاج را گرفت و از سوی دیگر افزایش چند برابری قیمت دارو و ضعف پوشش بیمه‌ها باعثشد تا بسیاری از بیماران نتوانند دارو را مصرف کنند و حتی بسیاری از آنها سهمیه دارویی خود را فروختند.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد: آمار دقیقی از بیماران فوتی در دست نیست و وظیفه وزارت بهداشت است که این آمارها را استخراج کند انتظار داریم از وزیر بهداشت که اطلاعات بیماران صعب‌العلاج، آخرین وضعیت آنها و آمار مرگ و میر را جمع‌آوری کند.

آرمان با اشاره به اینکه ضعف آماری در حوزه مرگ و میر بیماران دیالیزی جدی است گفت: برآوردها نشان می‌دهد تا امسال حدود ۲۵ هزار پیوند کلیه از ابتدای عمل پیوند انجام شده است و این در حالی است که چند هزار نفر از بیماران دیالیزی که پیوند کلیه شدند در این سالها فوت کردند.

وی ادامه داد: خانواده بیماران دیالیزی مرگ بیماران خود را اعلام نمی‌کنند و انتظار داریم از این پس با اعلام این آمار مسئولان آن را در تصمیم‌گیری‌های آینده لحاظ کنند.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی امروز یک پیوند کلیه با سختی‌های فراوانی انجام می‌شود و زمانی که دارو را نتوانند تهیه کنند کلیه پس زده می‌شود بنابراین از مسئولان انتظار داریم در حوزه بیماران کلیوی آینده‌نگری کنند.

وی گفت: در دولت جدید در حوزه داروها اقدامات خوبی انجام شد اما این به معنای رضایت حداکثری نیست و انتظار داریم فرانشیز داروهای پیوند کلیه مانند سایر بیمه‌ها برداشته شود و آن را رایگان کنند.

فوت ۱۰ هزار بیمار کلیوی طی سالهای اخیر و نیاز به ۳هزار دستگاه دیالیز


عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در مورد تعداد بیماران کلیوی در کشور گفت: حدود ۷۰ هزار بیمار پیوند کلیه در کشور ثبت شده است اما امروز آمارها می‌گویند حدود ۲۵ هزار بیمار دیالیزی داریم و مابقی بیمارانی هستند که دچار نارسایی حاد کلیه‌اند و افرادی هستند که پیوند شده‌اند.

آرمان ادامه داد: با این وجود معتقدیم از این تعداد ۱۰ هزار بیمار کلیوی فوت کردند.

وی گفت: نیاز ما به ۳ هزار دستگاه دیالیز است و همچنین توسعه بخش‌های دیالیز نیز باید در دستور کار دولت قرار گیرد و انتظار داریم ظرف چند سال آینده ۵۰۰ دستگاه دیالیز در مراکز به شدت نیازمند نصب شود.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: این در حالی است که در سالهای گذشته قیمت هر دستگاه دیالیز حدود ۵ میلیون تومان بود اما امروز به ۷۰ میلیون تومان رسیده است در نتیجه شاهد افت جدی کمک خیرین هستیم چرا که هزینه خرید این دستگاه‌ها بسیار سنگین شده است.

وی در پایان از برگزاری همایش مدیران انجمن بیماران کلیوی استانهای کشور که در استان خراسان جنوبی برگزار میشود خبر داد و گفت: این همایش سالانه،امسال در شهرستان قائم برگزار میشود و امسال به دلیل مصادف شدن هفته حمایت از بیماران کلیوی با ایام تاسوعا و عاشورا این همایش از امروز آغاز به کار کرده است.