به گزارشافکارنیوز،بیشتر خانم ها از تمیزی لذت می برند و دلشان می خواهد خانه ای پاکیزه داشته باشند و محیط زندگی شان از میکروب ها و عوامل بیماری زا دور بماند اما همه میکروب ها را که نمی توانید با چشم هایتان ببینید. گروهی از آنها بسیار ریز هستند و جاهایی مخفی می شوند که حتی فکرش را هم نمی کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بعضی از نقاط خانه و آشپزخانه شما حتی از دستشویی خانه هم کثیف ترند. محققان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیده اند که چه جاهایی می توانند از سطوح سرامیکی توالت های فرنگی هم کثیف تر باشند. پس شما همه این نقاط خطرناک و پر میکروب را بشناسید و برای پاکیزه نگه داشتن شان بیشتر تلاش کنید.

کباب پزهای خانگی؛ دو برابر کثیف تر از توالت عمومی

درست کردن کباب در خانه یکی از تفریح های لذت بخش آخر هفته است. خیلی ها مهمان هایشان را دعوت می کنند و بساط کباب خوری راه می اندازند. بعضی ها اهل پختن جوجه کباب نیستند و بیشتر همبرگر و سوسیس کبابی می خورند اما خبر ندارند که کباب پزهای خانگی شان بسیار کثیف است و تعداد میکروب های آن با توالت های عمومی قابل مقایسه است.

پژوهش های جدید محققان انگلیسی نشان می دهند کباب پزهای خانگی به طور متوسط دو برابر بیشتر از توالت های عمومی میکروب دارند. در هر ۱۰۰ سانتی متر مکعب از کباب پزهای خانگی که در محوطه بیرون خانه قرار می گیرند، حدود ۷/۱ میلیون میکروب وجود دارد اما نکته جالب اینجاست که این رقم ۱۲۴ درصد بیشتر از میکروب های کاسه های توالت فرنگی است. بدتر از همه اینکه فقط ۳۶ درصد از افراد این کباب پزها را بیش از دو بار در سال تمیز می کنند.

سرشناس ترین این میکروب ها ای کلای، سالمونلا و لیستریا هستند که می توانند سبب بروز حالت تهوع و اسهال شوند. در واقع میکروب ها به همبرگر، سوسیس، جوجه کباب و… روی کباب پز منتقل شده و سبب بروز بیماری می شوند. بسیاری از محققان پس از کباب پزهای خانگی، درب سطح زباله ها را هم سرشار از میکروب می دانند و معتقدند در هر سانتی متر مکعب از آنها حدود ۲/۱ میلیون باکتری وجود دارد. در نتیجه مهم است که زباله ها را به موقع از خانه خارج کرده و دست هایتان را مرتب بشویید.

باکتری هایی که در حیاط و باغ های کوچک خانگی زندگی می کنند، در اثر فساد مواد غذایی، حیوانات خانگی، پرندگان و همین طور فساد گیاهان به وجود می آیند. بیشتر ما فکر می کنیم چون حیاط و باغچه هم بخشی از خانه هستند، به همین دلیل هم باکتری های مضر در آنها وجود ندارند. بنابراین به همه کسانی که دل شان می خواهد در حیاط و تراس خانه شان کباب پز داشته باشند، توصیه می شود برای حفظ سلامت خود و خانواده شان هر بار قبل از استفاده از کباب پز و وسایل اطراف آن همه جا را خوب تمیز کنند. علاوه بر این اگر فرزند کوچکی دارند تمیز کردن سطوحی را که با دست های کودک در تماس هستند فراموش نکنند.

سینک ظرفشویی؛ ۵۰۰ برابر کثیف تر از توالت فرنگی

برخلاف تصور بیشتر مردم، آشپزخانه ها یکی از مراکز اصلی تجمع میکروب ها در خانه هستند. تعداد باکتری هایی که در هر اینج مربع از سینک های ظرفشویی زندگی می کنند، به طور معمول ۵۰۰ برابر بیش از دستشویی های فرنگی برآورد شده اند. پس با این رقم می توانید تصور کنید در سایر نقاط آشپزخانه مانند شیر آب، کنار سطح زباله، روی میز ناهارخوری، لابه لای شیارهای صندلی ها و… چه خبر است. برای حل این مشکل نصف فنجان جوش شیرین را با همین مقدار سرکه مخلوط کنید و سینک را با آن بشویید. در نهایت سینک را با آب جوش آبکشی کنید تا میکروب ها و باکتری ها از سینک تخلیه شوند.

تلفن همراه؛ ۱۸ برابر کثیف تر از دستگیره آسانسور

گوشی تلفن همراه هم می تواند به منبعی از ویروس ها و باکتری های آلوده تبدیل شود. شاید آیفون یا گوشی تان را خیلی هم دوست دارید اما اگر مراقب نباشید منبعی از ویروس و آلودگی ها را هر روز با خودتان حمل می کنید. پژوهش های جدید نشان می دهد تعداد باکتری ها و میکروب های میکروسکوپی تلفن های همراه از تعداد باکتری های موجود در محیط دستشویی و توالت فرنگی هم بیشتر است. دلیلش هم این است که وقتی مشغول استفاده از تلفن همراه هستید، محیط داخل آن گرم می شود.

اگر دست های شما آلوده باشد یا میکروب ها از هر راه دیگری به تلفن همراه تان رسیده باشند، گرما باعثمی شود که شرایط مناسبی برای رشد و تکثیرشان فراهم شود چون باکتری ها عاشق محیط های گرم هستند. وقتی گوشی را داخل کیف یا جیب تان می گذارید، محیط تاریک هم به رشد بهتر باکتری ها کمک می کند. بدین ترتیب بدون اینکه خودتان بخواهید محیط کشت مناسبی برای پرورش موجودات میکروسکوپی مضر فراهم می کنید.

محققان توصیه می کنند وقتی با گوشی در حال صحبت هستید، این میکروب ها می توانند از راه دهان و گوش به بدن منتقل شده، شما را بیمار کنند. در این باره پژوهش هایی هم انجام شده که نشان می دهند یک تلفن همراه صفحه لمسی حدود ۱۸ برابر بیشتر از دستگیره آسانسور، یک دستشویی مردانه ویروس و باکتری دارد. بنابراین تمیز کردن گوشی تلفن همراه هم از جمله برنامه های بهداشتی مهمی است که باید روزانه آن را دنبال کنید.

اسکناس ها؛ شش برابر کثیف تر از سطل زباله

پولی که در دستان شماست به طور حتم در دستان آدم های مختلفی قرار داشته است. شاید همین چند روز قبل در کیف پول یک آدم ثروتمند جا خوش کرده یا اینکه از جیب یک فرد دوره گرد دست به دست چرخیده تا به شما رسیده است. به هر حال در این مسیرها احتمال انتقال میکروب ها و عوامل بیماری از وجود دارد. محققان توانسته اند ۱۳۵ هزار باکتری مختلف را در یک اسکناس پیدا کنند. آنها معتقدند پول می تواند نسبت به سطح زباله شش برابر آلودگی های بیشتری داشته باشد. راه حل پیشگیری از انتقال عوامل بیماری زای پول به بدن شما چندان دشوار نیست. کافی است هر بار بعد از استفاده از این اسکناس ها و چک پول ها دست هایتان را بشویید.

اسفنج ظرفشویی؛ دو برابر کثیف تر از تلفن همراه

شاید تصور می کنید وقتی اسفنج ها با کلی کف و مایع ظرفشویی ظرف های شما را تمیز می کنند، حتماً خودشان هم بهداشتی و به دور از آلودگی ها هستند اما این تصور اشتباه است. اسفنج های زرد و سبزی که همه ما در آشپزخانه از آنها استفاده می کنیم جای نرم و راحتی برای تجمع میکروب ها به شمار می روند. در یک مطالعه معلوم شده که تعداد باکتری های موجود در این اسفنج ها ۲ برابر بیشتر از تلفن های همراه است. رطوبت و منافذ بسیار ریز مکان خوبی برای مخفی شدن باقیمانده مواد غذایی و تجمع میکروب هاست. یک توصیه خانگی برای نابودی میکروب های اسفنج این است که آن را به مدت ۶۰ ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید؛ هم میکروب هایش از بین می رود و هم خوشبو می شود.

کنترل تلویزیون؛ دو برابر کثیف تر از دستگیره در

تا به حال برایتان پیش آمده وقتی مشغول غذا خوردن کنار تلویزیون هستید، کنترل را هم چرب و کثیف کرده اید؟ مواد غذایی باقیمانده لابه لای دکمه های کنترل تلویزیون به سرعت فاسد می شوند و محیط مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم می کنند. بسیاری از ویروس ها مانند ویروس آنفولانزا هم از کنترل های تلویزیون به سادگی به افراد دیگر منتقل می شود. البته علاوه بر محیط های خانگی باید مراقب آلودگی کنترل های موجود در بیمارستان ها، هتل ها و مراکز تجاری هم باشید چون آنها هم به احتمال زیاد آلودگی های بی شماری دارند. پژوهش های اخیر نشان می دهد کنترل تلویزیون از دستشویی، دستگیره در و حتی سینک های ظرفشویی هم آلوده تر است.

در تحقیق دیگر محققان تعدادی از کنترل های تلویزیون را از نظر داشتن ویروس سرماخوردگی آزمایش کردند. نتیجه نشان داد نیمی از کنترل ها این ویروس را با خودشان حمل می کردند. ویروس فعال می تواند تا ۲۴ ساعت روی کنترل تلویزیون شما زندگی و سرماخوردگی را به بدنتان منتقل کند. تنها راهش این است که کنترل ها را با شوینده های مخصوص ضد باکتری تمیز کنید.

صفحه کلید کامپیوتر؛ سه برابر کثیف تر از کباب پزها

پژوهشگران ۳۳ صفحه کلید کامپیوتر را به طور تصادفی آزمایش کردند. پس از بررسی های انجام شده معلوم شده ۷۰ درصد صفحه کلیدها، آلوده به میکروب هایی بودند که سلامتی را به طور جدی تهدید می کنند. تحقیق دیگری هم انجام شده که نشان می دهد میکروب های موجود در صفحه کلید کامپیوتر پنج برابر بیشتر از توالت های فرنگی است. در این بررسی ها یک بیولوژیست به وسیله میکروسکوپ های الکترونیکی صفحه کلیدهای یک شرکت تجاری بزرگ را مورد آزمایش قرار داد و پس از پایان بررسی هایش به این نتیجه رسید که اصلی ترین دلیل وجود میکروب ها و باکتری ها تمیز نکردن صفحه کلید از سوی کاربران و البته تماس انگشتان آلوده با صفحه کلیدهاست. غذا خوردن در کنار صفحه کلید هم عامل دیگری است که سبب ورود مواد غذایی به شیارهای صفحه کلید شده و محلی را برای تجمع باکتری های مضر فراهم می کند. در یک نظرسنجی هم معلوم شده ۱۰ درصد کاربران کامپیوتر سال تا سال صفحه کلیدشان را تمیز نمی کنند.

تندرستي/ شماره ۱۱۰/ ۲۳ خرداد ماه ۹۲/ آناهيتا دروديان