بازگشت آرامش نسبی به گود ایران‌زمین

به گزارشافکارنیوز،احمد دنیا‌مالی در جریان هفتمین نشست این کمیسیون که به بررسی اقدامات صورت گرفته در خصوص ریزش خیابان گلستان اختصاص داشت، گفت: براساس گزارش هیات رسیدگی به این پروژه خطر احتمالی ۶ ملک و ۱۸ واحد آپارتمان مجاور این پروژه را تهدید نمی‌کند و صاحبان این املاک درمنازلشان مستقر شده‌اند و برهمین اساس آرامش نسبی به محل باز گشته است، البته نتیجه نهایی تا ۱۰ روز دیگر مشخص می شود.

دنیامالی یادآور شد: شورای شهر تهران همچنان تاکید دارد که بررسی و اقدامات صورت گرفته در این پروژه با ضریب اطمنیان چند برابری باشد.

وی افزود: همچنین اعتقاد داریم که اقدامات تامینی بیشتری باید صورت گیرد چرا که تغییر رفتار خیابان ایران زمین به دلیل شیب‌دار بودنش نشان می‌دهد که میزان ریسک بالا لازم است.

به اعتقاد دنیامالی باید استانداردهای ساخت‌وساز در تهران با شرایط جغرافیای هر منطقه متناسب باشد.

وی در این خصوص گفت: کمیسیون عمران شورا با کمک دستگاه‌های دخیل در امر ساخت وساز به دنبال تدوین استانداردهای لازم در ساخت وساز است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا همچینن به میزان تلفات ناشی از عدم رعایت استاندارد های لازم دراجرای پروژه ها اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می دهد که در شش ماهه اول سال جاری دربحثفوتی ها در حین اجرای پروژه ها تنها یک نفر نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته ایم و این نشان می‌دهد که استانداردها رعایت نمی شود.

دنیامالی افزود: بیشتر فوتی ها در پروژه‌های زیرزمینی مانند احداثتونل‌های آبفا، مترو است، ولی فوتی‌ها درحین ساخت‌وسازهای مربوط به روی زمین بیشتر خبری می‌شوند.

وی همچنین خواستار اعلام میزان فوتی‌های ناشی از اجرای پروژه‌های شهری و ساختمان‌ها شد.

علی‌رضا جاوید - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، نیز درخصوص برنامه‌های انجام شده در جهت رفع خطر در این پروژه گفت: معاونت شهرسازی شهرداری تهران با کمک سازمان نظام مهندسی، کارشناسان دادگستری، پیمان کار، مجری وناظر پروژه، کار تحقیقاتی وسیعی را در خصوص علل بروز این حادثه و راه‌های کاهش خطر و پایداری گود، ایمن سازی اطراف گود و محور ایران زمین در این پروژه را بررسی کرده است.

وی افزود: هیات رسمی کارشناسان دادگستری که متشکل از یک نفر متخصص در امر ساخت وساز و دو نفر قاضی، تک تک ساختمان های مجاور در درگیر در اطراف پروژه، پایش شده اند، و درنهایت هیات رسمی اعلام کردند که خطر احتمالی درمورد ۶ ملک مجاور وجود ندارد.

وی افزود: از سوی سازمان نظام مهندسی نیز تیم متخصصی با توان فنی بالا تعیین شده است که جوانب فنی پروژه رامورد بررسی قرار می‌دهد.

در آخرین جلسه‌ایی که برگزار شد مالک موظف شده است ابراز دقیقی جهت پایش میکرومیلی متری تغییرات پروژه تامین کند که این ابزارها خریداری شده و به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جاوید در ادامه خاطرنشان کرد: درخصوص ادامه خاک‌برداری هیات فنی به این نتیجه رسیده است که هرگونه ادامه خاکبرداری و افزایش عمق تا زمانی که موضوعات فنی پروژه به نقطه اطمینان برسد، صورت نگیرد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران همچنین اصلاح احتمالی پروانه ساختمان و کاهش طبقات را منوط به قضاوت کمیته فنی و طرح نهایی محار خاکبرداری وضع موجود عنوان کرد.

وی همچنین تاکید کرد که در آخرین نشست کمیسیون ویژه، کمیته فنی به این نتیجه رسیده است که خطر پروژه را تهدید نمی‌کند همچنین مقرر شده در جوانب گود، شمع‌هایی تا عمق ۴۸ متر و بخش فوقانی نیز با فلزهای پیش ساخته محار شود.

جاوید همچنین از مسدود کردن احتمالی بخش پیاده راه خیابان ایران زمین خبر داد.

علی فاخر - ناظر عالی پروژه ایران زمین نیز گفت: لایه های زمین در این منطقه مورب است که در زه کشی و گودبرداری‌ها در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد و اطلاع رسانی به تمامی مهندسان مشغول در پروژه های ساختمانی این منطقه صورت گیرد.

فاخر که به گفته خودش بیش از ۲۰ سال است به طور تخصصی در زمینه گودبرداری فعالیت دارد علت ریزش گودبرداری ها در ایران را نقص در اسناد مناقصه ها دانست و افزود: اسناد مناقصه ها بسیار اشتباه تهیه می شود ازجمله، تغییر مکان مجاز در هنگام گودبرداری به پیمان کار ذکر نمی شود، درمناقصه ها مشخص نمی شود که برای کاهش ریسک آب چه میزان هزینه در نظر گرفته شود، همچنین شناسایی ژئوتکنیکی بخشی از قرارداد نیست و تکلیف پایش عمق گودبرداری مشخص نمی شود.

سعید غفرانی - رئیس سازمان نظام مهندسی نیز که درجلسه حضور داشت این اطمینان را به اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا داد که از توان فنی بالای سازمان درجهت شناسایی عوامل و نیز اقدامات صورت گرفته برای به صفر رساندن خطر احتمالی این پروژه استفاده خواهد شد.

وی همچنین انسجام به وجود آمده میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در راستای این انسجام درسال جاری شاهدکاهش ۷۰ درصدی حوادثدر ساخت و ساز نسبت به سال قبل هستیم. همچنین درجهت بهبود وضعیت نظارت بر ساخت و سازها جلساتی را در وزارت راه و شهرسازی شروع کرده ایم و در اولین اقدام در نظر داریم خدمات آزمایشگاهی در ساخت وساز را به صورت تخصصی تفکیک کنیم. بحثصلاحیت های جدید را در وزارت خانه مطرح کرده ایم که در آن صورت در حرفه ساختمان شاخص صلاحیت هایی مانند طراحی، سازندگی، نظارت، گودبرداری و… در پروانه اشتغال درج خواهد شد.

همچنین در نظر داریم که سازنده ها را نیز در ساخت و ساز جزء افراد مسوول شناسایی کنیم و دیگر مهندس ناظر تنها خود را در قبال ساخت و ساز مسوول نداند چرا که ناظر فنی هم بخشی از فرایند ساخت است.

غفرانی افزود: به همین منظور در سال گذشته سازنده‌های ساختمان های بالای ۳ هزار متر را لحظه به لحظه کنترل می کردیم درسالجاری این امر برای زمین های تا ۲ هزار متر صورت می گیرد و طبق برنامه در نظر داریم در ساخت و ساز زمین‌های ۲ هزار متر به پایین تا ۵۰۰ متر مربع سازنده های غیر کارشناس دخیل نباشند.

اسماعیل دوستی - نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز باتاکید بر اینکه عملکرد مدیریت پروژه بسیار نقش آفرین است گفت: با توجه به رویکرد مدیریت پروژه، متاسفانه افکار عمومی بر علیه این پروژه است از سوی دیگر توپ این افکار هم در زمین مدیرت شهری افتاده است.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم که پاسخگوی نگرانی های افکارعمومی باشیم و تا زمانی که این پروژه به استحکام لازم برسد ما کماکان در معرض پرسش قرار داریم.

دوستی یادآور شد که در بحران ها، مدیریت ویژه ای برافکار عمومی لازم است که تاکنون در بحران مدیریت ویژه‌ایی صورت نگرفته حتی یک عذرخواهی هم از اهالی محل نشده است.

محسن سرخو - عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز تاکیدکرد: درمباحثحقوقی، صدمات وارده به منازل اطراف پروژه باید مشخص شود، همچنین پایداری زمین منطقه مهم است آیا این موضوع بررسی شده است؟

وی افزود: زمانبدی برای رفع خطرات این پروژه صورت گیرد.

اقبال شاکری دیگر عضو کمیسیون عمران وحمل و نقل شورا نیز خاطر نشان کرد: آنچه حائز اهمیت است این که تمام ریسک ها بر عهده مالک است.

وی یادآور شد تا تیم سازمان فنی وعمرانی شهرداری، کارشناسان انجمن ژئوتکنیک و اساتید دانشگاه به این موضوع وارد شوند و از کمک آنها هم استفاده شود.

رضا حیدریان - معاون فنی سازمان نظام مهندسی نیز به ارائه آماری از وضعیت گودبرداری‌های و میزان فوتی‌های در پروژه های شهری پرداخت و گفت: در سال جاری ۳۰ گودبرداری پرخطر عمیق در تهران شناسایی شده است و اقدامات لازم در جهت ایمنی سازی آنها درحال انجام است.

وی افزود: درخواست داریم که یکسری از گودبرداری های ویژه در روز انجام شود چرا که کنترل گودها در شب مشکل است.

حیدریان افزود: در ۹ ماه گذشته ۱۲ هزار پروژه از سوی سازمان نظام مهندسی بازرسی شده است.

همچنین بازرسی شبانه گودبرداری ها را از هفته گذشته شروع کرده ایم.

حیدریان خاطرنشان کرد: در سال ۹۱،۹۹ مورد آوار گزارش شده است که در ۶ ماهه اول امسال به ۲۶ مورد رسیده است، فوتی‌ها ۴ مورد بوده و تعداد مصدومان از ۳۳ مورد به ۴ موردکاهش یافته است.

درجمع میزان فوتیها و مصدومان ۷۴ درصدکاهش داشته است و درتعداد آوارها نیز ۷۲ درصد کاهش را شاهد هستیم.