جریمه خودروهای دودزا

به گزارشافکارنیوز،سردار حسین رحیمی درباره آغاز فصل سرما و آلودگی جوی شهر تهران گفت: امسال با آغاز نخستین موج سرما، آلودگی هوای تهران به مرز هشدار رسید که در همین راستا راهنمایی و رانندگی برای کنترل آلودگی هوا، امسال نیز طرح تشدید کنترل معاینه فنی خودروها و برخورد با خودروهای دودزا را در دستور کار قرار داد.

این مقام مسئول انتظامی خاطرنشان کرد: تمامی خودروها بدون هیچگونه استثنایی کنترل می‌شوند و هر وسیله نقلیه اعم از شخصی‌، عمومی، دولتی، نظامی، سازمانی و … که دارای نقص فنی و دودزا هستند اعمال قانون خواهند شد.

وی افزود: از آنجایی که تلاش برای مهار آلودگی هوا یکی از اولویت‌های پلیس راهور است، امسال در تمام مناطق راهنمایی و رانندگی در هر منطقه دو نقطه به صورت خاص معاینه فنی و دودزایی وسائل نقلیه کنترل می‌شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه در‌باره چگونگی برخورد ماموران با وسائل نقلیه دودزا گفت: استفاده از وسیله نقلیه‌ای که نقص فنی موثر دارند، مطابق قانون ممنوع است و در صورت تردد این دسته از وسائل نقلیه در سطح شهر ۵۰۰ هزار ریال جریمه خواهند شد و برای رانندگان وسائل نقلیه شخصی ۳ و رانندگان خودروهای سنگین و عمومی ۶ نمره منفی در سوابق گواهینامه متخلفان، درج می‌شود.

وی عنوان کرد: در صورتی که ماموران خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا را توقیف کنند و انتصاب پلاک اعزام به تعمیرگاه روی خودرو انجام شود، راننده مربوطه باید طی ۱۰ روز برای رفع نقص خودرو به تعمیرگاه مراجعه کند و از مراکز مجاز معایته فنی اخذ کنند.

سردار رحیمی افزود: چنانچه راننده در مدت تعیین شده ۱۰ روز به تعمیرگاه مراجعه نکند و معاینه فنی را اخذ نکند با این وسیله نقلیه همانند یک وسیله نقلیه‌ای که با پلاک غیرمجاز در سطح شهر تردد میکند، برخورد و اقدام به توقیف این خودرو می‌کنیم.

این مقام مسئول در توصیه به شهروندان تهرانی گفت: فصل‌های سرد سال از سویی با پدیده وارونگی هوا روبه‌رو است که باعثتشدید آلودگی هوا می شود و از سویی دیگر به دلیل سرما و سخت‌تر شدن عبور و مرور اغلب شهروندان مایل به استفاده از خودروهای شخصی هستند که این امر منجر به آلودگی هوای شهر تهران در این ماه‌هاست؛ در همین راستا، از تمام شهروندان تقاضا می‌کنیم تا آلودگی به مرز خطر نرسیده به فکر سلامتی خود و سایر همشهریان باشند و حتی المقدور از سفرهای غیر‌ضروری پرهیز کرده‌ و از خودرو به صورت تک‌سرنشین استفاده نکنند و چنانچه وسیله نقلیه دودزا دارند، هر‌چه سریع‌تر نسبت به معاینه فنی و تعمیر آن اقدام کنند.

وی اذعان داشت: ما در روزهای بارانی با کندی عبور و مرور و راه‌بندان روبه‌رو هستیم چرا که به طور طبیعی وسائل نقلیه در زمان بارندگی کندتر حرکت کرده و همچنین استفاده از خودروی شخصی در این روزها بیشتر می‌شود؛ شایسته است که ما شکر‌گذار نزولات جوی که نعمت‌های الهی بوده‌، باشیم و نظافت و پاکیزگی هوا را با استفاده بی‌رویه از وسائل نقلیه شخصی از بین نبریم.

سردار رحیمی در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم امسال با همت و مشارکت تمام همشهریان و تلاشهای ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی و همکاری همه نهادهای مسئول، پاییز و زمستانی سالمتر را داشته باشیم.