چالش‌های تشخیص ژنتیکی بیماری‌ها در کشور

به گزارش افکارنیوز، دکتر اشرف سماوات با اشاره به اقدامات انجام شده جهت پوشش بیمه‌ای تشخیص ژنتیک بیماری‌ها، گفت: تشخیص پیش از تولد بیماری در واقع بخشی از پیشگیری ژنتیک است و در این میان، مهم آن است که اساسا اگر تشخیص ژنتیک اتفاق نیفتد، نمی‌توان هیچ اقدام مهم و تاثیرگذاری برای بیماری‌های ژنتیک انجام داد.

وی در توضیح چالش‌های تشخیص ژنتیک بیماری‌ها در کشور به ایسنا، گفت: ابتدا آن که فناوری همه تشخیص‌های ژنتیک در کشور در دسترس نیست و البته بخشی از آن‌ها در دنیا هم وجود ندارد. چالش دیگر گران بودن آزمایش‌های تشخیص ژنتیک است. این امر به مباحثارزی وابسته است و از زمانی که ارز دستخوش تغییر شده، آزمایش‌های تشخیص ژنتیک هم به مراتب گران‌تر شده‌اند.

سماوات در این باره افزود: در چنین شرایطی لازم است که " تشخیص ژنتیک " به معنای واقعی برای کشور مهیا شود. از طرف دیگر اداره ژنتیک وزارت بهداشت تاکید دارد که آزمایشات تشخیص ژنتیک به جا و تنها در صورت نیاز انجام شود؛ این امر از اهمیت زیادی برخوردار است. نباید به سادگی آزمایش تشخیص ژنتیک درخواست شود. به این منظور اقدامات اساسی را در وزارت بهداشت در قالب برنامه ژنتیک اجتماعی انجام داده‌ایم.

وی ضمن اشاره به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد بیماری فنیل کتونوری(P. K. U) در خانواده‌های دارای حداقل یک فرزند مبتلا که به داشتن فرزند بعدی تمایل دارند، گفت: بر اساس توافقات انجام شده و مصوبه اخیر شورای عالی بیمه، چنانچه وزارت بهداشت پوشش بیمه‌ای تشخیص ژنتیک بیماری‌ را درخواست کند، ابتدا باید فرایندهای اصلی آن خدمت مشخص شود.

سماوات در این باره افزود: همچنین باید مشخص باشد که این آزمایش با چه روش‌هایی انجام خواهد شد، این روش‌ها هر کدام چه میزان هزینه به دنبال دارند، آزمایش را چه کسی و در چه شرایطی درخواست می‌کند و در نهایت اینکه آیا این تشخیص مقرون به صرفه است یا خیر. این مصوبه عملا به نفع مردم، سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت است و موجب می‌شود که حداقل با برنامه‌ای سازمان یافته تشخیص ژنتیک بیماری‌های هدف و در اولویت کشور تحت پوشش قرار گیرد.

پیش بینی تولد سالانه ۲۵۰۰ نوزاد مبتلا به سندروم داون در کشور

پیگیری پوشش بیمه‌ای تشخیص ژنتیک پیش از تولد بیماری سندروم داون

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با اشاره به طی این روال برای پوشش بیمه‌ای تشخیص ژنتیک پیش از تولد بیماری فنیل کتونوری، افزود: همین رویه را برای دیگر بیماری‌های ژنتیک نیز در دستور کار داریم. " سندرم داون " یکی دیگر از بیماری‌هایی است که با سازمان‌های بیمه‌گر در حال همکاری هستیم تا پوشش بیمه‌ای تشخیص ژنتیک آن را به انجام برسانیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات خانواده‌های مبتلایان به این بیماری، در توضیح آمار بروز سالانه سندرم داون در کشور، گفت: این امر بستگی به آن دارد که چند درصد زنان در سن بالای ۳۵ سال، بچه‌دار می‌شوند که البته این درصد در ایران قابل ملاحظه است. بر این اساس در ایران پیش بینی می‌شود که سالانه حدود ۲۵۰۰ نوزاد مبتلا به سندروم داون به دنیا‌ آیند. بویژه در بحثبهداشت باروری وتوسعه جمعیت که در دستور کار کشور است، لازم است این روند مورد توجه مسئولین ارشد نظام سلامت قرار گیرد و این چنین خدمات پیشگیرانه در اختیار خانواده‌ها باشد.

دکتر سماوات به اجرای آزمایشی برنامه " ژنتیک اجتماعی " در کشور اشاره کرد و گفت: " سندرم داون " نیز از جمله مباحثی است که در قالب برنامه ژنتیک اجتماعی به اجرای آزمایشی گذاشته شده و لازم است اقدامات بیمه‌ای آن هم به سرانجام برسد تا با مشخص شدن نتیجه این آزمایش، مردم در تامین هزینه‌های تشخیص ژنتیک مشکل نداشته باشند.

خطر بروز بیماری‌های ژنتیکی به دنبال افزایش جمعیت و لزوم اختصاص بخشی از بودجه‌های بهداشت باروری به برنامه ژنتیک اجتماعی

وی در این باره افزود:
بیماری‌های مهم و در اولویت دیگر ژنتیک نیز در این برنامه، مسیر سازماندهی را به سرعت طی می‌کنند و امیدواریم حداقل بخشی از بودجه‌های مرتبط با بهداشت باروری به برنامه ژنتیک اجتماعی تعلق گیرد تا سرعت عملیات افزایش یابد.

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در این باره گفت: اهمیت توجه به این موضوع به ویژه از آن جهت بسیار زیاد است که با توسعه جمعیت، اجرای برنامههای بهداشت باروری که یکی از مهمترین بخشهای آن اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی است، ضرورت حتمی مییابد؛ چراکه در صورت کم توجهی به این برنامه با افزایش جمعیت، خطر بروز بیماریهای ژنتیک و ناهنجاریهای مادرزادی افزایش خواهد یافت. این در حالیست که با قطعیت، این خطر با اجرای مراقبتهای ذکر شده در برنامههای ژنتیک اجتماعی قابل کنترل است.