کاهش ذخایر خونی در تهران

به گزارش افکارنیوز، پس از آنکه مدیرکل پایگاه انتقال خون استان تهران نسبت به کاهش ذخیره خونی در پایتخت هشدار داد، برخی رسانه ها با نقل اخباری، از واردات خون و فرآورده های خونی به کشور خبر دادند که این موضوع از سوی مسئولا سازمان انتقال خون ایران تکذیب شد.

دکتر بشیر حاجی بیگی مدیرکل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: از زمان تاسیس سازمان انتقال خون ایران، هیچگونه خون و فرآورده خونی(گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما، پلاکت و کرایو) به کشور وارد نشده است.

وی گفت: خون و فرآورده های آن در کشور ما از طریق اهدای داوطلبانه مردم تامین می شود.

حاجی بیگی با تاکید به اینکه واردات خون هیچگونه توجیه علمی ندارد چراکه در مراکز علمی دنیا و سازمان بهداشت جهانی به دلیل مسایل اپیدمیولوژیک هرکشور، واردات خون از کشورهای دیگر را بطور کل ممنوع اعلام کرده است، گفت: به همین دلیل است که در پایگاه های انتقال خون دریافت خون را مشروط به ارائه کارت ملی اهدا کننده می دانند.

وی یادآور شد: ممکن است برخی از داروهای مشتق از پلاسما که زیرمجموعه دارویی کشور بوده و سیاستگزاری و برنامه ریزی آن مانند تمام داروهای دیگر تحت مدیریت سازمان غذا و دارو است وارد کشور شوند اما خون و فرآورده های آن با مشتقات دارویی تفاوت بسیار دارند.

حاجی بیگی افزود: درحال حاضر اهدا کنندگان ۲۷ واحد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر خون را تامین می کنند

مدیرکل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: از بدو تاسیس سازمان انتقال خون، خون و فرآورده های آن به صورت صد درصد رایگان در مراکز درمانی توزیع می شود.

پیش از این دکتر قاسم اسلامی مدیرکل مرکز انتقال خون استان تهران نسبت به کاهش ذخیره خونی در تهران هشدار داده و گفته بود که باید ۵ تا ۷ روز ذخیره روزانه خون داشته باشیم، اما در حال حاضر میزان ذخایر خونی به حدود ۳ روز رسیده و در مرحله هشدار قرار داریم.

به گفته وی، در مهر ماه امسال حدود ۳۳ هزار نفر به پایگاههای انتقال خون استان تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۸ هزار کیسه خون تهیه و به مراکز درمانی ارسال شد.

مراکز درمانی تهران روزانه سه تا ۳۶۰۰ واحد خون نیاز دارند که در حال حاضر این میزان به روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد خونی کاهش یافته و نشانگر کمبود خون در تهران است. وضعیت سایر فرآورده‌ها چون پلاکت نیز همین گونه است، اما اکنون نیاز به گلبول قرمز فشرده بیش از فرآورده‌ها احساس می‌شود.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به هشدار مدیرکل انتقال خون استان تهران مبنی بر کاهش میزان ذخایر خونی در تهران، گفت: باید فرهنگ خون‌دهی را در مردم زیاد کنیم و مطبوعات و صدا و سیما باید بیشتر در این زمینه کار کنند زیرا در این زمینه کم‌کاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با واردات خون در هیچ زمانی به کشور موافق نیستم، افزود: مخالفتم از آن رو است که نسبت به سلامت خونهای واراداتی مشکوک هستم.

فتاحی خاطر نشان کرد: اگرچه خونهایی که به کشور وارد میشوند در بهترین آزمایشگاهها مورد آزمایش قرار میگیرند اما با این وجود نسبت به آنها خوشبین نیستم از همین رو باید مشکل کاهش ذخایرخون را در داخل کشور رفع کنیم.