به گزارش افکارنیوز، این پرسش(چه اشکالی دارد مجرد بمانم؟) یکی از آن پرسش هایی است که امروزه زیاد آن را از زبان جوان ها می شنویم؛ جوانانی که با تغییر سریع و پیش رونده جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن، دچار سردرگمی شده و به اشتباه، ازدواج را امری پیش پاافتاده و رنگ و رو باخته تلقی می کنند. برای بعضی از دختران جوان امروزی نیز پیشرفت و استقلال، معنایی متضاد با ازدواج پیدا کرده است؛ به طوری که تا موضوع ازدواج به میان می آید، پای فتح قله های موفقیت را به میان می کشند و از ازدواج به عنوان چاله ای بر سر راه موفقیت یاد می کنند. دختران و پسران امروزی، فکر می کنند باید تا جایی که ممکن است از تجرد خود لذت ببرند و هر وقت به اندازه کافی مستقل، محکم و توانمند شدند و دیگر حال و حوصله شر و شور جوانی را نداشتند، جایی برای ازدواج در زندگی شان باز کنند؛ غافل از آنکه ازدواج، که اتفاقاً یکی از بهترین مسائل زندگی هر فردی اعم از دختر و پسر محسوب می شود، سن و دورانی طلایی دارد که با سپری شدن آن، فرد به دوران تجرد قطعی می رسد.

به هر حال تجرد قطعی به هر دلیلی که رخ دهد، اثرات و آسیب های روحی روانی بسیاری در پی خواهد داشت؛ به ویژه برای دختران که چه از لحاظ ذاتی و فطری و چه از نظر اجتماعی، موقعیت آسیب پذیرتری دارند. حال این پرسش مطرح می شود که مگر تجرد قطعی چه عواقبی دارد که باید از آن برحذر بود؟ اصولاً چه اشکالی دارد اگر دختر و پسری برای همه عمر مجرد بمانند و از زیر بار مسئولیت ازدواج، شانه خالی کنند؟ برای پاسخ به این پرسش، به شما توصیه می کنیم نکات زیر را به دقت مطالعه کنید:

۱. تجرد با گذر زمان و بالا رفتن سن، سبب افسردگی فرد می شود.


هر چه سن شما بیشتر شود، حال و حوصله تان هم نسبت به قبل کمتر می شود و نوع نگرش تان نسبت به زندگی و زیبایی های آن تغییر می کند. سپس افسردگی خیلی آرام و زیرپوستی، به شما هجوم می آورد. و حالاتی همچون بی تفاوتی نسبت به لذت ها، بی حالی و کاهش توانایی تمرکز، تصمیم گیری و تفکر در شما بروز پیدا می کند. پژوهش ها نیز نشان داده اند که میزان افسردگی و ناراحتی های روحی در دختران مجرد، به مراتب بیشتر از زنان متاهل است. روانپزشکان معتقدند که اگر ازدواج به شکل اصولی و با توجه به معیارهای صحیح و از روی علاقه صورت بگیرد، می تواند از بروز افسردگی در فرد جلوگیری کند و سبب سلامت روان او گردد. آمارها نشان می دهد افرادی که ازدوج کرده اند، با خطر بسیار کمتری برای ابتلا به بیماری های روانی به ویژه افسردگی(بیماری های روان تنی و بیماری های جسمی که ریشه در روان انسان دارد) روبرو هستند.

۲. تجرد قطعی سبب افزایش نگرانی برای آینده و بلاتکلیفی در فرد می شود.


فردی که سن طلایی ازدواج را پشت سر گذاشته و خواسته یا ناخواسته، به ورطه تجرد قطعی افتاده، حالا نگران آینده است. این پرسش که آینده او چگونه می شود، پس از فوت والدینش چه سرنوشتی خواهد داشت و اینکه چطور باید همه عمر را به تنهایی زندگی کند، سبب نگرانی او برای آینده می شود. از این گذشته افراد مجرد، به ویژه دختران جوان پس از گذر از سن چهل سالگی، اهداف گذشته خود را پوچ و توخالی می بینند و به بازنگری زندگی گذشته و حال خود می پردازند. در این حال، همان آینده روشنی که در ابتدای جوانی برای خود ترسیم کرده بودند و ازدواج را مانع بزرگی پیش روی رسیدن به آن می دانستند، جلوه و نمود خود را از دست می دهد و کم اهمیت و بی ارزش به نظر می رسد.

۳. احتمال انحراف اخلاقی در افراد مجرد، بیشتر از افراد متاهل است.


نیاز جسمی و عاطفی، چیزی است که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشید و باید حتماً در زندگی زناشویی مرتفع شود. با بالا رفتن سن و از دست رفتن شانس ازدواج، این نیازها همچنان به قوت خود باقی می ماند و فرد را اسیر و گرفتار خواهد کرد. پسری که نیاز جنسی دارد و یا دختری که نیازمند حمایت عاطفی و جذب محبت است، اما مجرد مانده است، احتمال زیادی دارد که برای رفع نیاز خود، متوسل به راهی شود که عقلانی و خداپسندانه نیست و به احتمال زیاد، عوارض و پیامدهای جبران ناپذیری را برای او به همراه خواهد داشت.

۴. افراد مجرد همواره و در هر حالتی، احساس سربار بودن می کنند.


این حس که اتفاقاً بیشتر در میان دختران وجود دارد، در بسیاری از موارد سبب تحریک پذیری فرد مجرد می شود و موجبات رنجش و دلخوری او را فراهم می آورد.

کم حوصلگی، انعطاف پذیری، پرخاشگری و تحریک پذیری، همگی از مشکلاتی هستند که تجرد قطعی آنها را با خود به همراه می آورد. کارشناسان همچنین معتقدند که در شرایط پیشرفته، ممکن است فرد مجرد به دلیل میل به جلب توجه و رفع تنهایی، به سمت آسیب های اجتماعی کشیده شود و رفتارهای پرخطر را در پیش گیرد. آمار خودکشی نیز در میان افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل است.

از مجموعه آنچه در بالا گفتیم، می توان نتیجه گرفت که به هر حال و تحت هر شرایطی، تجرد انتخاب درستی نیست و بهتر است با توجه به شرایط و اصول عقلانی و معیارهای صحیح، از برخی توقعات و خواسته های نامعقول چشم بپوشیم تا سن طلایی ازدواج را از دست ندهیم و گرفتار تجرد قطعی و یک عمر زندگی در تنهایی نشویم.

راز/ شماره ۳۵/ نيمه اول آبان ماه ۹۲/ صفحه ۵۰