به گزارش افکارنیوز، حتماً شما هم دور و برتان به عروس خانم هایی بر خورده اید که چند ماه بعد از ازدواج اضافه وزن قابل توجهی داشته اند. شاید اصلاً خود شما هم یکی از این عروس خانم ها باشید. این چاقی از قدیم وجود داشته و با عباراتی مثل «آب زیر پوستش رفته» یا «زندگی بهش ساخته» توصیف می شده است. اما آیا چاقی خانم ها بعد از ازدواج مبنای علمی دارد، آیا دلایل فیزیولوژیک باعثاین چاقی می شود و آیا می توان از این چاقی ناخواسته جلوگیری کرد؟ دکتر رضا راست منش، ‌متخصص تغذیه و رژیم درمانی تمام دلایلی که موجب چاقی خانم ها می شود را بررسی کرده و روش های جلوگیری از چاقی بعد از ازدواج را توضیح داده است.

آرامش چاق کننده!


خیلی از خانم ها بعد از ازدواج از قرص های استروئیدی(کورتون) استفاده نمی کنند اما باز هم چاق می شوند. این چاقی می تواند به خاطر آرامشی باشد که بعد از ازدواج تا یکی، ۲ سال بر آنها حاکم می شود. این آرامش باعثافزایش تولید سروتونین و افزایش تولید هورمون های اشتها می شود و افزایش مصرف غذا را در پی خواهد داشت. علاوه بر این خیلی از خانم ها بعد از ازدواج به اصطلاح خود را رها می کنند. در واقع به خاطر آرامشی که به وجود آمده، کارهای روزمره خودشان را رها می کنند. برای مثال اگر ورزش می کرده اند آن را به بهانه های مختلف برای مدتی کنار می گذارند و حتی ممکن است بعضی از آنها شغل شان را برای مدتی یا برای همیشه تعطیل کنند و در خانه بمانند. اضافه وزن ممکن است در اثر هر کدام از این عوامل هم رخ دهد.

امان از پاگشا


علت چاقی بعد از ازدواج را می توان در عوامل مختلفی و متفاوتی جستجو کرد؛ از عوامل فرهنگی و اجتماعی بگیرید تا دلایل فیزیولوژیک.

یکی از مهمترین عوامل چاقی بعد از ازدواج رسوماتی است که برای عروس و داماد وجود دارد. بعد از ازدواج مراسم مختلفی در ایران برای عروس و داماد برگزار می شود. اول از همه ماه عسل است که بلافاصله بعد از عروسی شروع می شود.

سفر و کار نکردن و استراحت ناشی از آن بدن را در موقعیت اضافه وزن قرار می دهد. سپس دید و بازدیدها و به اصطلاح پاگشاهایی است که برای عروس و داماد برگزار می شود. خانواده عروس، داماد و دوستان و آشنایان طبق یک سنت دیرینه عروس و داماد را به مهمانی دعوت می کنند.

این مهمانی ها که گاه تا چند ماه طول می کشد، باعثمی شود عروس و داماد، مخصوصاً عروس ها فعالیت های روزانه خود را تعطیل کنند.

مثلاً اگر آشپزی یا کار خانه داشتند، از آن معاف باشند. خانواده هم برای اینکه به اصطلاح سنگ تمام بگذارند، انواع غذاها را درست می کنند و از عروس و داماد می خواهند بیشتر غذا بخورند تا جایی که اگر عروس و داماد می خواهند بیشتر غذا بخورند تا جایی که اگر عروس و داماد از خوردن چیزی که به آنها تعارف شده امتناع کنند یا تعارف کسی را رد کنند، کارشان به دلایل فرهنگی پسندیده نیست و باعثدلخوری خانواده ها می شود همین مهمانی های طولانی و پشت سر هم دلیلی بر شروع یک اضافه وزن می شود با در نظر گرفتن اینکه این مهمانی ها می تواند مدت ها طول بکشد.

قرص های چاق کننده


مسائل فیزیولوژیک هم در بروز این چاقی بی تاثیر نیست. بخشی از این مسائل به تغییرات طبیعی که بعد از ازدواج در بدن خانم ها رخ می دهد، باز می گردد. استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری هم اگرچه طبیعی نیست اما در زمره مسائل فیزیولوژیک بعد از ازدواج قرار می گیرد. این قرص ها دارای ترکیبات استروئیدی(کورتونی) هستند. این ترکیبات استروئیدی از سه راه می توانند باعثافزایش وزن در عروس خانم ها شوند.

اولین دلیل این است که این قرص ها آب را در بدن نگه می دارند حتی ممکن است ۲ تا ۳ کیلو آب فقط به دلیل استفاده از این گونه قرص ها در بدن محبوس بماند و باعثاضافه وزن شود. دلیل دوم به افزایش اشتها در اثر مصرف این قرص ها باز می گردد. معمولاً در بسیاری از خانم ها این افزایش اشتها رخ می دهد. دلیل سوم مربوط به تجمع چربی است. ترکیبات استروئیدی باعثتولید چربی در بدن شده و چربی باعثچاقی می شود.

همه چیز در کنار هم

شاید عوامل گفته شده به تنهایی نتوانند باعثاضافه وزن فرد شوند اما اگر فرض کنید فرد در مرحله ای است که قرص ضد بارداری مصرف می کند و به همین دلیل افزایش احتمال نگهداری آب در بدن و افزایش چربی در بدن وجود دارد و فرد ناخودآگاه در معرض چاقی قرار گرفته است. از طرف دیگر آرامش بعد از ازدواج سبب پرخوری او شده و همین بدنی که مستعد اضافه وزن است، خواه ناخواه در مسیر آن قرار گرفته است.

حالا این را هم اضافه کنید که فرد مجبور است در این شرایط از این مهمانی به آن مهمانی برود و هر شب شام مفصل بخورد. امکان دارد در شرایط مختلف زندگی بدن غذایی بیشتر از اندازه دریافت کند اما چون سوخت و ساز و متابولیسم خوبی دارد، می تواند کالری اضافه را بسوزاند اما وقتی بدن در مسیر ساخت چربی و اضافه وزن قرار گرفته و در کنار آن بستر فرهنگی و شرایط اجتماعی این را فراهم کرده که فرد مهمانی برود و در معرض خوردن انواع غذاها قرار بگیرد، بدن می تواند هر چه دریافت می کند را به چربی تبدیل کند. تمام این عوامل در کنار هم می توانند سبب اضافه وزن خانم ها بعد از ازدواج شوند. در واقع اگر هم کدام از این عوامل فقط به اندازه درصدی در افزایش تولید چربی نقش داشته باشد، وقتی با هم جمع می شود می تواند به ۵ تا ۱۰ کیلو اضافه وزن تنها در یک سال بعد از ازدواج منتهی شود.

کالری های اضافه را بسوزانید


وقتی علت چاقی مشخص باشد، می توان راه های مقابله با آن را هم به راحتی پیدا کرد. به هر حال ما نمی توانیم یک شبه تغییر فرهنگی ایجاد کنیم و به فرد توصیه کنیم مهمانی نرود. بهتر است این مراسم سنتی برقرار باشد و قطعاً هم خواهد بود. این مراسم به ارتباط صمیمی خانواده ها کمک می کند اما توصیه می کنیم اصرار به زیاد خوردن در این مهمانی ها مطرح نشود. بهتر است شرایط عروس خانم ها را درک کنیم و بپذیریم آنها با بدنی که مستعد چاقی است، نمی توانند مدام غذای اضافه بخورند. از طرف دیگر عروس خانم ها بهتر است بعد از ازدواج فعالیت های بدنی خود را افزایش دهند. اگر کارشان را رها کرده اند در عوض آن در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنند یا پیاده روی داشته باشند تا سوخت و ساز بدن شان تنظیم شود یا اگر قبل از ازدواج ورزش می کرده اند باز هم آن را ادامه دهند تا در معرض اضافه وزن قرار نگیرند. بهتر است تا جایی که می توانند تغییری در برنامه کاری خود ندهند و اگر اشتهای شان زیاد شد، سعی کنند آن را کنترل کنند.

از همان اول جلویش را بگیرید

خانم ها لازم است بدانند اینکه بدن خود را رها کنند و بگویند «حالا می خورم، بعد سر فرصت رژیم می گیرم» درست نیست. یک مثال مشهور برای این موضوع دارم و می گویم «وقتی کسی ۵۰ میلیون تومان بدهکار است، می تواند آرام آرام آن را پس دهد اما وقتی این بدهی تسویه نمی شود و می رسد به ۲ میلیارد تومان دیگر پس دادنش سخت می شود و فرد به زندان می افتد.» درباره غذا خوردن و اضافه وزن هم همین طور است. وقتی وزن ما کمی اضافه می شود و در جریان آن قرار می گیریم باید در همان روزهای اولیه سعی کنیم این اضافه وزن را کنترل کنیم. بهتر است وزن مان را مرتب کنترل کنیم. و از افزایش یا کاهش آن آگاه باشیم اگر اضافه وزن روی هم تلنبار شود، به ناچار به این اضافه وزن تن می دهیم چون کم کردن آن روز به روز سخت تر می شود و وقتی متوجه می شویم ۸ تا ۱۰ کیلو چاق شده ایم. حالا یا تنبلی می کنیم و به آن تن می دهیم یا با سختی بسیار وزن مان را کم می کنیم اما اگر جلوی این سیلاب را از اول بگیریم به یک سیل ویرانگر منتهی نمی شود.

سيب سبز/ شماره ۱۰۰/ نيمه اول آبان ماه ۹۲/ صفحه ۷۸