به گزارش افکارنیوز، نمی دانید چه نوشیدنی هایی برای بچه ها مفید و کدام یک مضرند؟ … این مطلب را بخوانید و از جزئیات ریز و درشت نوشیدنی ها باخبر شوید منتها این را هم بدانید که این مطلب و اطلاعات مربوط به آن برای بچه های یک ساله و بزرگتر است. کودکان زیر شش ماه باید فقط شیر مادر یا شیر خشک مصرف کنند و کودکان شش الی ۱۲ ماهه هم می توانند مقدار کمی آب جوشیده سرد بنوشند. از طرفی محققان اکیداً توصیه می کنند که تا قبل از یک سالگی کودک تان به او شیر گاو ندهید.

آب:


درباره آب ساده و فواید آن شک به دلتان راه ندهید. آب، بدن را آبپوشانی کرده و حرارت بدن را منظم و ثابت نگاه می دارد، ضمن آنکه مانع یبوست و بروز عفونت در دستگاه ادراری می شود. کالری و شکر هم ندارد که رژیم غذایی را به هم بزند و باعثاضافه وزن شود. آب منبع خوبی از فلوراید است و همان طور که می دانید فلوراید برای سلامت دندان ها اهمیت دارد.

آب طعم دار:


آب طعم دار معمولاً حاوی موادی(شکر، شیرین کننده های مصنوعی یا برخی ویتامین ها) است که کودک تان نیازی به آنها ندارد. ضمن آنکه ممکن است افزودنی هایی مثل کافئین یا گیاهان دارویی داشته باشد که برای کودکان مضر است. خودتان با اضافه کردن مقداری آب میوه به آب ساده، آب طعم دار تهیه کنید. اگر هم می خواهید از مغازه خریداری کنید، آبی را انتخاب کنید که داخلش آبمیوه صددرصد طبیعی و خالص است و شکری به آن اضافه نشده.

شیر گاو:


شیر گاو سرشار از کلسیم، ویتامین D، پروتئین و سایر مواد مغذی لازم برای رشد و سلامتی بدن است. طبق توصیه آکادمی پزشکان اطفال آمریکا(AAP)، کودکانی که روزانه ۲ الی دو و یک دوم پیمانه شیر گاو می خورند، به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D دریافت می کنند. بنابراین به کودک یک ساله تان شیر کامل گاو بدهید مگر آنکه در معرض خطر چاقی قرار داشته باشد. به کودکان دو ساله و بزرگتر هم شیر کم چرب بدهید. روزی هم بیشتر از سه پیمانه شیر به او ندهید چون معده اش پر شده و دیگر اشتهایی برای غذا خوردن نخواهد داشت.

شیر کم لاکتوز یا بدون لاکتوز:


این نوع شیرها برای کودکانی مناسب هستند که معده شان قادر به تحمل و هضم لاکتوز نیست. این شیرها هم حاوی همان مواد مغذی هستند که در شیر معمولی گاو وجود دارد گرچه مزه شان کمی شیرین تر است.

شیر مادر:


شیر مادر منبع خوبی از کالری و مواد مغذی است، ضمن آنکه نقش موثری را در افزایش روابط عاطفی مابین مادر و کودک بازی می کند. بنابراین سعی کنید تا دو سال به کودک تان شیر بدهید.

نوشیدنی های لبنی(دوغ، کفیر و…):


این نوشیدنی ها هم حاوی همان مواد مغذی هستند که در شیر معمولی وجود دارد، گرچه برخی از آنها با ویتامین D غنی نشده اند، بنابراین روی برچسب شان را بخوانید. برخی از این نوشیدنی ها با باکتری های زنده ای تهیه می شوند که به عمل هضم کمک کرده و بدن را از وجود باکتری های روده ای مضر مصون نگاه می دارند. البته یک لیوان از این نوشیدنی ها آنقدر باکتری ندارد که بتواند سلامتی کودک تان را ارتقا ببخشد، علاوه بر آن انواع طعم دار آنها ممکن است حاوی شکر باشند.

شیر سویا:


شیر سویا جایگزین مناسبی برای شیر گاو است گرچه مواد مغذی کمتری دارد. اگر کودک تان به جای شیر گاو، شیر سویا می خورد، با نظر پزشک به او مکمل های حاوی ویتامین بدهید. موقع خرید هم شیر سویایی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین های D، A و ۱۲B غنی شده است. برای کودکان زیر دو سال شیر سویای پرچرب بگیرید. شیر سویا چربی اشباع شده یا کلسترول ندارد و معمولاً با چربی های امگا۳ غنی می شود. انواع طعم دار آن ممکن است حاوی شکر باشد.

آبمیوه:


یک لیوان آبمیوه را می توان جایگزین یک وعده میوه کرد منتها خود میوه انتخاب بهتری است چون آبمیوه فاقد فیبر است و نسبت به خود میوه مواد مغذی کمتری دارد. علاوه بر آن، بچه ها به جای خوردن مواد غذایی مفیدتر، تمایل دارند شکم شان را با آبمیوه پر کنند. همیشه آبمیوه صددرصد طبیعی انتخاب کنید و روزی بیش از سه چهارم پیمانه آبمیوه به کودک تان ندهید. کودکان هفت ساله و بزرگتر می توانند روزی یک پیمانه آبمیوه مصرف کنند.

آب گوجه فرنگی و سایر سبزیجات:


آب این نوع سبزیجات می تواند جایگزین مصرف یک وعده از سبزیجات در روز باشد، البته این را هم بدانید که آب برخی سبزیجات حاوی بیش از نیمی، از سدیم مورد نیاز بدن کودکان است و ممکن است سدیم اضافه وارد بدن آنها کند، بنابراین آب سبزیجات کم سدیم انتخاب کنید.

شیر نارگیل:


این نوشیدنی نسبت به شیر گاو از پروتئین و مواد مغذی کمتری برخوردار است بنابراین جایگزین مناسبی برای شیر گاو نیست. با این حال وقتی از این نوشیدنی ها می خرید، آنهایی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین های A، D و ۱۲B غنی شده اند. برخی از شیر نارگیل ها نسبت به شیر گاو کم چرب، مقدار بیشتری چربی اشباع شده دارند و از آنجایی که هنوز بحثبر سر چربی موجود در روغن نارگیل ادامه دارد، دلیل قاطعی وجود ندارد که این چربی برای بدن انسان خوب است یا نه، ضمن آنکه شیر نارگیل های شیرین حاوی شکر هستند.

لیموناد خانگی:


اگر خودتان با آبلیمو، لیموناد تهیه کنید، این نوشیدنی منبع خوبی از ویتامین C است اما معمولاً هم نوع خانگی و هم نوع صنعتی آن مقدار زیادی شکر دارد.

نوشیدنی های سودا و سودای رژیمی:


نوشیدنی های سودا هیچ گونه ارزش غذایی ندارند و اکثرشان حاوی رنگ های مصنوعی یا طعم دهنده هستند، ضمن آنکه پر از شکر یا شیرین کننده های مصنوعی هستند. بهترین حالت این است که خودتان سودای خانگی درست کنید. بدین ترتیب که آب گازدار را با آبمیوه صددرصد طبیعی مخلوط کنید منتها کودک تان روزی بیشتر از سه چهارم پیمانه نخورد.

چای سبز یا سیاه:


چای معمولی(سبز یا سیاه) سرشار از آنتی اکسیدان است که برای بدن مفید است اما همین چای، کافئین هم دارد. اگر روزی یک چهارم پیمانه چای کمرنگ بدون کافئین یا کم کافئین به کودک تان بدهید احتمالاً مشکلی ایجاد نمی کند. بهتر است مقداری شیر به چای اضافه کنید تا ارزش غذایی آن بیشتر شود.

چای گیاهی:


این چای هیچ گونه ارزش غذایی ندارد. با وجود آنکه برخی چای های گیاهی سالم هستند اما برخی دیگر تاثیرات سوء دارند و ممکن است سمی هم باشند.

نوشابه های انرژی زا:


این نوشابه ها هم ارزش غذایی ندارند، ضمن آنکه مملو از کافئین، شکر و شیرین کننده های مصنوعی هستند. در برخی از آنها هم عصاره های گیاهی وجود دارد که برای بچه ها مضر است.

روزهاي زندگي/ شماره ۴۲۶/ نيمه دوم مرداد ماه ۹۲/ ترجمه: نوشين آهاري اسكويي/ صفحه ۶۲