افزایش حقوق سربازان منتفی است

به گزارشافکارنیوز،اسماعیل کوثری با تاکید بر استفاده از پتانسیل عظیم جوانان در طول خدمت سربازی اظهار داشت: گرچه سعی شده تا در طراحی ساز و کار و بستر خدمت سربازی از پتانسیل عظیم و ظرفیت‌های بالای علمی و تخصصی سربازان به بهترین نحو ممکن استفاده شود ولی نمی‌توان گفت که قطعاٌ از ۱۰۰ درصد پتانسیل جوانان در این مدت استفاده می‌شود.

هدف اصلی خدمت سربازی دستیابی جوانان به هنر مدیریت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برابر نبودن ظرفیت تخصصی مورد نیاز با تعداد سربازان متخصص را از دلایل عدم استفاده کامل از پتانسیل‌های سربازان در دوره خدمت سربازی دانست و گفت: هدف اصلی خدمت سربازی دستیابی جوانان به هنر مدیریت در زندگی شخصی و اجتماعی است تا این افراد بتوانند در پایان دوره خدمت خود با بهره‌گیری از آموزش‌های این دوره، نظم را در زندگی خود تثبیت کنند و حس مسئولیت‌پذیری را در خود ارتقاء دهند.

وی با بیان اینکه از تخصص سربازان نخبه و متخصص در پروژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی از جمله اقدامات انجام شده برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل سربازان است، افزود: با توجه به اعلام نیاز برخی وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها، تعدادی از سربازان به تناسب تخصص خود به این وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها معرفی می‌شوند تا بتوانند دوره خدمت سربازی را در این ادارات بگذرانند.

استفاده از افسران وظیفه در خیابان و چهارراه‌ها به دلیل عدم وجود نیروی کادری لازم

کوثری در ادامه در واکنش به برخی انتقادات که استفاده از افسران وظیفه دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس را در خیابان‌ها و چهارراه‌ها مغایر استفاده حداکثری از تخصص این افراد می‌دانند گفت: نظم و انظباط ترافیکی بخشی از انظباط جامعه است که توسط افسران وظیفه برقرار می‌شود لذا پلیس در صورت عدم استفاده از افسران وظیفه در چنین موقعیت‌هایی مجبور است از نیروهای کادری خود در کنترل ترافیک و برقراری نظم عبور و مرور استفاده کند که با توجه به تعداد نیروهای کادر پلیس، این امر امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افسران وظیفه راهنمایی و رانندگی در هنگام ماموریت خود در خیابان‌ها و چهارراه‌ها، تجارب عملی بسیاری را در برقراری ارتباط با مردم کسب می‌کنند افزود: البته پلیس راهنمایی و رانندگی با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید در کنترل نظم و انظباط ترافیکی شهرها همچون دوربین‌های ترافیکی و کنترلی درصدد کاهش استفاده از افسران وظیفه است.

کمیسیون امنیت ملی برنامه‌ای برای تبدیل خدمت سربازی اجباری به سربازی حرفه‌ای ندارد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کمیسیون امنیت ملی و مجلس طرح و برنامه‌ای برای تبدیل خدمت سربازی اجباری به سربازی حرفه‌ای در دست ندارد گفت: باتوجه به اینکه در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی به دفعات راجع به این موضوع بحثشده، در حال حاضر کمیسیون امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دلایل متعدد برنامه و طرحی برای روی‌آوردن به سربازی حرفه‌ای ندارد.

کوثری یکی از مشکلات خدمت سربازی را عدم استفاده از سربازان بومی دانست و اظهار داشت: گرچه ما به دنبال استفاده از سربازان در شهرها و مناطق همجوار محل سکونت سربازان هستیم ولی با توجه به نبود نیروی کافی در مرز و مناطق مسکونی همجوار مرزها مجبور به استفاده از نیروهای غیر بومی در این مناطق هستیم. اگر نظرسنجی جامعی در پایان دوره خدمت سربازی از سربازان انجام شود شاهد رضایتمندی سربازان خواهیم بود.

احساس رضایتمندی سربازان در صورت نظرسنجی در پایان دوره خدمت سربازی!

وی با یبان اینکه با وجود مشکلات و کاستی‌های موجود در خدمت سربازی اگر نظرسنجی جامعی در پایان دوره خدمت سربازی از سربازان انجام شود شاهد رضایتمندی سربازان خواهیم بود افزود: کسب رفاقت‌ها و دوستی‌های ماندگار، مسئولیت‌پذیری و آشنایی با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف از جمله مواردی است که باعثمی‌شود سختی‌های دوران خدمت سربازی در پایان این دوره به شیرینی بدل شود.

اجرایی نشدن افزایش حقوق سربازان به دلیل کمبود بودجه

وی در پایان ارتقاء حقوق سربازان را از طرحهایی خواند که علیرغم مصوب شدن آن در مجلس شورای اسلامی به دلیل کمبود بودجه معطل مانده است تاکید کرد: پس از تصویب افزایش حقوق سربازان در مجلس شورای اسلامی این مصوبه به شورای محترم نگهبان ارسال شد ولی در شورای نگهبان به دلیل نظر نماینده دولت مبنی بر اینکه این هزینه در ردیف بودجه دیده نشده معطل ماند. اما در صورت اجرایی شدن ارتقاء حقوق سربازان، این طرح میتواند از بار مالی که به واسطه دوره سربازی بر دوش خانوادههای سربازان قرار میگیرد بکاهد.