افزایش ۱۰ درصدی حمله‌های قلبی و تنفسی

به گزارشافکارنیوز،محمد تقی طالبیان افزود: طی روزهای هفته گذشته که شاهد آلودگی هوا در مرز هشدار و اضطرار بودیم، همه بیمارستانها و اورژانسهای پیش بیمارستانی در حالت آ‌ماده باش کامل بودند و در مجموع برآورد ما این است که مراجعات مردم به علت ناراحتی ها و حملات قلبی و تنفسی در این روزها بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: ‌ متأسفانه آلودگی هوا به یک مشکل و معضل مزمن در تهران تبدیل شده است و با وجود اینکه قوانین و برنامه های مختلفی برای حل زیربنایی این مشکل تصویب شده است اما اغلب این برنامه ها فقط روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

رئیس اورژانس کشور گفت: مهمترین مشکل ضعف سیستم حمل و نقل عمومی است اگر سیستم حمل و نقل عمومی قوی داشته باشیم. یقین بدانید که همه ما خودروهای خود را در خانه نگه می‌داریم و با ناوگان حمل و نقل عمومی به محل کار و تحصیل خود مراجعه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ‌ سیستم حمل و نقل عمومی در تهران بسیار ضعیف است و به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مردم نیست، خودروهای موجود نیز غیر استاندارد هستند، هم خودرورهای حمل و نقل عمومی و هم خودروهای شخصی و میزان آلاینده های تولیدی آنها بسیار بیش از حد مجاز است.

وی گفت: دولت باید در اسرع وقت خودروهای آلاینده را جمع کند اما متأسفانه بسیاری از خودروهایی که همین امروز از کارخانه های داخلی خارج می‌شوند، غیر استاندارد و آلاینده محیط زیست هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از خودروهای فرسوده و آلاینده در اختیار افرادی است که نان شب خود را از طریق کار کردن با این خودرو تأمین می‌کنند، ‌دولت باید در اسرع وقت این خودروها را با شرایط مناسب با خودروهای استاندارد جایگزین کند.

طالبیان افزود: ‌ مسئله بسیار مهم دیگر معاینه فنی این خودروهاست که به جای کمیت و کم کردن سال معاینه فنی باید به کیفیت معاینه فنی آنها توجه شود، این خودروها حتی اگر در زمان تولید استاندارد هم باشند بعد از یکی دو سال غیر استاندارد و آلاینده می‌شوند، چه کسی مسئول تعویض و اصلاح کاتالیست این خودروها بعد از تولید آنهاست.

رئیس اورژانس کشور گفت: مسئله بعدی نیز غیر استاندارد بودن سوختهای مورد استفاده در این خودروهاست که هنوز اصلاح نشده است.

وی افزود: اصلاح تمام این موارد در قوانین کشور به خصوص قانون برنامه توسعه دیده شده است اما به دلیل گوناگون تاکنون اجرا نشده است، این حق ملت ما نیست که چنین آلودگی هایی را تحمل کند، دولت باید انتظار مردم را برای داشتن زندگی سالم و کاهش آلاینده های زیست محیطی برآورده کند نه اینکه فقط بنشینیم و دعا کنیم تا باد یا باران بیاید تا آلودگی ها کم شود.