۲۰ میلیونی ایرانی مبتلا به دیابت

به گزارشافکارنیوز،علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت در نشست خبری دیابت اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها تصور بر آن بود که تا سال ۲۰۲۵ تعداد مبتلایان به دیابت در دنیا به ۳۸۰ میلیون نفر برسد ولی در آخرین آمارها نشان داده شد که در سال ۲۰۱۳ یعنی ۱۲ سال زودتر از سال ۲۰۲۵ رقم مبتلایان به دیابت در دنیا به ۳۸۲ میلیون نفر رسیده است و تا سال ۲۰۵۰ این آمار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون نفر می‌رسد که بیشتر نیز جوانان را درگیر خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر حداقل حدود ۲۰ میلیون ایرانی یا به دیابت مبتلا هستند یا پیش‌دیابت دارند. بر این اساس در سال‌های گذشته که برای نخستین بار غربالگری دیابت را شروع کردیم در دور نخست ۷.۸ درصد در دور دوم ۹.۷ درصد و در حال حاضر ۱۱.۳۶ درصد افراد بالغ بالای ۲۰ سال ایران مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت هستند و شیوع آن در خانم‌ها بیشتر است.

استقامتی با اشاره به اینکه شیوع بیماری دیابت شهرنشینان بیشتر از افراد ساکن در روستاها است گفت: آمار دیابت ایران نسبت به کشورهای عربی منطقه وضعیت مناسبی دارد ولی نسبت به آمارهای آمریکا و اروپا وضعیت خوبی نداریم. کنترل دیابت مانند سرماخوردگی نیست بلکه دیابت یک بیماری مزمن به حساب می‌آید که نقش سیاستگذاری، پیشگیری و غربالگری بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند چون دیابت علامت ندارد بر این اساس افراد بالای ۴۵ سال، افراد چاق و خانم‌هایی که نوزادان درشت اندارم به دنیا می‌آورند حتما تست قند خون انجام دهند.

استقامتی تصریح کرد: چاقی و بی‌حرکتی باعثافزایش چربی خون بالا می‌شود و ۹۵ درصد هزینه‌های دیابت نیز مربوط به هزینه‌های عوارض آن است که می‌تواند منتهی به مشکلات نابینایی و نارسایی کلیه شود.

۶۰ درصد مرگ‌ها به دلیل دیابت، سرطان و سکته‌های مغزی و قلبی


در ادامه این نشست خبری علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۶۰ درصد علت مرگ‌ها به دلیل سرطان، دیابت و سکته‌های مغزی و قلبی است افزود: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه بیماری دیابت می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند به هر حال بدترین حادثه برای هر خانواده‌ای مرگ است در حالیکه به راحتی می‌توان از عوامل مرگ از جمله سرطان، دیابت و سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری کرد.

وی بیان داشت: یکی از عوامل ابتلا به دیابت موارد ژنتیکی است که بر این اساس باید افراد از والدین و افراد درجه یک خانواده تست‌های قند خون را انجام دهند.

سیاری با تشریح چگونگی اطلاع یافتن به چاقی خود گفت: ۲۵ میلیون ایرانی در حال حاضر دچار اضافه وزن و چاقی هستند و با توجه به اینکه ۴۰۰ هزار مرگ در سال در کشور ثبت می‌شود بر این اساس ۳۱ هزار مرگ مرتبط با چاقی و اضافه وزن است و ۸۱ هزار مرگ نیز مرتبط با فشار خون می‌باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: خانم‌های باردار که دچار ۲ بار سقط می‌شوند و همچنین خانم‌های بارداری که فرزندشان را به دنیا می‌آورند باید بیماری دیابت در آنان مورد بررسی قرار گیرد، دیابت باعثافزایش چربی خون می‌شود بر این اساس ۱۵ میلیون نفر در کشور نیز دچار چربی بالا هستند و ۳۱ هزار مرگ در سال نیز مرتبط با چربی بالا ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای بیماری دیابت بهترین راه‌حل پیشگیری است. در حالیکه ابتلا به بیماری دیابت می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین نابینایی و نارسایی کلیه را در بر داشته باشد که افراد باید با تحرک بدنی از جمله ورزش کردن، اصلاح عادت غذایی بتوانند از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری کنند.

در ادامه این نشست خبری هرمز کیخان‌زاده مدیرعامل انجمن دیابت گابریل نیز افزود: ما دو نوع دیابت یک و دو داریم و باید بدن بر اساس یک ترازوی مشخص در طول زندگی مورد کنترل قرار گیرد تا افراد دچار قند خون بالا و پایین نشوند.

وی با اشاره به عوارض بیماری دیابت از جمله نابینایی و نارسایی کلیه گفت: فعالیت انجمن دیابت گابریل در راستای ارتقاء مهارت‌ها و آموزش به افرادی است که دچار دیابت نوع یک و دو هستند.

کیخان‌زاده عنوان کرد: از روز دوشنبه ۲۷ آبان تا یکشنبه سوم آذر به مدت یک هفته بر اساس نامگذاری‌های مشخص با موضوع دیابت فعالیت‌های متعددی در زمینه شناسایی بیماری دیابت به افراد جامعه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کمپین روبان آبی که از فردا آغاز میشود، خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد این کمپین ۲۰۰ هزار شهروند به همراه همراهان خود یعنی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر روبان آبی که نماد بیماری دیابت است را به دستان خود خواهند بست و قول خواهند داد که در این ایام به جای شیرینی میوه مصرف کنند و به ورزش بپردازند و یک نفر را که دوست دارند را نیز تشویق به عضویت در این کمپین کنند و بر این اساس ۵۰ هزار نفر دیگر نیز به صورت اینترنتی عضو طرح روبان آبی خواهند شد.