مرگ خاموش تهرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا

به گزارشافکارنیوز،مهرداد لاهوتی اظهار کرد: به نظر من هشتاد درصد آلودگی هوای تهران به آلایندگی خودروها برمی‌گردد لذا باید تدبیری شود تا خودروهای کمتری در سطح شهر تردد کنند چرا که به هر حال این موضوع در بلندمدت اثرگذار است. البته در کنار این مساله باید نسبت به تقویت حمل و نقل عمومی و تسریع در ساخت مترو اقدام کرد تا حمل و نقل عمومی بتواند به سهم ۷۵ درصدی پیش‌بینی شده برسد و تنها ۲۵ درصد مردم برای تردد در سطح شهر از خودروی شخصی‌شان استفاده کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: واقعیت این است که در حال حاضر تنها ۴۰ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود و ۶۰ درصد مردم با خودروهای شخصی تردد می‌کنند. تا زمانی که این موضوع جدی نگرفته نشود، مشکلات مربوط به آلودگی هوا هم همچنان لاینحل باقی خواهد ماند.

لاهوتی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت ساخت مترو صورت گرفته، یادآور شد: خوشبختانه اتوبوس‌های خوبی وارد سیستم حمل و نقل شده و در بخش زیرساخت‌ها هم تحرکات قابل قبولی صورت گرفته اما این کافی نیست. ما برای تحقق سهم ۷۵ درصدی حمل و نقل عمومی نیازمند نگاه ویژه دولت هستیم.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی تنها مسئول رفع آلودگی هوا نیست، گفت: طبق قانون دولت باید ۵۰ درصد هزینه ساخت مترو را پرداخت کند که متاسفانه توجه کافی به این موضوع صورت نگرفته است. علاوه بر این قرار بود بر اساس قانون حمل و نقل چهار هزار میلیارد تومان در داخل و شش هزار میلیارد تومان در خارج از شهرها برای رفع مشکل آلودگی هزینه شود که این هم محقق نشده است.

وی با اشاره به راهکارهایی از جمله زوج و فرد کردن خودروها در روزهای اوج آلودگی، گفت: اتخاذ این راهکارها برای سلامتی مردم است و این امیدواری وجود دارد که مردم هم این موضوع را رعایت کنند. البته در کنار زوج و فرد کردن خودروها، کارت تردد روزانه در محدوده طرح ترافیک هم نباید صادر شود و دستگاه‌های دولتی نیز باید این موضوع را رعایت کنند.

لاهوتی با بیان اینکه سالانه بیش از چهار هزار نفر در شهر تهران بر اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: علاوه بر این شاهد افزایش بیماری‌های ریوی و تنگی نفس در شهروندان پایتخت هستیم و متاسفانه مرگ خاموش در حال رخ دادن است اما کسی متوجه آن نیست. آلودگی هوا به گونه‌ای است که همه ما دچار بیماری‌های ناشی از آن می‌شویم و طبعا کسانی که در سن بالاتری هستند یا به هر دلیل آسیب‌پذیرترند، بیشتر از این آلودگی متأثر خواهند شد.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان خواستار عزم جدیتر دولت و همکاری مردم برای حل مشکل آلودگی هوا و همچنین اتخاذ راهکارها و برنامههای بلندمدت در این رابطه شد.