انتقال پایتخت نسخه‌ای بی اثر برای حل مشکلات

به گزارشافکارنیوز،تهران شهر پر دود و ترافیک مشکلات کوچک و بزرگ فراوانی دارد. مشکلاتی که برخی همانند گره ای کور بدون راه حل مانده اند. گروهی از کارشناسان شهری تمرکز تمامی مراکز اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در یک شهر که احتمال بروز زلزله نیز در آن هست جایز نمی دانند و می گویند نباید تمام تخم مرغ هایمان را در یک سبد بگذاریم. حالا مجلس دوباره طرح انتقال پایتخت را در دستور کار خود قرار داده است. پیشنهادی که چندین بار مطرح شده اما هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

اولین زمزمه های انتقال پایتخت

موضوع انتقال پایتخت به طور رسمی و علنی برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ مصادف با دویست‌مین سال پایتخت بودن تهران مطرح شد و پس از جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸ بار دیگر به طور جدی‌تر مورد پیگیری قرار گرفت و پس از روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم به طور جدی مطرح شد تا اینکه چند مرحله از این طرح نیز به مرحله اجرایی شدن رسید.

قرار بود شورایی متشکل از رییس‌جمهوری یا معاون اول، وزیر کشور، نماینده‌ای از مقام معظم رهبری، نماینده‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده‌ای از شورایعالی امنیت ملی، رئیس سازمان پدافند عامل، دونفر از نمایندگان مجلس و دادستان کل کشور تحت نام " شورایعالی انتقال ‌پایتخت " به مدت یکسال درباره سه موضوع اصلی مرتبط با انتقال تصمیم‌گیری کند اما هرگز خبری از این کمیته منتشر نشد.

تلاشهای بی ثمر دولت دهم / بازگشت به نقطه صفر


اما چند ماه پیش این موضوع دوباره در مجلس مطرح شد و با افزایش آلودگی هوای پایتخت ۵۰ نفر از نمایندگان خواستار رسیدگی سریع به این طرح به عنوان یکی از راه حل های مشکلات پایتخت شدند.

استاندار سابق تهران که در ماه های پایانی دولت دهم تلاش بسیاری برای انتقال پایتخت اداری به شهر پرند کرد درباره تلاش دوباره مجلس برای مطرح کردن این موضوع در صحن علنی می گوید: برخی موضوعات در مدیریت جدید متوقف و گفته شد اینها فرضیات و حرف های فانتزی است اما سبک سازی تهران یکی از گزینه های حل مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک است.

مرتضی تمدن با بیان این که انتقال پایتخت به مفهوم انتقال بخشی از فعالیتهای ملی یکی از گزینه های سبک سازی تهران است که چندین بار در دستور کار قرار گرفته اضافه می کند: ایجاد شهرکهای صنعتی و انتقال صنایع به بیرون از تهران که مصوبه دولت نهم و دهم را دارد نیز به همین منظور انجام شد اینها حرف روی کاغذ نبود و برای هر فعالیتی مطالعات کارشناسی انجام شده بود.

وی با اشاره به عرصه ۴۰۰ هکتاری در شهر پرند به عنوان یکی از گزینه های انتقال بخش اداری پایتخت می گوید: به جز پرند چند استان همجوار نیز برای این گزینه مطرح بود تا فعالیت های اداری ملی که ضرورتی به حضورشان در تهران نیست به این مکان ها منتقل شود. شاید مراجعه کنندگان عادی در طول سال یکبار هم سر و کارشان با این شرکت ها و وزارتخانه ها نباشد.

تمدن از مطرح کنندگان دوباره موضوع انتقال پایتخت درخواست کرد برای سبک سازی تهران به نقطه صفر بازنگردند و مطالعات گذشته را مرور کنند.

وی تاکید می کند: سبک سازی تهران کاری است که باید دیر یا زود انجام شود زیرا روز به روز تردد در این شهر برای مردم دشوار تر می شود و مجبوریم به دلیل آلودگی هوا شهر را تعطیل کنیم.

مطرح کنندگان این طرح چه خواسته ای دارند؟


ابوالفضل ابوترابی، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با تاکید بر تشدید وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران، می گوید: ۵۰ نفر از نمایندگان خواستار اولویت دادن به بررسی طرح انتقال پایتخت سیاسی در صحن علنی مجلس شدند که این طرح تقدیم هیات رئیسه شده و قرار است به آن رسیدگی شود.

او ادامه می دهد: ساماندهی و تمرکززدایی از تهران در طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری گنجانده شده که هیاتی ۱۴ نفره با نام شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی - اداری این موضوع را مورد بحثقرار می‌دهند و به طور حتم ۶ ماه بعد از قانونی شدن طرح مذکور، وزیر کشور مکلف است آن را به اجرا درآورد.

استفاده تهرانی ها از فضاهای شهری پایتخت


ابوالفضل قناعی عضو شورای شهر تهران نیز از موافقان این طرح است اما آن را فراتر از خواست ۵۰ نماینده مجلس می داند و به مهر می گوید: این کار عزمی ملی می خواهد و باید ازنمایندگان سران نظام و مدیریت کلان کشور این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

او با بیان این که تهران نیاز به چنین تحولی دارد می گوید: ۲۵ تا ۳۰ درصد ترددهای روزانه تهران مروبط به خارج از تهران است و با خروج برخی از وزارت خانه و ادارت دولتی از میزان این تردد ها کاسته می شود و فضای تهران را خود تهرانی ها استفاده می کنند.

اما این طرح مخالفان جدی دارد که این انتقال را هزینه بر و شکست خورده می دانند.

سید محمد هادی ایازی سخنگوی شهردار تهرانی یکی از مخالفان است. او می گوید: انتقال پایتخت با وجود شرایط اقتصادی فعلی و هزینه هایی که این طرح دارد به صرفه نیست و می توان برای حل مشکلات پایتخت راهکارهای اصولی تر با هزینه های کم تر پرداخت کرد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که هزینه هایی که انتقال پایتخت اداری بر دولت تحمیل می کند بیش از راهکارهای اصولی حل مشکلات پایتخت است می گوید: تجربه دولت در گذشته در خصوص انتقال برخی ادارات به خارج از تهران و بارگشت دوباره آنها به پایتخت نشان می دهد این طرح در عمل شکست خورده است.

ایازی از نمایندگان مجلس درخواست کرد این طرح را با نگاهی کارشناسی تر و بررسی تمامی ابعاد آن از جمله هزینه های اقتصادی و راهکارهای جایگزین و… مورد ارزیابی قرار دهند.

نزدیک به سه دهه است که تلاش می شود جایگزینی برای تهران به عنوان پایتخت ادرای و سیاسی کشور انتخاب شود اما هنوز مسئولان در پله نخست ایستاده اند. شهروندان تهرانی همچنان در رنج ترافیک و آلودگی هوا هستند و تنها درد این مشکلات قدیمی نیز تعطیلی و دعا برای باریدن باران و وزش باد است.