جهانگیری: ورزش همگانی و قهرمانی در اولویت دولت

به گزارشافکارنیوز،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع محمد عباسی و معارفه محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: امروز آخرین معارفه دولت است که در ۱۰۰ روز توانست این تلاش خود را نیز به ثمر برساند و دولت تکمیل شد که بعد از ۴ معرفی وزیر، وزیر ورزش و جوانان نیز معرفی شد و در این زمینه آقای گودرزی موفق شده از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی با بیان اینکه آقای گودرزی یکی از چهره‌های علمی و صاحب نظر در امور ورزش کشور است ادامه داد: امیدواریم آقای گودرزی بتواند در این مسئولیت خطیر نیز وظایف و رسالت خود را به نحو مطلوب انجام داده و کارنامه‌ای درخشان برای خود کسب کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه آقای عباسی در دوران قبل به عنوان وزیر بوده که باید از او و همچنین سه سرپرست این وزارتخانه تشکر کرد و تشکر ویژه از آقای شریعتمداری به دلیل اینکه هم معاونت اجرایی رئیس جمهور بوده و بازوی توانمند در امور مختلف بوده و هم سرپرست وزارت بوده و تا تعیین وزیر این مسئولیت را برعهده داشته‌اند تشکر ویژه می‌کنم، اظهار داشت: در حوزه ورزش تاکنون زیاد صحبت شده و این موضوع مسائلی است که بسیار حائز اهمیت است و به دلایلی وزارت ورزش و جوانان از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دو مقوله ورزش و دیگری جوانان را برعهده دارد و با تک تک آحاد جامعه در ارتباط است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: خانواده‌ای نیست که در آن جوان وجود نداشته باشد و فردی نیست که در ایران با مسائل ورزش شاد و غمگین نشود. بنابراین وزارتخانه ورزش و جوانان بسیار قائل اهمیت است.

وی ادامه داد: ورزش همگانی یکی از ابزار سلامت و اوقات فراغت جوانان است که جایگاه ویژه‌ای دارد و وزارت ورزش و جوانان یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود که باید بیش از پیش به آن پرداخت و آن را به خوبی مدیریت کرد.

جهانگیری افزود: دو محور در برنامه دولت مورد اهمیت است و در اولویت قرار دارد؛ یک توجه به ورزش همگانی و دیگری ورزش قهرمانی که باید در کنار یکدیگر به این دو مورد توجه کرد و به دلیل توجه به یکی از این موارد دیگری مورد بی‌مهری قرار نگیرد. بنابراین در جامعه باید ورزش همگانی در دستور زندگی همه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در هر جامعه و در دنیای مدرن موضوع ورزش قهرمانی نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد که بر اساس اعتقاد محققان رقابت قهرمانی جایگزین منازعاتی است که منجر به جنگ می‌شد چرا که با این موضوع فرهنگ و ملت کشورها به یکدیگر نزدیک‌ می‌شود و ورزشکاران در میادین بین‌المللی به عنوان سمبل و سفیر کشور هستند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: ورزشکاران ایران عظمت و کار ارزشمند ملت ایران در پیشگاه افکار عمومی با ورزش قهرمانی به نمایش می‌گذارند و همچنین روحیه جوانمردی، پرچم و سرود ایران در ورزش قهرمانی در دیگر کشورها اجرا می‌شود که این قابل تحسین است.

جهانگیری ادامه داد: به ورزش بانوان باید جدی‌تر پرداخت. چرا که متاسفانه در سال‌های گذشته به این موضوع کم توجهی شده و آنها با مسائل و مشکلاتی روبرو هستند بنابراین باید ورزش بانوان در اولویت قرار گیرد.

وی اظهار داشت: پژوهش‌ها نشان داده که تحرک فیزیکی در بانوان بسیار کم است و این امر بسیار مهم است در واقع تحرک فیزیکی کم در بانوان باعثشده که بیماری‌های جسمی در آنها رخ دهد بنابراین باید به ورزش همگانی توجه شده و این نیازمند مکان خاص است و باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: زنان مانند ورزشکاران مرد سفیر هویت ایرانی و دینی کشور هستند که این موضوع را به نمایش می‌گذارند درواقع زنان بر این موضوع بوده و در سایر کشورها با ورزش قهرمانی حجاب و عفاف کشور خود را به نمایش گذاشته و چهره زن مسلمان واقعی را به نمایش می‌گذارند.

جهانگیری با بیان اینکه باید به ورزش معلولان و جانبازان توجه ویژه شود گفت: در سال‌های اخیر توجه به ورزش معلولین و جانبازان در دولت تاکید شده و مورد اهمیت است که باید بین تمام این مسائل توازن ایجاد شود و به ورزش همگانی قهرمانی توجه ویژه نیز شود.

وی با بیان اینکه باید به پیشکسوتان ورزشی توجه شود گفت: نباید بعد از دورانی پیشکسوتان ورزشی را فراموش کرد بنابراین باید حتما جایگاه ویژه‌ای برای آنها قائل شد.

جهانگیری گفت: موضع جوانان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که جوانان فرصتی طلایی هستند که اگر به فرصت‌ها توجه نشود این موضوع تبدیل به تهدید جدی می‌شود در واقع سرمایه انسانی همان جوانان هستند که در همه صحنه‌ها حضور دارند و همه موفقیت‌ها همیشه از سوی جوانان صورت می‌گیرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر به ورزش جوانان پرداخته شود آنها به خوبی می‌درخشند و در توسعه پایدار نقش جدی دارند بنابراین دولت باید بر تقویت ورزش جوانان اقدام کند. همچنین امید به آینده در جوانان باید گسترش یابد.

وی با بیان اینکه جوانان تولید کننده ملت ایران هستند گفت: کشوری جوان فرصتی بسیار برای تولید دارند که باید بگوییم آسیب‌های زیادی پیش روی جوانان است که باید به اشتغال جوانان نیز پرداخت.

جهانگیری گفت: نرخ بیکاری جوانان دو برابر نرخ بیکاری افراد در کل کشور است که باید به موضوع اشتغال پرداخت و همچنین به موضوع ازدواج نیز اهمیت داده و پرداخت چرا که این موضوع یکی از دغدغه‌ها است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تشکیل شورای عالی جوانان نیز از موارد مهم بوده که انجام شده و ما باید بتوانیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و زمینه‌ها را برای حل مشکلات فراهم آوریم.

وی ادامه داد: ما به عنوان دولت از هر نقدی از سیاست دولت با آغوش باز استقبال می‌کنیم.

جهانگیری ادامه داد: ما در شهرستان‌ها حتی یک تغییر نداشته‌ایم چرا که عجله‌ای نداریم. از سویی نیز در فشار هستیم و می‌گویند چرا تغییری ندادید.

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید برنامه‌اش آرامش بود که این آرامش را برگرداند و ما فراموش کردیم که برخی گفته بودند دلار ۵ الی ۷ هزار تومان بالا می‌رود در واقع بازاری آرام داریم.

معاون اول رئیسجمهور در پایان با عذرخواهی از اینکه سفرههای مردم کوچک شده است گفت: دلیل این اتفاق سیاستهای غلط و تحریمها بوده است. رکود اقتصادی که اکنون با آن روبهرو هستیم زمان جنگ وجود نداشت و ما سال ۹۱ کارنامه بدی داشتیم که اکنون فرصت اشتباه نداریم.