هشدار درباره موج سوم ایدز در ایران

به گزارشافکارنیوز،علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز اظهار داشت: این ایام بهترین زمان برای طرح موضوع و اطلاع‌رسانی درباره بیماری HIV ایدز است که مشکل جهانی به حساب می‌آید و ایدز را جنگ بدون سلاح علیه بشریت می‌نامند.

وی افزود: یک زمانی در سازمان ملل متحد درمان بیماری ایدز دغدغه بود ولی خوشبختانه درمان آن میسر شده است و بر اساس آمارهای جهانی میزان مرگ و انتقال این بیماری از مادر به کودک کاهش یافته است.

سیاری ادامه داد: با توجه به اینکه آمار جدید ابتلا به بیماری ایدز در دنیا ۲ برابر شده ولی این آمار در ایران ۹ برابر شده است به طوریکه در گذشته ۸۸ درصد انتقال بیماری ایدز از طریق تزریق بود که این آمار به ۵۵ درصد کاهش یافت ولی انتقال این بیماری از طریق جنسی که در ابتدا ۸ تا ۱۰ درصد بود در سال ۹۱ به ۳۳ درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در تشریح نگرانی‌ها درباره شیوع بیماری ایدز در ایران عنوان کرد: یک زمانی انتقال بیماری ایدز از طریق تزریق بود و این مسئله را می‌توانستیم کنترل کنیم ولی در حال حاضر مقوله انتقال بیماری ایدز از طریق جنسی و در رده سنی جوانان صورت می‌پذیرد که باید به آن مصرف روانگردان‌ها را نیز اضافه کرد.

وی با هشدار به مقوله مثلثماهواره، باشگاه‌های بدنسازی(۴۰ هزار باشگاه بدنسازی) و آرایشگاه‌های زنانه عنوان کرد: پسران و دختران جوان برای اینکه اندامی زیبا‌تر داشته باشند گرفتار این مثلثمی‌شوند و ما بارها شاهد آن بوده‌ایم که مثلا یک جوانی دچار نارسایی کبد و کلیه شده است و یا به طور ناگهانی فوت می‌کند که دلیل آن استفاده از مواد صنعتی است که در باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه تبلیغ چهره به چهره به آن می‌شود.

سیاری با اشاره به اینکه بیماری ایدز بر اساس رفتار پنهان مردم بوده و کسی که گرفتار آن باشد این بیماری را بازگو نمی‌کند عنوان کرد: بیماری ایدز می‌تواند سال‌ها بدون علامت آزمایشگاهی در افراد وجود داشته باشد و آن فرد اطلاعی نداشته باشد و با توجه به رابطه جنسی که دارد این بیماری را انتقال دهد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: ما درباره بیماری ایدز نگران موج شیوع آن در کشور هستیم بسیاری از افراد راه‌های پیشگیری از آن را نمی‌دانند و ما باید تلاش کنیم با اطلاع‌رسانی در مدارس و دانشگاه‌ها با کمک اصحاب رسانه و طلاب موارد جدید را به صفر برسانیم. در این مقوله مشکلات فرهنگی داریم زیرا نمی‌توانیم مانند برخی جوامع درباره بیماری ایدز به صورت باز صحبت کنیم.

وی ادامه داد: سه کلمه درباره بیماری ایدز باید مد نظر باشد؛ اول خویشتنداری، دوم تشکیل خانواده و در نهایت اگر این دو مورد صورت نپذیرفت برای تماس جنسی باید از ابزار پیشگیری استفاده کرد و برای تحقق این موارد نیاز همفکری و همکاری همه جانبه است تا با اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و با حفظ حریم خانواده بتوانیم از این مشکل و سد عبور کنیم.

سیاری ادامه داد: کسی که به بیماری ایدز مبتلا است فقط مشکل ندارد بنابراین باید دسترسی به ابزار جلوگیری را تسهیل کنیم. دارو را برای درمان فراهم کنیم. معتادان دارای شغل شوند و دسترسی به مشاوره را تسهیل کنیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه با توجه به اینکه وضع زندان‌ها بهتر شده است ولی باید مشکلات بهداشتی زندان‌ها برطرف شود، زمانی بنده از زندان کرمانشاه بازدیدی داشتم. باور کنید ۱۰ روز پس از خارج شدن از زندان هنوز ریه‌هایم مملو از بوی نامطبوع زندان بود.

وی تصریح کرد: مشکل بهداشت در زندان‌ها در همه دنیا وجود دارد به راحتی مواد مخدر وارد زندان می‌شود و معتادان با یک خودکار به طور مشترک مواد مخدر مصرف می‌کنند به طوریکه در زندان‌های آمریکا زندانی پس از ۱۲ ساعت ورود به زندان تماس جنسی داشته است بنابراین قدم‌های بزرگی برای بهداشت زندان‌ها باید برداشته شود.

سیاری خاطر نشان کرد: برای حل مشکل هر جامعهای خود جامعه باید به عنوان عنصری مهم تلاش کند که در این مقوله به ۳ چیز از جمله کمک علمی، فنی و فراهم کردن تسهیلات نیاز است که این مسئله وظیفه ما بوده و آن را انجام میدهیم.