بدهی بیمه‌ها به بیمارستان امیر اعلم

به گزارشافکارنیوز،دکتر علی جعفریان در مراسم تودیع و معارفه رییس بیمارستان امیراعلم، اظهار کرد: حضور در چنین مراسم‌هایی فرصت خوبی برای تبادل نظر و کسب اطلاعات مستقیم از شرایط بیمارستان‌هاست. به همین منظور بازدید از بیمارستانها هر دو هفته یکبار را بصورت دقیق و نه صرفا ظاهری در برنامه کاری خود داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به قدمت ۷۰ ساله بیمارستان امیراعلم اشاره کرد و گفت: این مرکز از نظر اندازه در گروه متوسط بیمارستان‌های این دانشگاه قرار دارد. لازم به ذکر است، بخش ENT بیمارستان امیراعلم از دیرباز سابقه طولانی داشته و به عنوان قطب علمی کشور شناخته می شود.

وی با بیان اینکه بیمه‌ها به بیمارستان امیراعلم ۵ میلیارد تومان بدهی دارند، اضافه کرد: این مرکزهمچون سایر بیمارستان‌ها از لحاظ مالی وضعیت خیلی خوبی ندارد البته باید توجه داشت محدودیت مالی همه‌گیر است و به تمام بیمارستان‌ها مربوط می‌شود.

پرداخت نشدن به موقع هزینه‌ها و عدم تامین منابع مالی مهمترین علل دریافت خارج از تعرفه


دکتر جعفریان با تاکید بر اینکه در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران هیچ گونه دریافت خارج از تعرفه صورت نمی‌گیرد و در صورت مشاهده با شخص خاطی برخورد می‌شود، یادآور شد: نرخ تعرفه‌ها باید اصلاح شود. در شهرستان‌ها منابع لازم تامین نشده و پرداخت‌ها سر موعد انجام نمی پذیرد و این برای متخصصان جوان حاضر در آنجا کافی نیست لذا باعثمی شود دریافت خارج از تعرفه صورت گیرد.

وی ادامه داد: بحثتعرفه‌ها بسیار مهم است و باید پیگیری شود. تعرفه همه خدمات با هر صورتی چند برابر شده ولی تعرفه خدمات پزشکی به نسبت آنها افزایشی نداشته است. ارزش فنی خدماتی که توسط نیروهای حرفه ای انجام می شود همچون پرستار یا فیزیولوژیست باید تعریف شود اما در کشور ما متاسفانه بدلیل نبود منابع کافی این کار صورت نمی گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران کمبود پرستار را تنها، مشکل بیمارستان امیر اعلم ندانست و آن را معضل گسترده مربوط به سراسر کشور مطرح کرد و افزود: این معضل در تهران بیشتر وجود دارد و شاید بتوان گفت دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه با مشکل کمتری مواجه است. بطوریکه کمبود متقاضیان نسبت به گذشته و نبود منابع مالی کافی از مهمترین علل وقوع این اتفاق به شمار می رود. بیمارستان‌ها می توانند از درآمد خود پرستار جذب کنند اما همین عامل موجب می شود که نتوانند به نوسازی و تجهیز خود اقدام نمایند.

وی با اشاره به میزان اندک شکایات مردمی از بیمارستان امیراعلم، خاطرنشان کرد: انجام کار حرفه‌ای، توجه به اصول اخلاق پزشکی و حرفه‌ای همچنین برقراری ارتباط مناسب با بیماران از جمله دلایل چشمگیر این مساله بوده و قابل تقدیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پایان قبول مسوولیت از سوی دکتر توکلی به عنوان ریاست بیمارستان امیر اعلم با توجه به شرایط امروز را کاری غیرعاقلانه خواند و افزود: رییس بیمارستان بودن در کشور ما سخت ترین پست است چرا که فعالیتی ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی است. گسترش ابعاد آموزشی در همه سطوح و رشتهها، ارتقای سطح آموزش، تلاش برای خدمت رسانی بهتر و افزایش کیفیت آنها همچنین توجه به اخلاق پزشکی مهمترین اهداف پیش رو در دوره ریاست جدید این بیمارستان به شمار می رود.