آغاز تدوین مقررات گردشگری

به گزارشافکارنیوز،مرتضی رحمانی موحد معاون جدید گردشگری سازمان میراثفرهنگی در نخستین نشست خبری خود با حضور رسانه ها که پیش از ظهر یکشنبه در ساختمان معاونت گردشگری برگزار شد، اعلام کرد: در زمینه زیرساختهای گردشگری دچار ضعف هستیم. همچنین در سرمایه گذاری بهینه در ارائه و تولید امکانات گردشگری باید کار بیشتری انجام داد. برخی از تصمیمات غیرکارشناسی موجب شده موجی از تقاضا بدون محاسبه درست در این صنعت ایجاد شود.

وی ادامه داد: پروژه های نیمه تمام که بهره بردار مشخصی ندارند، بسیار زیاد است و باید به ثمر برسد. همچنین برنامه های امیدوارکننده ای در صنعت گردشگری داریم که ما را به سمت یک هدف روشن هدایت می کند. باید آمادگی فوق العاده ای را در جذب ورود گردشگران ایجاد کنیم.

رحمانی موحد یکی از برنامه های خود را کاهش تصدی گریهای دولتی عنوان کرد و گفت: روحیه تعامل اقشار مختلف صنوف گردشگری برای حل مشکلات به ما قوتی داده که با اقدامات کوتاه مدت و میان مدت صنعت گردشگری را توسعه دهیم.

معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی بیان کرد: اصلاح ساختار تشکیلاتی معاونت گردشگری یکی از برنامه های کوتاه مدت ماست. در این اصلاح قصد داریم به مفید و موثر بودن تشکیلات فکر کنیم. امیدوارم تا یکی دو هفته آینده این کار به ثمر برسد.

شناسایی بازارهای هدف گردشگری


وی درباره بازبینی کشورهای هدف گردشگری نیز گفت: سه بازار کشورهای همسایه کشورهای شرق آسیا و چین و بازارهای سنتی، اروپا و آمریکای شمالی را مدنظر قرار داده ایم.

رحمانی موحد گفت: معرفی جذابیت های ایران در همه عرصه های گردشگری از نکات مهم است. ما دستورالعمل ایجاد دفاتر اطلاع رسانی را در نظر گرفته ایم تا یکماه آینده می تواند با پذیرش متقاضی در کشورهای هدف آغاز به کار کند.

وی همچنین درباره کارگروه تسهیلات روادید که مصوبه هیات دولت را نیز دارد گفت: اعضای این چهار گروه معاونان وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات، کشور و رئیس سازمان توسعه و تجارت هستند که تسهیل صدور روادید گردشگری را بررسی می کنند. رجلسه اول این کارگروه نیز اواخر آذرماه برگزار می شود.


رحمانی موحد از احیای کانون ملی هماهنگی گردشگری خبرداد و گفت: این کانون در سال ۸۴ مصوبه دولت را گرفت و اجازه می دهد که سازمان میراثفرهنگی با همه دستگاههای مرتبط با گردشگری ارتباطی برقرار کند تا موضوعات مطرح و برای آنها راه حلی مطرح شود چرا که کمیته ملی طبیعت گردی تسهیل روابط کارگروه های مناطق آزاد همگی عضو آن هستند.

وی درباره شورای عالی میراثفرهنگی و گردشگری که ریاست آن را شخص رئیس جمهور بر عهده دارد گفت: این شورا به عنوان بالاترین رکن تمام موضوعات کشوری را بررسی می کند.

وی از سامان دادن سایت گردشگری در دو عرصه روابط داخلی و خارجی خبرداد و گفت: این سایت باید از همه لحاظ بتواند معرفی کنند جاذبه های گردشگری ایران به زبان های مختلف باشد.

تدوین مقررات جامع گردشگری و اصلاح آئین نامه ای که معاونت گردشگری با آن به صورت روزانه سر و کار دارد از جمله اقداماتی است که معاون گردشگری به آن اشاره کرد و گفت: تدوین مقررات جامع گردشگری شروع شده و برخی از موارد آن در حال اصلاح است.

رحمانی موحد از استانداردسازی خدمات گردشگری خبرداد و گفت: روند استانداردسازی تاسیسات از مدت ها پیش انجام شده باید جزئیات آن دوره را بررسی کرده و در یک دوره سه ساله دیگری و با شکل جدید و نظارت بیشتر انجام شود. رضایت نسبی را برای همه فعالان گردشگری به همراه داشته باشد.

آمار گردشگری بدون تجزیه و تحلیل بود


در ادامه معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست در خصوص ارائه آمار گردشگری داخلی و خارجی درست گفت: آماری که ارائه می شود معمولا بدون تجزیه و تحلیل بوده است. آمار غیرواقعی مبتنی بر روش های فیزیکی و دستی باعثمی شود تا آمار غیرواقعی منتشر شود اما آنچه که ما اکنون به آن اعتقاد داریم ارائه آمار درست است. به همین منظور روی بحثنظام آماری اقماری کار می کنیم.

خبرنگاری دیگری درباره تسهیلات صدور روادید پرسید و گفت این موضوع نیاز به یک کارشناسی بسیار دقیق دارد چرا که صدور تسهیلات گردشگری یک موضوع ملی است. تسهیلات در هر کشوری مربوط به امتیاز آن کشور می شود که محدود کردن آن و یا اجزایی از آن به بررسی زیادی محطاط است. باید کاری کرد که تسهیلات باعثموفقیت گردشگری شود.

وی همچنین درباره حقوق شهروندی گفت: این منشور در مرحله پیش نویس قرار دارد.

وی که در میان صحبت های خود کاهش تصدی گری را یکی از برنامه های مهم این معاونت اعلام کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری گفت: جلسات مختلفی را با حضور اقشار مختلف فعال گردشگری برگزار کرده ایم تا بتوانیم از ظرفیت های آن ها استفاده کنیم.

وی درباره راه اندازی پلیس گردشگری که پیش از این رئیس سازمان میراثفرهنگی از آن خبر داده بود گفت: در کجای دنیا پلیس گردشگری داریم؟ من ندیده ام. شاید افرادی باشند که گردشگر را راهنمایی می کنند فضای فکری من این است که افرادی که به ایران می آیند مجوز ورود دارند و درقالب تورهای گردشگری هزینه می کنند.

گردشگری ابوموسی، شاید وقتی دیگر


رحمانی موحد در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرایی نشدن قولهای مربوط به جزیره گردشگری ابوموسی و تبدیل آن به قطب گردشگری کشور بیان کرد: باید برای آن در سطحی فراتر از سازمان میراثفرهنگی هدف گذاری کرد و برنامه های آن را در دستور کار سازمانهای مرتبط نیز قرار دهیم و پس از آن با اطلاعات بیشتر گزارشی ارائه کنیم.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: آمار خام حوزه گردشگری حاکی از آن است که در ۸ ماهه نخست امسال حدود ۳ و نیم میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده است که ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته با رشد رو به رو بوده است.