بهره برداری از بزرگترین پروژه شهری

به گزارشافکارنیوز، این هفته با خبر بهره برداری از بزرگترین پروژه شهری آغاز شد. پل صدر به عنوان تنها پل تقاطعی تک پایه‌ای کشور با حضور شهردار تهران، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، معاونان شهردار، مدیران شهری و بسیاری از شخصیتهای کشوری و با حضور پایتخت نشینان به بهره‌برداری رسمی رسید.
شهردار تهران درحاشیه این مراسم با اشاره به اینکه عمر مفید پل صدر یکصد سال خواهد بود گفت: در صورتی نگهداری مناسب طول عمر پل صدر بیش از این خواهد بود.

او درباره دو طبقه کردن بزرگراه همت نیز گفت: فعلاً بررسی مطالعاتی پروژه همت در دست کار است اما اولویت با بزرگراه بعثت، ترمینال جنوب به خاطر تقاطع‌های زیادی که دارد است.
پیش از افتتاح این پل خبر احتمال دریافت عوارض از خودرو هایی که قصد عبور از صدر را خواهند داشت مطرح شد که در حاشیه مراسم افتتاح رییس پلیس راهور شهر تهران خیال شهروندان را راحت کرد و گفت: دریافت عوارض امکان پذیر نیست.

این هفته امیر خوراکیان که مدتی بود زمزمه های رفتنش از سازمان فرهنگی هنری شهرداری به گوش می رسید به صورت رسمی از این سازمان خداحافظی کرد و جای خود را به شهاب مرادی داد.

شهردار تهران در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: ‌واقعیت آن است که امروز شرایط فرهنگی شهر تهران زیبنده نظام اسلامی نیست و هنوز فرهنگ مظلوم ترین بخش این شهر است و نمی توانیم بگوییم حرکت جدی برای تربیت اسلامی انجام شده و خروجی ها و نتیجه های قابل قبولی، ‌ نه در حوزه مادی و نه در حوزه معنوی و جبهه انقلاب داشته ایم.

وی ادامه داد: آنطور که باید و شاید نتوانسته ایم در این مسیر گام برداریم. البته همه ما حرکت های متعدد و زیادی در بخش های فرهنگی داشته ایم اما چرا نتوانسته ایم از این حرکت ها‌، نتیجه های خوب و قابل قبولی بگیریم؟ یکی از دلایل این بود که در ساحت فرهنگ کمتر به این موضوع توجه کردیم که حرکت های ما باید یک حرکت های افقی، فرآیندی و همدلانه باشد. زیراحرکت هایی اینگونه است که به ما کمک می کند منجر به نتیجه شویم لذا امیدوارم در آینده بتوانیم به این بخش توجه بیشتری کنیم.


این هفته یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه تهران در کشور رتبه اول آلودگی صوتی را از آن خود کرده است، تاکید کرد: آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فراتر از حد مجاز بوده و این به معنای شرایط اضطرار آلودگی صوتی است.

او ادامه داد: استاندارد آلودگی صوتی پایتخت نیازمند بازنگری است چرا که منابع انتشار آلاینده صوت و نحوه انتشار و میزان آنها به مراتب نسبت به گذشته تغییر کرده لذا باید استاندارد آلودگی صوتی بازنگری شده و برای کاهش الودگی صوتی برنامه عملی تدوین شود تا دستگاه ها براساس ضوابط تعیین شده در برنامه در جهت کاهش الودگی صوتی اقدام کنند.
رشیدی اضافه کرد د: برنامه جامعی که برای کاهش الودگی هوا تدوین شده و راهکارهای کاهش الودگی هوا در ان تاکید شده برای کاهش الودگی صوتی پایتخت نیز باید برنامه جامع تدوین شود راهکارها و منابع کاهش آلودگی صوتی در آن لحاظ شود و به مرحله اجرا در آید.

به گفته وی به ترتیب ده منطقه پر سر و صدای شهر تهران ۶،۱۰، ۱۱،۱۲، ۷،۱۳، ۳،۱۹، ۱۸ و ۲ هستند که با توجه به تعداد و سرعت خودروها در این مناطق، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع نوع آنها، در هر منطقه و میزان اتوبانهای موجود این تقسیم‌بندی انجام شده است.

این هفته شورای شهر تهران یک میهمان ویژه داشت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه این هفته شورا نگرانیهای خود را در خصوص تراکم فروشی در پایتخت بیان کرد. او با بیان این که نباید نگاه تجاری به شهر داشت گفت: از سال ۶۹ به بعد داستان فروش تراکم سبب نادیده گرفتن قانون، حقوق شهروندی و تهی کردن شهر از مفاهیم شهرسازی شده است، متاسفانه فروش تراکم در اصطلاحات قانونی ما نیز آمده، من برای آینده تهران بسیار نگران هستم، این نگرانی در خصوص سایر کلانشهرها هم هست، در مشهد قرار بود محدوده شهر ۲۲ هزار هکتار باشد اما حالا محدوده قانونی این شهر ۲۹ هزار هکتار است و جمعیت ۲ میلیونی آن به بالای ۳ میلیون نفر افزایش یافته. شیراز، اصفهان و سایر کلانشهرها هم همین وضعیت را دارند ما نمی توانیم تمام ایران را در ۷ یا ۸ شهر متمرکز کنیم این با شعارهای تمرکززدایی ما در تضاد است.

وزیر مسکن با اشاره به جلسه آخر تصویب طرح جامع پایتخت گفت: من در زمان تصویب طرح جامع نبودم اما خبر دارم در آخرین جلسه رئیس دولت دستور افزایش ۲۰ درصد تراکم به کل تراکم های شهر تهران را داده است. این چه تصمیم گیری کارشناسانه ای است؟ در این جلسه خواستار کاربری ویژه برای زمین های دولتی شده اند، زمین های دولتی برای تجارت نیست ما باید در دولت در خدمت مردم باشیم نه تجارتخانه باز کنیم.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز با اشاره به برخی انتقادات در خصوص فروش تراکم در پایتخت گفت: باید در بیان برخی نکات دقت بیشتری شود تا حقی از کسی ضایع نشود به خصوص افرادی که در جلسه نیز حاضر نیستند. ما باید در شهر بر اساس قانون رفتار کنیم نه آنچه که سلیقه و پسندمان است. در قانون ۱۲۰ درصد تراکم پایه که تراکم مجاز برای شهر تهران است پیش بینی شده ولی وقتی گفته می شود شهرداری تراکم فروخته ایجاد بار منفی می کند. البته در دوره های گذشته که به بیش از یک دهه قبل بر می گردد این معنا وجود داشته اگر پول بیشتری بدهیم تعداد طبقات بیشتری می گیریم اما این در حال حاضر با ابلاغ طرح تفصیلی جامع این امکان وجود ندارد.