شماره ۱۱۲ به عنوان خط ملی امداد و نجات

به گزارشافکارنیوز،محمود مظفر در نشست خبری رئیس جمعیت هلال‌احمر با خبرنگاران درباره چگونگی فعالیت و سرنوشت شماره امدادی ۱۴۷ عنوان کرد: شماره ۱۴۷ که از ۴ سال پیش فعال شده بود فقط با عنوان ندای امداد ارائه خدمات می‌داد ولی پس از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم توانستیم شماره ۱۱۲ را جایگزین شماره ۱۴۷ کنیم.

وی افزود: به دلیل آن که عنوان شده بود، شماره‌های سه‌رقمی جمع می‌شود ما نیز تلاش کردیم شماره ۱۴۷ را تا اطلاع ثانوی حفظ کنیم و پس از بازدید مسئولان مخابرات از زیرساخت‌های سازمان امداد و نجات شماره ۱۱۲ که یک شماره بین‌المللی امدادی در دنیا به حساب می‌آید که از ۱۸۶ کشور از آن بهره می‌برند تصمیم گرفته شد، تا شماره ۱۱۲ به عنوان خط ملی امداد و نجات ایران تبدیل شود.

رئیس سازمان امداد و نجات درباره مانور زلزله تهران که قول برگزاری آن پس از انتخابات ریاست جمهوری داده شده بود ولی به انجام نرسید، افزود: در این زمینه یک مانور دورمیزی بدون حضور خبرنگاران برگزار کردیم و عدم حضور رسانه‌ها نیز به این دلیل بود که شاید به دلیل این مانور دورمیزی برای نخستین‌بار برگزار می‌شود بتوانیم نواقص و اشکالات کار برطرف کنیم.

مظفر درباره طرح موضوع و پیشنهاد پذیرفتن مسئولیت مدیریت بحران توسط هلال‌احمر نیز توضیح داد: در حوزه مدیریت بحران ۱۴ گروه فعالیت می‌کنند و در جلسات محرمانه مباحثو چالش‌های متعددی عنوان می‌شود ولی هیچ‌کس واقعیت را نمی‌گوید. بنابراین ما داوطلبانه پیشنهاد دادیم چون حوزه مدیریت بحران در قالب یک وزارتخانه مانند تجربه کشور روسیه یا زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهوی مانند تجربه آمریکا درآید. براین اساس این پیشنهاد را نیز ارائه دادیم تا به مدت یک سال کشور را برعهده بگیریم.

رئیس سازمان امداد و نجات در توضیح مشکلات امدادی در زمان حادثه خاطرنشان کرد: در زلزله برازجان شاهد مشکلات عدیده برق، حمام و عدم وجود حمام و دستشویی برای آسیبدیدگان بودیم. یا در زلزله آذبایجان غربی مشکلات عدیدهای برای نگهداری دام اسیبدیدگان وجود داشت. بناباین یک ارگانی باید متولی هماهنگی بین سازمانهای مرتبط باشد، براین اساس ما پیشنهاد دادهایم. اما با توجه به پایان یافتن مدیریت سازمان مدیریت بحران به طور آزمایشی مسئولیت مدیریت بحران کشور را بپذیریم.