به گزارش افکارنیوز، کدامیک از شما این شهامت را دارید که درباره عادات زشت خود حرف بزنید؟! ممکن است از این سوال تعجب کنید و بگویید اصلاً چه دلیلی دارد که درباره عادات زشت تان فکر کنید یا حرف بزنید؟ اما واقعیت این است که عادات مختلف در زندگی ما تاثیر مستقیم و بارزی دارند. اگر عادات خوب داشته باشیم، روال مثبت ناشی از آن عادات وارد زندگی مان می شود و اگر عادات بد داشته باشیم متاسفانه از بسیاری از موهبت های زندگی محروم می شویم. بنابراین جا دارد که خود را بشناسیم و عادات خوب و بد خود را شناسایی کنیم و هر چه زودتر عادات خوب را جایگزین عادات بد و ناپسند خود کنیم. در اینجا می خواهیم به برخی از عادات زشت که متاسفانه در بسیاری از ما دیده می شود اشاره کنیم.

عادت زشت قضاوت کردن


متاسفانه خیلی از ما عادت کرده ایم که درباره دیگران قضاوت کنیم و کارها و حتی شخصیت دیگران را زیر سوال ببریم. ریشه این عادت زشت بر می گردد به خود بزرگ بینی و تکبر. در واقع ما با نکوهش و قضاوت دیگران و اعلام این قضاوت می خواهیم به طور ضمنی به اطرافیان بگوییم که ما مثل آنها نیستیم و اشکالات آنها را نداریم. در حالی که در عمل این طور نیست. یعنی وقتی ما در شرایط و وضعیت آنها قرار می گیریم یا همان کارها را انجام می دهیم و یا به کارهایی به مراتب ناپسندتر تن می دهیم! متاسفانه حتی وقتی یک بار کسی را می بینیم، باز هم از روی ساده ترین رفتارهای او دست به قضاوت می زنیم و درباره او حکم صادر می کنیم در حالی که تا واقعاً جای کسی نباشیم نمی توانیم او را درک کنیم و شرایط و مسائل او را بفهمیم. چنین قضاوت هایی، جز ظلم به حق طرف مقابل و دامن زدن به شایعات و بی حرمت کردن دیگران نتیجه و سودی ندارد.

عادت به بالاتر دانستن خود!


بعضی از ما تصور می کنیم بهترین، عاقل ترین، داناترین، محق ترین و با درایت ترین مخلوق خداوند هستیم و نوعی فخرفروشی و تکبر نسبت به دیگران در وجود ما ریشه دوانده و در رفتارها و منش اجتماعی مان خود را نشان می دهد. در حالی در این جهان و بین مخلوقات خداوند، دست بالای دست بسیار است و همیشه از ما بهتر وجود دارد. برخلاف آنچه مردم تصور می کنند ریشه بالاتر دانستن خود و فخرفروشی، در دانایی حقیقی نیست بلکه برعکس، این احساس حقارت و خود کم بینی درونی و عمیق است که موجب می شود فرد از حالت طبیعی یک انسان که تواضع و فروتنی است خارج شود و با مکانیزم دفاعی «جبران»، با فخرفروشی ظاهری بخواهد خودش را برتر از دیگران نشان دهد. بنابراین وقتی کسی را می بینید که دیگران را تحقیر می کند و به همه تفاخر می کند این احتمال را بدهید که از خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس شدیدی رنج می کشد.

عادت بد خود متخصص افکاری!


متاسفانه برخی از ما می خواهیم از هر کاری سر در بیاوریم، و همین باعثمی شود که وقت و انرژی مان از حالت متمرکز بیرون بیاید و به هدر برود. بدتر این که عادت کرده ایم خودمان را در همه کارها متخصص بدانیم و گمان کنیم همه کاره ایم و بخواهیم به هر کاری سر بزنیم. در نتیجه از تخصص گرایی خارج می شویم. عادت بد بعدی این است که اکثر ما حاضر نیستیم به ندانستن خود اعتراف کنیم و بگوییم «نمی دانم، بلد نیستم، نیاز به تحقیق و مطالعه دارم». حتی وقتی از کسی آدرس می پرسیم، او حاضر نمی شود بگوید بلد نیستم بلکه گاه با دادن آدرس های اشتباه ما را سردرگم می کند. متاسفانه این عادت بد، ما را در جهل دائمی نگه می دارد و از رشد باز می دارد و انرژی مان را نیز به هدر می دهد.

عادت زشت خرید بیش از حد


یکی دیگر از عادات بد و ناپسند که از نظر آماری، خانم ها بیش تر درگیر آن هستند، عادت به خرید و مصرف بیش از حد و مارک گرایی و برند پرستی زیاد است. خارج شده از جاده اعتدال و میانه روی در هر زمینه ای زشت است. خود را اسیر مارک ها و برندها کردن، واقعاً اتلاف وقت و انرژی است. منظورم این نیست که هرگز وسیله مارک دار نخرید اما افراط و زیاده روی در این کار بیمار گونه است و معمولاً افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند درگیر آن می شوند تا بلکه در پناه مارک ها خود را بزرگ جلوه بدهند. بد نیست بدانید خرید کردن زیاد و مصرفی بودن بیش از اندازه می تواند علامت بیماری وسواس یا برخی اختلال های دیگر نظیر اضطراب و حتی افسردگی و احساس حقارت باشد. بنابراین اگر این عادت بد را دارید هر چه زودتر با کمک گرفتن از متخصص از شر آن رها شوید.

عادت همیشه حق با من است!


هر انسانی حق دارد در مسیر احقاق حق خود، تلاش کند. اما کسانی که فقط حق را به خود می دهند و همیشه برای اینکه نشان دهند درست می گویند، دست به توجیه خود بزنند، در واقع به عادات زشت کوبیدن دیگران و محق نشان دادن خود مبتلا هستند. اقلاً با خودمان در خلوت صداقت داشته باشیم و به اشتباهات خود اعتراف کنیم و بهتر آن که برای اشتباهات خود عذرخواهی کنیم و خود را اصلاح کنیم. اگر بتوانیم در حق دادن به خود و دیگران عدالت را مراعات کنیم در نهایت انسان بزرگتر و متعالی تری خواهیم شد و اعتبار ما نزد اطرافیان هم بیشتر خواهد شد.

شوخی یا ساده انگاری در کسب عادات


خیلی از زشتی های اطراف ما، شوخی شوخی جدی می شود. تمام سیگاری ها و معتادان هیچ وقت فکر نمی کردند قرار است در مرداب یک اعتیاد گرفتار شوند. عادات بد را سرگرمی تلقی نکنیم و بدانیم ماهیت عادت طوری است که خیلی زود در وجود ما ریشه می دواند و جاگیر می شود.

عادت بد آلوده کردن محیط زیست و طبیعت


گاهی برخی از ما فراموش می کنیم که طبیعت، امانت و هدیه الهی برای همه نسل هاست. اما بعضی افراد گمان می کنند همه چیز براساس منافع آنها تعیین می شود! آنها در کنار دریا، میان جنگل و حتی در کوچه منتهی به خانه شان، نسبت به محیط زیست و طبیعت بی توجهی به طبیعت و آلودگی زیست محیطی، کاملاً بی تفاوتند و خودخواهانه رفتار می کنند. ریشه این کار بیشتر در عدم حس مسئولیت پذیری نسبت به محیط اطراف و سایر انسان ها است. از طرفی کسانی که در عمق وجود، خود را دوست ندارند نمی توانند انسان و سایر موجودات زنده را هم دوست داشته باشند. گاهی هم این افراد همان ها هستند که عادت دارند منافع شخصی شان را مهمتر از منافع جمعی و ملی تلقی کنند. اگر منافع جمعی ما کمی مهمتر از تامین نیازها و خواسته های خودمان بود بسیاری از عادت های زشتی که تاکنون بعضی از ما انجام داده ایم دیگر اجرا نمی شد. خلاف های رانندگی سرعت ها و سبقت ها را به خاطر بیاورید. متاسفانه بسیاری از حوادثجاده ای به دلیل اجابت منافع آنی و فردی افراد خودخواه رخ می دهند.

عادت زشت دروغ گویی


این عادت زشت، یعنی دروغ گفتن، مادر همه عادت های غلط است. متاسفانه در جامعه ما برای کمترین و بی ارزش ترین چیزها از قسم های دروغ، تعارفات دروغین و عبارات کذب استفاده می شود و گاهی دروغ و قریب به عنوان ابزار اصلی فروش و بازاریابی و… تلقی می شود. معلوم نیست چرا انسان صداقت مودبانه و جرات مندانه را رها کرده و می خواهد با دروغ دیگران را گول بزند، یا خود یا کالایی را موجه جلوه بدهد؟! این عادت زشت بر همه ارکان زندگی انسان و حتی طبق تحقیقات جدید بر سلول های مغز انسان اثر مخرب و دائمی دارد. اگر کمی بیشتر به رفتارهای خودمان دقت کنیم متوجه برخی عادات ناپسند دیگر هم می شویم. عاداتی که به مرور باید آنها را بشناسیم و آنها را با عادات نیکو جایگزین کنیم. از کنار عادات خود بی تفاوت عبور نکنید و به عادات بد مانند علف های هرزی نگاه کنید که هر چه زودتر باید ریشه کن شوند تا باغ وجودتان همچنان سرسبز و پرثمر باقی بماند.

دنياي سلامت/ شماره ۹۸/ آذر ماه ۹۲/ به قلم: ركسانا خوشابي/ صفحه ۵۶