گفتگویی خواندنی با " گروه سون "

به گزارش افکارنیوز، تصویر اولیه از گروه «سون» همان سه نفری است که در یک قایق نشسته اند و ترانه ای ماندگار را با احساس می خوانند… «من عشقت را به همه دنیا نمی دم… و حالا امروز بعد از انتشار دومین آلبوم خود یعنی «دوستت دارم» بیشتر از پیش در دل مردم جا پیدا کرده اند. گروهی که نام «سون» را به بهانه مقدس بودن عدد هفت گذاشتند، استودیوی خود را بنا کرده اند و هنوز هم همان جا مستقرند. آرش و امیر قنادی به همراه کیارش پوزشی عضو سه نفره گروه «سون» هستند. برادرانی که از نوجوانی رفیق کیارش بودند، اهل موسیقی بودند و تشویق خانواده و استعدادی که داشتند باعثشد به دنبال موسیقی و خوانندگی بروند.

آلبوم «دوستت دارم» با استقبال خیلی خوبی مواجه شد. فکر این اتفاق را می کردید؟

آرش: بله امیدوار بودیم و منتظر این اتفاق. خدا را شکر که مردم هم از کار راضی بودند و خیلی خوب از آلبوم استقبال کردند.

برای گرفتن مجوز این آلبوم خیلی سختی کشیدید. درست است؟

آرش: بله، دو سال و نیم گذشت تا بالاخره مجوز گرفتیم. این روزها خیلی به ما سخت گذشت. می توانم بگویم هر روزش به اندازه یک سال گذشت.

با توجه به استقبال خوب مردم از این آلبوم به هر حال این سختی و انتظار را باید از یاد برده باشید؟

آرش: این تلاش و استواری همیشه برای ما ارزنده است. هیچ وقت عقب نمی کشیم، صبر می کنیم و به کارمان عشق می ورزیم. اگر دو سال و نیم هم منتظر مجوز آلبوم مان ماندیم رمزش همین بود و خدا را شکر که مردم از آن استقبال خوبی کردند.

فکر می کنید برای آلبوم بعدی باز هم با مشکل مجوز روبرو شوید؟

آرش: خیلی امیدواریم و انشاءالله که این اتفاق دیگر نمی افتد. نه فقط برای ما بلکه امیدواریم این اتفاق برای هیچ هنرمند دیگری هم نیفتد.

در آلبوم «دوستت دارم» کدام ترانه بیشتر با استقبال مردم مواجه شد؟

آرش: خب چند تا ترک بود که مردم خیلی پسندیده بودند اما بیشتر از همه ترانه «نرو خواهش می کنم» بین مردم طرفدار داشت.

خودتان بیشتر کدام ترانه را می پسندید؟

آرش: ترک دوم آلبوم یعنی «خواهش» را خیلی دوست دارم.

در گروه شما بین اعضا اختلاف نظر هم پیش می آید؟

آرش: بله، وقت کار هر لحظه ممکن است…

چه جالب که خیلی رک به این مسئله اشاره می کنید.

آرش: به هر حال این اختلاف نظر ما شخصی که نیست، کاری است. ما خیلی مواقع برای اینکه کار خوب از آب در بیاید با هم بحثهم می کنیم. حتی کار را قطع می کنیم، به بیرون می رویم تا در نهایت هر وقت به جمع بندی خوبی رسیدیم کار را ادامه بدهیم و همین اتفاق هم در کارمان تاثیر مثبت می گذارد.

اصولاً چطور مشکل اختلاف سلیقه تان را حل می کنید؟

آرش: گاهی با داد و بیداد و گاهی خیلی آرام.

آن وقت صدای چه کسی بلندتر است؟

آرش: هر سه ما ماشاءالله صدای مان بلند است. در این جور مواقع صدای مان به گوش آسمان هم می رسد. اما مهم این است که سعی می کنیم همدیگر را قانع کنیم، نه اینکه به زور بخواهیم اعمال نظر کنیم، می نشینیم و منطقی با هم بحثمی کنیم. سعی می کنیم آنقدر حرف بزنیم تا هر سه نفر قانع شویم.

در گروه شما چه کسی پیشنهاد می دهد که کدام قطعه از ترانه را چه کسی بخواند؟

آرش: هر سه ما حرفه مان آهنگسازی است. به خاطر همین هر کسی پیشنهاد بهتری بدهد، همان را می پذیریم. مهم این است که دست آخر هر سه به یک توافق می رسیم و به نفع یک موسیقی خوب و سلیقه شنونده ها با هم کنار می آییم.

پیش آمده گاهی یک قطعه از ترانه را دو نفر دوست داشته باشند بخوانند؟

آرش: بله، اما به هر حال یکی کنار کشیده، به خاطر اینکه به یک موسیقی خوب و به سلیقه مردم احترام بگذارد.

شما در سریال «زمانه» همکاری داشتید و جدا از خواندن تیتراژ ابتدایی و پایانی این مجموعه در آن بازی هم کرده بودید. بعد از این کار پیشنهاد خواندن تیتراژهای تلویزیونی هم داشتید؟

آرش: پیشنهاد که داشتیم اما خودمان دوست نداریم هر کاری را قبول کنیم. فعلاً می خواهیم یک مقدار آرامش داشته باشیم و روی آلبوم سوم کار کنیم.

در خصوص آلبوم سوم بیشتر توضیح دهید؟

امیر: یک سری ترک های این آلبوم ساخته شده، ترانه و ملودی ها را هم تنظیم کردیم و احتمالاً یک مقدار تغییر را هم از نظر ملودی و تنظیم داریم. اما نصف بیشتر کارها آماده است و با این حال زمان می برد تا آن را ارائه بدهیم.

با کارهای قبلی تان متفاوت است؟

امیر: کار که در نهایت به همان سبک گروه «سون» است و به خاطر همین طرفداران مان منتظر نباشند یک کار خیلی متفاوت را بشنوند اما با این حال حتماً از آلبوم جدید هم رضایت خواهند داشت چرا که سلیقه آنها برای ما در اولویت بوده است.

اسم آلبوم مشخص نیست؟

امیر: نه هنوز اسم خاصی برای آن انتخاب نکردیم و نمی توانیم بگوییم کی بیرون می آید. می خواهیم یک آلبوم خوب و پر شنونده تحویل مردم بدهیم.

یک روز گروه «سون» می گفتند حرف مان جهانی شدن است. هنوز هم همین حرف را دنبال می کنید؟

امیر: صددرصد اما رسیدن به این هدف مستلزم خیلی چیزهاست، یعنی در کنسرت هایمان کلام بین المللی هم داشته باشیم و ترانه خارجی هم در کنسرت هایمان بخوانیم تا بتوانیم بین المللی شویم.

احساس در ترانه های شما حرف اول را می زند و مردم گروه «سون» را به این بهانه دوست دارند. این حس و احساس را در کلام تان چگونه پرورش می دهید؟

امیر: ما همان چیزی را که دوست داریم همان لحظه می نویسیم و بعد روی آن تمرین می کنیم، لزوماً هر چه از دل برآید بر دل هم می نشیند.

قبول دارید این نکته در موفقیت تان خیلی تاثیر گذاشته است؟

امیر: صددرصد. به نظرم وقتی یک آلبوم را کپی نکنی، کاور نکنی و خودت باشی، صدایت هم به دل مردم می نشیند. ما هم همیشه سعی می کنیم با بیشترین احساس بخوانیم، البته ما مخالف هیچ سلیقه کاری با هیچ کدام از همکاران مان نیستیم و به انتخاب و هنر تمام خواننده های کشورمان احترام می گذاریم.

اصولاً گروه ها بعد از چند سال فعالیت از هم می پاشند؛ منظورم جدایی نفرات از هم است. این اتفاق برای گروه «سون» که نمی افتد؟

امیر: نه ما هیچ وقت از هم جدا نمی شویم. به خاطر اینکه استارت گروه را سه نفره زدیم و با سلیقه هم آشنا هستیم. با هم برادر و رفیق هستیم و می دانیم چه می خواهیم. این قضیه اختلاف و… را هم با یکدیگر حل کرده ایم، شاید اگر اتفاقی قرار بود بیفتد باید یکی دو سال پیش می افتاد نه الان و بعد از گذشت این همه سال که کنار هم هستیم. ما همه بحران هایی را که ممکن بود برایمان پیش بیاید حل کردیم، همان موقع که «سون» استارت کار خود را زد.

راز این همبستگی و یکدلی در گروه شما چیست؟

امیر: درک کردن همدیگر. شاید گاهی اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما به نظرات هم احترام می گذاریم و طرز تفکرات مان را یکی می کنیم. ما سه نفر همدیگر را درک می کنیم و اگر قبلاً با هم اختلاف نظر داشتیم الان هم عقیده شده ایم.

در انتخاب ترانه چه چیزی برای شما در اولویت است؟

کیارش: معمولاً شعرهای ما خیلی عامیانه است و در آن دنبال کلمه های قلمبه سلمبه نیستیم. می خواهیم زود پیغام خود را به شنونده برسانیم و به خاطر همین ترانه هایمان را خیلی محاوره ای و ساده انتخاب می کنیم.

چه کسی ترانه هایتان را می گوید؟

کیارش: اوایل که خودمان می گفتیم اما بعد با دوست خوب مان علیرضا پیروزی همکاری کردیم و در آلبوم سوم هم از ترانه های ایشان کمک می گیریم.

شما سه نفر همیشه کنار هم هستید؟ در مسافرت، تفریح و…؟

کیارش: داستان این طوری است که وقتی کار می کنیم کنار هم هستیم و آنقدر به هم نزدیک شدیم که دوست داریم تفریح و اوقات فراغت مان را هم کنار یکدیگر بگذرانیم.

در گروه سه نفره شما، آرش و امیر برادر هستند، این باعثنمی شود که گاهی شما تک بیفتید و دو برادر بیشتر هوای همدیگر را داشته باشند؟

کیارش: هیچ وقت چنین احساسی نکردم. امیر و آرش مثل برادران من هستند ما با هم خیلی راحت هستیم. همان طور که آرش گفت شاید در کار با هم بجنگیم، بحثکنیم اما رفاقت و برادری مان سر جایش است.

شما همیشه ترانه های عاشقانه می خوانید. این حس عاشقانه ای که در ترانه هایتان است برای خودتان هم اتفاق افتاده است؟

کیارش: به هر حال هر کسی در زندگی اش عاشق شده و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

تفریح مورد علاقه شما سه نفر؟

کیارش: مسافرت و تماشای فیلم.

کنسرت هایتان هم که با استقبال خوبی مواجه شد. در این باره هم صحبت می کنید؟

کیارش: خدا را شکر خیلی راضی هستیم و تمام تلاش و تمرکزمان را بعد از پخش آلبوم روی کنسرت هایمان گذاشتیم و سعی کردیم کنسرت های متفاوت تر و بهتری را برگزار کنیم که خوشبختانه مردم هم راضی بودند. اول خدا، بعد مردم و تهیه کنندگان کنسرت هایمان همه کمک کردند تا بتوانیم کنسرت های خوبی برگزار کنیم.

تیپ و لباس هایتان را در کنسرت چه کسی انتخاب می کند؟

کیارش: سلیقه هر سه نفرمان است. البته یک مقدار سخت است چون در هر برنامه می خواهیم لباس های متفاوتی را تن مان کنیم و سایزهایمان هم متفاوت است، کارمان برای انتخاب لباس خیلی سخت است.

دوست ندارید بازیگری را تجربه کنید؟

کیارش: در سریال «زمانه» تجربه کوچکی در این باره داشتیم اما نه من بازیگر هستم و نه امیر و آرش.

شلوغ ترین عضو گروه شما؟

کیارش: شلوغ نداریم.
آرش: همیشه کیارش نشاط خوبی به گروه می دهد.

احساسی ترین؟

کیارش: آرش یک مقدار نسبت به من و امیر احساسی تر است.

زودرنج تر؟

کیارش: باز آرش.

کلاً آرش قنادی لیدر گروه شماست؟

ما سر هر مسئله ای با هم مشورت می کنیم و بالاخره آرش در این باره بعد از همفکری با ما نظرش را اعلام می کند اما در نهایت در این مثلثباید هر سه موافق باشند تا کاری به نتیجه برسد.

روزهاي زندگي/ شماره ۴۳۴/ نيمه دوم آذر ماه ۹۲/ گفتگو از: فاطمه صمدي/ صفحه ۲۸