سه حادثه طی سه ماه برای بیماران هموفیلی

به گزارشافکارنیوز،احمد قویدل گفت: طی سه ماه گذشته سه حادثه برای بیماران هموفیلی رخ داده است که متاسفانه دو مورد منجر به فوت و مورد سوم حادثه دیده در خطر قطع قسمتی از پا قرار دارد.

وی افزود: امیدوار بودیم با انعکاس گزارش فوت دو جوان ۲۵ و ۳۰ ساله هموفیلی که بی تردید قربانی عدم تعریف فرآیند خاص برای اعزام بیمار خاص توسط واحدهای اورژانس کشور گردیده اند، شاهد عکس العمل وزیر بهداشت و دستور اصلاح روندهای موجود باشیم که متاسفانه هیچ عکس العملی را از این وزارتخانه نداشتیم. مطالعه برنامه وزیر بهداشت که در سایه کرامت انسان و حقوق بیمار تنظیم گردید و انسان را خلیفه خدا بر روی زمین نامیده است این نوع انتظارات را و شاید امیدواریهای اجتماعی را به شدت افزایش می دهد. اما حتی مسئولین کنجکاو نشدند که این دو بیمار چگونه جان خود را از دست دادند.

قویدل ادامه داد: مورد سوم نیز بیمار ۳۵ ساله هموفیلی است که در تصادف رانندگی در جاده اصفهان مصدوم و دچار شکستگی پا می گردد. با اینکه بیمار به هوش بوده و مکرر به مسئولین اورژانس اعلام می کند بیمار هموفیلی است ساعت ۵ صبح به بیمارستانی در میمه اصفهان انتقال یافته و در ساعت ۱۰ صبح به علت عدم توانایی بیمارستان در اداره موضوع به بیمارستان گلدیس در شاهین شهر اصفهان انتقال می یابد. اصرار و هشدار بیمار در رابطه با هموفیل بودن اثری در تصمیمات پزشکی نداشته و در حالیکه مرکز درمانی بیماران هموفیلی در شهر اصفهان وجود داشته است از انتقال بیمار به این بیمارستان خودداری می شود.

خانواده بیمار بعد از مطلع شدن از حادثه از تبریز خود را با فاکتورهای انعقادی(فاکتور ۸) در ساعت ۱۰ شب یعنی ۱۷ ساعت بعد از حادثه به مصدوم می رسانند و بعد از ۱۷ ساعت پس از خونریزی بیمار، برای اولین بار دارو با مدیریت خانواده که شیوه استفاده را می دانستند به بیمار تزریق می گردد. در صورتیکه مرکز درمانی بیماران هموفیلی بیمارستان سید االشهدا در شهر اصفهان قرار داشته و به سادگی بیمار قابل انتقال به این مرکز بوده است. نهایتا این بیمار که با پارگی عروق پا نیز مواجه بوده بدون اقدامات درمانی خاص به بیمارستان الزهرا اصفهان جهت مشاوره انتقال یافت و به علت اعلام اینکه عملا بیمار کاندیدای عمل قطع پا می شود با اصرار خانواده به تهران منقل می گردد.

وی گفت: بیمار توسط آمبولانس با سرعت بسیار بالا به تهران انتقال و ساعت ۲۰:۳۰ شب ۱۹ آذر به بیمارستان امام خمینی(ره) مرکز اصلی درمان بیماران هموفیلی می رسد. پس از یکساعت معطلی بیمارستان مذکور بدون انجام هیج اقدامی بیمار را به علت نگرفتن پذیرش از مبداء نپذیرفت. اصرار نماینده انجمن حمایتی بیماران و خانواده مبنی بر اینکه بیمار سانحه دیده هموفیلی نیازی به پذیرش گرفتن در تنها بیمارستان تخصصی هموفیلی را ندارد، اثری نداشت.

بیمار مجدد در ساعت ۲۱:۳۰ شب به آمبولانس اعزامی از اصفهان منتقل و به بیمارستان شهدای تجریش به امید پذیرشی که فقط مبنای آن شناخت خانواده از یکی از پزشکان آن بیمارستان بود انتقال یافت. مسئولین بیمارستان در بدو ورود نهایت همکاری را فارغ از آنکه بیمار پذیرش بشود یا نشود به انجام رساندند و مراقبتهای اولیه را جرایی نمودند. اگرچه به علت عدم آشنایی با نحوه درمان بیمار هموفیلی فاکتور انعقادی را در سرم به بیمار تزریق نمودند. مرحله بررسی بیمار جهت پذیرش از ۲۳:۳۰ شب الی ۱:۳۰ دقیقه بامداد به طول انجامید که بی تردید توام با احساس مسئولیت و دقت قابل تقدیر کادر پزشکی این بیمارستان بود.

متاسفانه در حالیکه قسمت پایین پای بیمار کاملا سرد و عکس العملی نداشت پزشکان با تاکید اینکه به احتمال زیاد پای بیمار از دست رفته است وی را بستری نمودند. تنها امید کادر پزشکی تکانهای شصت پای بیمار بود.

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در ادامه افزود: موقعی که به بیمارستان شهدای تجریش رسیدیم از آنجا که موضوع را به اطلاع کارشناس مسئول هموفیلی در وزارت بهداشت رسانده بودم ایشان ضمن هماهنگی با رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اجازه بستری بیمار در این بیمارستان را نیز گرفته بود و پزشکان بخش هموفیلی هم آمادگی خود را برای ارایه خدمات لازم اعلام نمودند. با توجه به موافقت بیمارستان شهدای تجریش این موضوع منتفی و نهایتا در روز ۲۰ آذر با اخذ مشاوره های لازم از مرکز هموفیلی بیمارستان امام(ره) بخش اول جراحی این بیمار هموفیل در ساعت ۱۵ روز ۲۰ آذر انجام و عروق اصلی پا که خونریزی از آن جاری بود، پیوند زده شد.

قویدل ادامه داد: در حال حاضر عملا پزشکان انتظار می کشند آیا حیات به پای بیمار باز می گردد یا خیر، که بتوانند برای جراحی ارتوپدی را انجام دهند. نگاهی ساده به وقایعی که گذشت به خوبی نشانگر این است که متاسفانه به علت عدم پیش بینی و عدم وجود تعریف خاص برای بیماران خاص در حوزه اورژاتس و حوادثچگونه جان و سلامتی بیماران هموفیلی به مخاطره می افتد. دو بیمار جوانی که طی ۲ ماه گذشته فوت کرده اند دارای همسر بوده و از یکی آنان دختری ۳ ساله به یادگار مانده است. دردآور است که با وجود فاکتورهای انعقادی در شهر اصفهان، ۱۷ ساعت بعد دارو از تبریز به بیمار می رسد و عملا فرصت طلایی برای جلوگیری از صدمه بیمار از دست می رود.

وی گفت: از وزیر بهداشت تقاضا می کنم با برسی مسئولانه این سه حادثه امکان صدور دستورالعمل ویژه برای بیماران خاص را به واحدهای اورژانس تامین بفرمایند. اصلاح این وضعیت نه پول می خواهد نه امکانات، آگاهی و ابلاغ را به واحدهای اورژانس کشور می خواهد که بیمار خاص حادثه دیده به مراکز درمانی خاص اعزام گرد.

قویدل تصریح کرد: در جلسه ای که پنجشنبه گذشته در وزارت کشور با حضور معاون اجتماعی وزارت کشور و تعدادی از نمایمدگان سازمانهای مردم نهاد برگزار گردید متوجه حقیقتی شدم که انتظارات ما را از وزیر بهداشت خیلی بیشتر می کند. ایشان خود از فعالان سازمانهای مردم نهاد بوده و یا به قول مسئولین وزارت کشور NGO دار بوده و بی تردید به خوبی درک می نماید که سازمانهای مردم نهاد می توانند با انعکاس مشکلات موجود به بهبود خدمات درمانی و دارویی به مردم نقش ایفا کنند.

وي در پايان از وزير بهداشت درخواست ديگري داشت و گفت: ایكاش آقای وزير شخصا از اين بيمار عيادت مي كرد و شخصا مسيري را كه اين بيمار بعد از حادثه با آن مواجه گرديده از زبان خود بيمار مي شنيد. بي ترديد اين ملاقات منشاء دستور قاطع و تعريف فرآيند مناسب براي رسيدگي به امور بيماران خاص حادثه ديده از جمله بيماران هموفيلي خواهد گرديد.