آیا اسفناج پخته و منجمد شده سرطان‌زاست؟

به گزارش افکارنیوز، اگر کمی فکر کنیم یادمان می‌آید که خورش آلو اسفناج، بورانی یا نرگسی را بیشتر در خانه مادربزرگ‌هایمان خورده‌ایم و همیشه او بود که می‌گفت این سبزی، آهن زیادی دارد و عادت به خوردن آن را توصیه می‌کرد، اما پرسش اینجاست این که می‌گویند اسفناج آنقدرها که فکر می‌کنید آهن ندارد، دارد؟ مزیت اسفناج در چیست که ملوان زبل، همان شخصیت کارتونی محبوب کودکان با خوردن آن نیرومند می شد؟ چرا برخی منابع تحقیقاتی اسفناج را در گروه سبزی های آلوده قرار داده اند؟ آیا اسفناج پخته و منجمد شده سرطانزاست؟

آهن اسفناج قابلیت جذب ندارد

در بسیاری از کارتون ها و قصه ها، اسفناج را سبزی تقویت کننده قوا جلوه می دهند و این موضوع را به آهن زیاد آن نسبت داده اند، اما باید بدانید اسفناج نسبت به دیگر سبزی ها آهن بیشتری ندارد و آهن آن چون گیاهی است قابلیت جذب چندانی ندارد، مگر آن که همراه منابع حاوی ویتامین C همچون آبلیمو، فلفل دلمه و کرفس خورده شود یا در غذاهایی چون آش رشته و خورش آلو استفاده کنند تا قابلیت جذب آهن اش بالا رود. از سوی دیگر اسفناج دارای مقادیر زیادی اگزالات است که می تواند جلوی جذب آهن و کلسیم را بگیرد.

همچنین روی و کلسیم بالای اسفناج به نوبه خود می تواند سبب محدودیت جذب آهن این سبزی شود. در نتیجه آهن اسفناج را زیاد جدی نگیرید. این را هم بدانید اسفناج به سبب اگزالات برای مبتلایان به ورم مفاصل یا نقرس و کسانی که سنگ کلیه، مثانه و صفرا دارند، مناسب نیست.

در ضمن آنها که سرد مزاج هستند، بدانند که باید اسفناج را با ادویه های گرم همچون فلفل میل کنند.

توجه! اسفناج، آلوده به نیترات است


تحقیقات نشان داده است برخی کشاورزان برای پرورش سبزی های برگی همچون کاهو، اسفناج، شاهی و کلم پیچ تا پنج برابر بیشتر از آنچه مجاز است از کودهای شیمیایی، بویژه نیتراته استفاده می کنند که متاسفانه این کودها دقیقا به همان شکل و میزان در بافت گیاه ذخیره می شود. بیشتر این سبزیجات از نظر ظاهر بسیار ترد، تازه، خوشمزه و آبدار، اما بار شیمیایی آن بسیار بالا و در گروه سبزی های آلوده و تهدیدکننده سلامت قرار دارد. خوب است بدانید مواد نیتراته با هیچ روشی از جمله پختن، شست وشو یا ضدعفونی کردن از بین نمی رود.

درستی یا نادرستی سرطانزایی اسفناج منجمد


اما این که می گویند انجماد، اسفناج پخته یا خام را سرطانزا می کند، صحت دارد؟ از آنجا که نگهداری اسفناج در فریزر، احتمال تبدیل نیترات به نیتریت و تشکیل ترکیب سرطانزای نیتروزآمین را زیاد می کند، اتحادیه اروپا در این زمینه آزمایشاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که مقدار نیتروزآمین ایجاد شده در اسفناج منجمدشده نگران کننده نیست، اما توصیه ما به شما این است که بی خیال فریزکردن این قلم سبزی شوید و آن را به صورت فصلی و تازه به تازه مصرف کنید.

این را هم بدانید خواص سبزیجات پخته و منجمد شده به دلیل از دست رفتن بافت اولیه به نصف کاهش می یابد و میزان مواد مغذی اسفناج تازه، فقط تا یک هفته در یخچال بدون تغییر باقی خواهد ماند. در ضمن حرارت دوباره به اسفناج پخته بر میزان تشکیل نیتروزآمین آن می افزاید.