جزئیات بررسی تعرفه های پزشکی سال ۹۳

به گزارشافکارنیوز،دکتر علیرضا زالی صبح یکشنبه در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش ۱۰۰ روزه از عملکرد سازمان نظام پزشکی در دوره مدیریت جدید، برگزار شد، به تشریح برنامه ها و اقدامات انجام شده پرداخت و افزود: در حال حاضر ۲۶۸۰ نفر از اعضای جامعه پزشکی در هیئت مدیره شهرستان‌ها عضو هستند و به دنبال آن هستیم تا وظایف اداری و اجرایی بیشتری را به آنها واگذار کنیم تا شاهد تمرکززدایی از سازمان نظام پزشکی باشیم.

وی به عملکرد سازمان نظام پزشکی در حوزه انتظامی اشاره کرد و گفت: تدوین منشور اخلاقی و عملکردی سازمان نظام پزشکی برای نخستین بار تصویب شد و به همه هیئت مدیره استانها آن را ابلاغ کردیم. همچنین برای تسریع در رسیدگی به شکایات پزشکی تاکنون حکم ۱۹۸ دادستان و ۴۸۰ نفر هیئت‌های تجدیدنظر استانی صادر شده است و هیئت جدید تجدیدنظر استانی در استانهای تهران، اصفهان و فارس فعال شده‌اند.

زالی، استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی و تخصصی را برای کارهای کارشناسی در حوزه‌های مختلف پزشکی یکی دیگر از کارهای انجام شده در این مدت عنوان کرد و گفت: از پزشکان خبره و خوشنام متخصص در حوزه‌های مختلف برای رسیدگی تخصصی به شکایات پزشکی بهره خواهیم برد و ۶ هزار حکم برای این پزشکان در سراسر کشور با اعتبار ۲ ساله صادر خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر اینکه هیئت‌های عالی انتظامی پزشکی آخرین ایستگاه رسیدگی به شکایات هستند، افزود: در عین حال این هیئت‌ها کار نظارت را هم بر عهده دارند و مجوز ایجاد ۳ هیئت عالی - انتظامی را نیز اخذ کرده‌ایم.

وی در مورد روند رسیدگی به تعرفه‌های غیرمجاز(زیر میزی) گفت: شعبه دریافتهای غیرمجاز را در سراسر کشور مستقر کرده‌ایم و در عین حال مصوبه‌ای داشتیم که برای پیگیری شکایات افراد باید پول واریز می‌کردند که این مسئله را در شعب رسیدگی به دریافت‌های غیرمجاز حذف کرده‌ایم.

زالی همچنین از تشکیل مرکز پیشگیری از قصور پزشکی خبر داد و گفت: در این مرکز پروتکل همه‌جانبه‌ای برای پیشگیری از خطاهای پزشکی تدوین و ارائه خواهد شد و در عین حال ستاد ترویج اخلاق پزشکی و شورای عالی اخلاق و میراثفرهنگی کشور در حوزه پزشکی باز فعال خواهد شد تا سیاست‌های کلان اخلاق، فرهنگ و میراثپزشکی کشور را تدوین کند.

وی به دیدار مدیران ارشد نظام پزشکی با مقام معظم رهبری نظام اشاره کرد و گفت: در این دیدار، گزارشی از وضعیت حوزه سلامت و جامعه پزشکی به استحضار ایشان رسانده شد و یکی از بهترین جلسات نظام پزشکی با مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بود.

زالی همچنین به دیدار اعضای نظام پزشکی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و افزود: سیاستهای کلان نظام سلامت و نگاه بلند حضر آیت الله هاشمی رفسنجانی به جامعه پزشکی و دلمشغولی ایشان راجع به ترویج اخلاق پزشکی، در این دیدار مطرح شد.

وی به اطاله رسیدگی به پرونده‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: این امر یکی از گلایه‌های مردم در سالهای اخیر بوده است و بنا داریم در آینده نزدیک شکایات پزشکی را طبقه‌بندی کرده و اولویت‌بندی کنیم و در همین راستا پروتکلی در دست تدوین است.

زالی با اشاره به عملکرد سازمان نظام پزشکی طی ۱۰۰ روز اخیر در حوزه برنامه‌ریزی و راهبردی، افزود: نخستین تفاهمنامه در حوزه فناوری اطلاعات و ایجاد ۷ سامانه مشترک برای دسترسی بهتر مردم در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت به نظام پزشکی واگذار شد.

وی، امضای تفاهمنامه با سازمان غذا و دارو و تخصیص یک سری از اختیارات به نظام پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۹ وظیفه مشترک در این تفاهمنامه از جمله نظارت بر داروخانه‌ها به نظام پزشکی واگذار شده که باید با تدوین آیین‌نامه‌هایی نحوه عملکردمان را مشخص کنیم.

زالی در ادامه به بررسی وضعیت تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در سال آینده اشاره کرد و با اعلام اینکه تاکنون ۱۴ جلسه مشترک در شورای عالی بیمه به این منظور برگزار شده است، افزود: متدولوژی جدیدی برای ارائه خدمات در بحثویزیت و هتلینگ بیمارستانی تصویب شده و قرار است تا کارشناسان وزارت بهداشت سازمان نظام پزشکی و بیمه‌ها اعداد ریالی و نحوه محاسبه تعرفه‌ها را تا یک ماه آینده مشخص کند در عین حال خدمات پارامدیکال را با مشارکت انجمن‌ها ساماندهی خواهیم کرد.

وی افزود: واگذاری بررسی صلاحیت حرفه پزشکان به نظام پزشکی در آخرین روزهای وزارت دکتر طریقت منفرد نکته دیگری بود که زالی به آن اشاره کرد و افزود: به جز پرستاران و روانشناسان بررسی صلاحیت حرفه‌ای گروه پزشکان به سازمان نظام پزشکی واگذار شده که نیازمند تدوین آیین‌نامه ملی و پروتکل مخصوص به خود است و در همین زمینه وضعیت ۱۰ کشور مختلف را سنجیده‌ایم تا بتوانیم به یک پروتکل مشخص برسیم.

زالی تاکید کرد: سالهای سال است که ضرایب مناطق مختلف کشور بازنگری نشده و اکنون با کمک وزارت بهداشت در حال بازنگری این ضرایب هستیم در عین حال اعتباربخشی استانداردسازی خدمات بیمارستان دغدغه‌ دیگری است که بررسی‌هایی روی آن آغاز کرده‌ایم و اکنون دو بیمارستان استاندارد بین‌المللی را اخذ کرده و ۵ بیمارستان دیگر در حال کسب مجوزهای بین‌المللی هستند.

ایجاد واحد ارتباطات بین‌المللی توریسم سلامت خبر دیگری بود که رئیس سازمان نظام پزشکی به آن اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم اعتباربخشی بیمارستان‌ها را برای جذب گردشگر سلامت بهبود بخشیم و هر چه سریعتر اجرا کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران همچنین پرداخت مالیات از گروه پزشکی را یکی دیگر از دغدغه‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: مبنای ما دفاع از مطالبات پزشکی است و کاهش اجحاف‌های مالیاتی و در عین حال برقراری عدالت مالیاتی که امیدواریم با کمک وزارت بهداشت بازنگری قبل از سال ۹۳ در این امر داشته باشیم.

زالی تأکید کرد: بنا به تایید مسئولین مالیاتی کشور جامعه پزشکی بالاترین میزان پرداخت مالیاتی را در سال ۹۱ داشته و امسال علیرغم تمام اختلاف سلیقه‌ای که بین سازمان نظام پزشکی و سازمان مالیاتی وجود داشت تفاهمنامه‌ای را در این راستا امضا کرده‌ایم و امیدواریم برای تحقق مفاد این آیین‌نامه مشکلات را با جلسه مشترکی حل کنیم.

وی در پایان به استقرار نظام ثبت دقیق اموال در سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: با استقرار این سیستم تمام اموال به سازمان نظام پزشکی که متعلق به پزشکان است ثبت خواهد شد.