دلایل اجرای ناقص بیمه زنان خانه دار

به گزارشافکارنیوز،شهیندخت مولاوردی در تازه ترین اظهار نظر در صفحه شخصی فیس بوک خود آورده است: مطابق ماده ۹۳ قانون بودجه ۱۳۹۲، سازمان تأمین اجتماعی موظف است طی این سال با اختصاص مبلغ هزار میلیارد ریال حدود ۲۰۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار متأهل را بیمه کند. زمینه‌های اجرای این قانون به بهانه عدم امکان تأمین منابع مالی تا به امروز فراهم نبوده و اخیراً تنها با اختصاص ۳۰ درصد منابع وارد فاز اجرایی شده است. با انتشار گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان چنین برمی‌آید که مشکل نه در کمبود یا نبود منابع مالی بلکه در عدم مدیریت صحیح این منابع است.

به گفته مولاوردی، مدیریت منابع امروزه یکی از شاخصه‌های حکمرانی خوب شناخته می‌شود. بیمه زنان خانه‌دار، یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های اکثر دولت‌ها در سالیان اخیر است و ماهیتاً با بیمه زنان سرپرست خانوار که وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی است و به موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دفتری را اختصاص داده، متفاوت است و در واقع اعتقاد و فلسفه خاصی پشت آن نهفته است. محاسبه ارزش افزوده کار خانگی در درآمد ناخالص ملی، نمایاندن تأثیر آن بر اقتصاد خانواده و کشور و به رسمیت شناختن خانه‌داری به عنوان شغل از جمله اهداف واضعین این نهاد است.

معاون زنان رئیس جمهور توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرده است: با یک حساب سر انگشتی و صرفهجویی مختصر و در یک کلام مدیریت درست و بهینه منابع میتوان به عملیاتی شدن چنین طرحهایی امیدوار بود؛ مشروط به آنکه اعتقادی راسخ و عزم و همتی جدی پشتوانه آنها باشد. اگر چنین بود با بخشی از محل این حیف و میلها و بذل و بخششها و هدایا بارهای سنگینی را میشد از دوش آسیبپذیرترین اقشار جامعه برداشت. مسئولیت عدم تحقق این طرحها بر عهده کسانی است که امروزه نه فقط برای فعل بلکه بابت ترک فعل نیز باید پاسخگو باشند