اقدامات فرهنگی در شهرداری‌ها کاملا مغفول مانده

به گزارشافکارنیوز،حسین هاشمی در جلسه شهرداران استان تهران که در ساختمان استانداری تهران برگزار شد خطاب به شهرداران گفت: نکته حائز اهمیت این است که طرح‌هایی را مشخص کنید که از اولویت منطقه‌ای برخوردار بوده و صوری نباشد.

وی با اشاره به اینکه در اجرای پروژه‌ها ۳ محور سرعت، دقت و مباحثفنی که بسیار حائز اهمیت است را باید مد نظر قرار داشته باشید، گفت: متاسفانه در شهرداری‌های استان‌های تهران بحث‌های فرهنگی کاملا مغفول بوده در حالیکه یکی از وظایف شهرداران پرداختن به این مسائل است ضمن اینکه باید مشخص و شفاف کنید که در هر بخش چه میزان درآمد و هزینه وجود دارد.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه باید بر اساس برنامه پیش رفت، اظهار داشت: عضویت فرمانداران در کمیسیون ماده ۱۰۰ را ممنوع کردم چرا که اگر خدایی ناکرده مشکلی پیش بیاید باید شرایط پیگیری آن وجود داشته باشد که در این حوزه فرمانداران باید نظارت لازم را به صورت دقیق انجام دهند و با تخلفات ایجاد شده برخورد جدی داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه باید به دنبال درآمد منطقی برای شهرها بود، گفت: تراکم‌های واگذار شده از سوی شهرداری‌ها یکی از موضوعات شورای شهرسازی کشور است که در این زمینه عملکرد شهر تهران نیز مورد پیگیری قرار دارد.

وی ادامه داد: درست است که باید زیبایی پروژه‌ها را نیز در نظر داشت اما باید به لحاظ مهندسی و فنی نیز هر پروژه‌ای که به اجرا در می‌آید وضعیت مناسب و مطلوبی داشته باشد. متاسفانه از زمان کرباسچی برخی از نابسامانی‌ها در ساخت و سازها آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

استاندار تهران افزود: حداقل شما که در شهرهای دیگر هستید باید به مباحثمزبور توجه لازم را داشته باشید چرا که اقداماتتان می‌تواند الگویی برای شهرهای دیگر باشد.

هاشمی تاکید کرد: اکثر شهرهای استان تهران جدید هستند و می‌توان با مراعات کردن در الگوهای شهرسازی شرایطی را فراهم کرد که دیگر شهرهای کشور نیز از آنها اقدامات جدید و خوب را مورد استفاده قرار دهند. به عقیده بنده هر اقدامی که در تهران و استان آن رخ می‌دهد چه بخواهید و چه نخواهید الگوی کشور خواهد شد. پس چه بهتر که با توجه به این مسئله شما در استان تهران پیشتاز باشید.

وی ادامه داد: برای دستیابی به یک عملکرد خوب در حوزه شهرسازی به کمی همت، دقت و ذوق احتیاج دارید. " ذوق " هزینه‌ای ندارد! و می‌توان بر اساس آن آنقدر شهرتان را زیبا کنید که زبانزد خاص و عام شود.

استاندار تهران با اشاره به اینکه وضعیت حد و مرز در استان تهران بسیار نابسامان است گفت: متاسفانه نمی‌توان متوجه شد که چه زمانی وارد شهر تهران یا شهرهای اطراف آن شده‌ایم ولی برخی دیگر از شهرهای کشور آنقدر ذوق به خرج داده‌اند که به محض ورود به شهرشان متوجه همه زیبایی‌ها در حوزه فضای سبز و ورودی شهر می‌شویم. اگر در انجام این کارها ماهر نیستید می‌توانید از مشاور استفاده کنید.

هاشمی با بیان اینکه ۴۰ درصد از موفقیت شما به چگونگی ارائه کارهایتان بستگی دارد گفت: از قدیم گفته‌اند شهری که آباد است از کوچه‌هایش پیداست! هر شهرداری در هر منطقه‌ای که به موارد مذکور توجه نشان دهد موفق خواهد شد و ما می‌توانیم کارهای ویژه انجام شده در این شهرها را مطرح کنیم تا به نوعی رقابت بین سایر شهرها نیز ایجاد شود.

وی در ادامه به وام‌های بانکی اشاره کرد و گفت: با دریافت وام‌های بانکی موافقیم ولی نباید انجام این کار به گونه‌ای باشد که برای تامین هزینه اقدامات مورد نظر از صفر تا صد وام استفاده کرد در واقع باید ۳۰ درصد از هزینه انجام پروژه هزینه و آورده خودتان باشد.

استاندار تهران همچنین گفت: سازمان همیاری‌ها بازوی شماست که عملکرد خوبی داشته‌اند اما به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید طیف کارشان را وسیع کنند.

هاشمی همچنین به قانونمنداری اشاره کرد و گفت: بنده به هیچ عنوان اهل نفی گذشته نیستیم ولی استفاده از تجربه گذشته باعثمی‌شود آینده را بهتر ترسیم کنیم؛ متاسفانه در گذشته قانونگریزی‌هایی وجود داشته ولی در دولت کنونی قانونمداری و صداقت مبنای کار است و به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه از فردا سفرهای شهرستانی را آغاز می‌کنم، گفت: ما بر این باوریم اگر اندک کمکی هم می‌کنیم باید اثرگذار باشد ضمن اینکه با قطره‌چکان کردن پول در پروژه‌ها به شدت مخالف هستیم و در این راستا معاونت برنامه‌ریزی را موظف کرده‌ایم به این سیاست‌ها توجه داشته باشند.

استاندار تهران با اشاره به اعتراض برخی از نمایندگان نسبت به کاهش بودجه استانی گفت: متاسفانه منابع محدود است، چکار می‌توان کرد؟ سایر درآمدها نیز مشخص است بنابراین باید به صورت بهینه هزینه شود. باید کاری کنیم بر اساس قول و قرارهایی که به مردم داده شده پروژه‌ها را به سرعت تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و نگذاریم پروژه‌ها ۲۰ ساله و ۳۰ ساله شوند.

هاشمی افزود: پروژه‌هایی وجود دارد که ۲۰ سال از آغاز به کار آنها گذشته اما تنها ۶۰ درصد پیشرفت وجود داشت یا پروژه‌های دیگری وجود دارد که کلنگ آغاز به کار آن توسط چند شخصیت کشوری به زمین زده شده اما به اتمام نرسیده است. دولت به این کار اعتقادی ندارد و معتقدیم بهتر است یک کار اما درست انجام شود.

وی در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: ۳۶ شهردار استان تهران انتخاب شده‌اند و علت تشکیل این جلسه هماهنگی با سیاست‌های دولت بود.

استاندار تهران افزود: به شهرداران تاکید کردیم باید قانونمداری را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند و در این زمینه به هیچ عنوان کوتاه نیایند. همچنین تاکید کردیم باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرند و به دنبال کسب درآمد از طریق دیگری باشند.

هاشمی افزود: همچنین به خرج دادن ذوق و سلیقه را نسبت به زیباسازی شهر را به شهرداران گوشزد کردیم تا به عنوان یک بحثجدی به پیگیری آن بپردازند همچنین تعامل با ائمه جمعه و جماعات و نمایندگان مجلس را مورد تاکید قرار دادیم و اعلام کردیم تعامل با این افراد باید به‌گونه‌ای باشد که از آنها برای کمک به حل مشکلات بهره‌مند شوند و به هیچ عنوان نگاه بازدارنده در انجام کار را نداشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پروژه تکمیل مصلی امام خمینی چه زمان به اتمام می‌رسد گفت: مصلای امام خمینی یک پروژه ملی و جزء اعتبار نظام است. بنده نیز به عنوان یک شهروند که از سال‌ها پیش شاهد اجرای این پروژه بودم آرزو دارم هر چه سریعتر به سرانجام برسد که خوشبختانه به نظر می‌رسد اراده برای اتمام کار ایجاد شده است.

استاندار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تعامل با شهردار تهران ادامه خواهد داشت یا خیر و چرا قالیباف در جلسه امروز حضور نداشت گفت: تعامل با شهرداری یقینا جدی است نه تبلیغاتی. بر اساس قانون و روال گذشته شهرداری تهران زیر نظر وزارت کشور است و مصوبات شورای شهر نیز به تایید فرمانداری می‌رسد در حالیکه سایر شهرداری‌ها در اختیار استانداری قرار دارند و عملکرد درست نیز این است که شهرداری تهران نیز به استانداری تهران بپیوندد و وزارت کشور نظارت عالیه خود را اعمال کند.

هاشمی افزود: ارتباط ما عالی و جدی است و چندی پیش که بنده و قالیباف به صورت مجزا در خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی حضور یافتیم و حضوری کوتاه داشتیم بار دیگر این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم.

وی در پایان درباره جلوگیری از زمینخواری نیز گفت: فرمانداری را موظف کردهایم نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشد که فکر میکنم حرکت مناسبی هم آغاز شده و دستور توقف برخی ساخت و سازهای غیرمجاز نیز داده شده است.