انتقاد از افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان

به گزارشافکارنیوز،علی‌اصغر بیات در پاسخ به سؤالی در خصوص پیش‌بینی افزایش ۱۸ درصدی مستمری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال ۹۳‌، افزایش رقم ۱۸ درصدی را برای حقوق مستمری‌بگیران تعیین کرده‌اند که از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز تأیید شده است.

وی ادامه داد: ما از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این سؤال را داریم که این افزایش ۱۸ درصدی بر چه مبنایی در نظر گرفته شده است؟ و مبنای تعیین این عدد چیست و دولت براساس کدام محاسبه به این رقم رسیده است؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی‌ تصریح کرد: رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه‌ای که به مردم، نرخ تورم را ۴۴ درصد اعلام کردند‌ اما اگر تمام دستگاه‌ها تلاش کنند، تورم موجود در نهایت به ۳۰ درصد خواهد رسید. آیا این افزایش دستمزد و مستمری‌بگیری بازنشستگان مطابق با نرخ تورم است؟

وی با اشاره به ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی‌ تأکید کرد: بر اساس این ماده قانونی، با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجعی مانند مرکز آمار و اطلاعات و بانک مرکزی هر سال یکبار باید حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز افزایش یابد، اما متأسفانه این مبلغ کفاف هزینه‌های زندگی آن‌ها را نمی‌دهد، لذا ما درخواست داریم این قانون نیز مانند قوانین دیگر رعایت شود تا اوضاع معیشتی بازنشستگان که در حال حاضر بی‌هیچ وجه رو به راه نیست، بهتر شود.

بیات عنوان کرد: در صورتی که دولت به نرخ تورم موجود توجه نکند، وضعیت بازنشستگان از این هم بدتر می‌شود و با کاهش قدرت خرید آنها علاوه بر اینکه حداقل معیشت‌شان فراهم نمی‌شود، باعثشرمندگی قشر عظیمی از مردم در برابر خانواده‌هایشان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که لایحه بودجه سال ۹۳ در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، نمایندگان مجلس به عنوان مدافعان حقوق ملت باید از این مصوبات و قوانین موجود دفاع کنند چرا که بازنشستگان بعد از ۳۰ سال زحمت، تنها به همین حقوق خود چشم دارند و انتظار حمایت آن‌ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی انتظار زیادی نیست.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی در پایان گفت: با دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کارگروهی متشکل از نمایندگان کانون عالی بازنشستگان و مستمربگیران و مدیران سازمان تأمین اجتماعی برای بررسی وضعیت حقوقی و معیشتی بازنشستگان و مستمربگیران تشکیل شده و با برگزاری جلسات متعدد، در حال پیگیری این موضوع هستیم.