هشدارهای پلیس فرودگاه به حجاج

به گزارشافکارنیوز،سرهنگ حسن مهری با اشاره به عملیات حج عمره و اعزام زائران بیت الله الحرام به سرزمین وحی از ابتدای دی ماه، اظهارکرد: نیروی انتظامی در اعزام زائران به سرزمین وحی در موسم حج تمتع و عمره وظایف سنگینی را بر عهده دارد، لذا پلیس فرودگاه ضمن پیش بینی های لازم بمنظور حفظ امنیت زائران، اقدامات صیانتی و آگاه سازی در زمان پرواز حجاج را در دستور کار خود قرار داده است.

وی به پیش بینی های پلیس فروگاه در سه وضعیت قبل از اعزام، حین اعزام زائران به کشور عربستان و نیز هنگام بازگشت آنان به کشور اشاره کرد و گفت: پوشش عملیات حج عمره امسال از ۱۹ ایستگاه پروازی در سراسر کشور انجام می شود.

مهری با اشاره به برگزاری جلسات توجیهی کاروان ها و ارائه توصیه و هشدارهای لازم به زائران با حضور فرماندهان پلیس فرودگاه های کشور گفت: تمام اقدامات تامینی برای سفر زائران بیت الله الحرام اتخاذ شده و پلیس فرودگاه‌های کشور در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار است.

وی به سختگیری های کشور عربستان در بحثموادمخدر اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته و با اقدامات موثر پلیس فرودگاه، هیچ زائر ایرانی در کشور عربستان به جرم حمل مواد مخدر دستگیر نشده لذا پلیس ایران تشدید بازرسی و بازبینی در زمینه حمل مواد مخدر را سرلوحه کار خود قرار داده است.

مهری این دستاورد را مدیون تلاش و حضور پر رنگ پلیس فرودگاه ها در جلسات توجیهی کاروانها، آموزش همگانی، تبلیغات، هشدارهای پلیسی دانست و گفت: این اتفاق باعثعزتمندی نظام جمهوری اسلامی ایران در آنسوی مرزها شده است.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور با تاکید براینکه در حال حاضر پلیس ایران قادر به کشف هرگونه جاسازی مواد مخدر از سوی زائران است، گفت: بر همین اساس پلیس مصمم است از حمل حتی یک گرم مواد مخدر جلوگیری کند.

مهری به استقرار پرسنل مجرب و متخصص که قابلیت شناسایی و چهره ‌زنی دارند، در مبادی ورودی، بررسی وسایل همراه و غیرهمراه زائران و نیز استفاده از تجهیزات فنی و دستگاه‌های موادیاب در فرودگاه های کشور اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی مطابق قانون از ادامه سفر زائران بیت الله الحرام که برای مصرف خود حتی یک گرم موادمخدر حمل کنند، جلوگیری و پس از تحویل گذرنامه زائر مزبور به سازمان حج و زیارت وی به دستگاه قضایی معرفی می شود.

مواد ممنوع برای حجاج


وی، همراه داشتن برخی از داروهای درمانی را نیز در عربستان جرم دانست و درباره ممنوعیت برخی اجناس و اشیاء، گفت: انواع مایعات، ترشیجات، مواد مخدر، متادون و ترامادول از جمله مواد ممنوع برای حجاج به شمار می آید و افراد بیماری که از داروهای خاص و حتی قرص های آرام بخش و کدئین دار استفاده می کنند، باید داروهای خود را با پزشک کاروان چک کنند و یا حتماً نسخه پزشک را به همراه داشته باشند.

وی از زائران خواست از حمل هرگونه داروی گیاهی که شباهت ظاهری به مواد مخدر دارد و نیز عدم شناخت پلیس کشور عربستان خودداری کنند.

مهری از مدیران و پزشکان کاروان‌ها خواست ضمن توجیه زائران از آنها بخواهند از حمل متادون و ترامادول به عربستان خودداری کنند زیرا چنین داروهایی که در کشور ما برای معتادان پرخطر استفاده می‌شود، در عربستان ممنوع و جرم است و افرادی که آن را به همراه داشته باشند در فرودگاه آن کشور دستگیر خواهند شد.

مهری با بیان اینکه زائران برای انجام تشریفات پرواز باید به موقع در فرودگاه حاضر شوند، اظهارکرد: همچنین زائران باید در نگهداری اموال خود دقت کرده و در طول سفر هیچ باری را تحت عنوان امانت از کسی قبول نکنند.

وی با اشاره به آمادگی کامل پلیس فرودگاه به منظور خدمات رسانی به عمره گزاران، تصریح کرد: مصمم هستیم اقدامات خود را سختگیرانه اما مودبانه انجام دهیم.

به گفته فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه روند کنترل جدی مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند از برنامه‌های مهم پلیس فرودگاه‌ها است بنابراین شایسته نیست که شأن جمهوری اسلامی ایران به علت خطای عده کمی، خدشه دار شود.

برگزاری دوره های استاندارد سازی و تعالی رفتار


وی در ادامه به برگزاری دومین دوره استاندارد سازی تعالی و رفتار کارکنان پلیس فرودگاه اشاره کرد و افزود: این دوره با حضور ماموران پلیس فرودگاه های امام خمینی(ره)، مهرآباد، سمنان، ساری، گرگان، همدان، پیام و زنجان با هدف کنترل استرس، برقراری ارتباط خوب با مردم و جذب مراجعان به فرودگاه، تکریم ارباب رجوع و تعالی رفتار کارکنان با حضور اساتید علوم رفتاری و روانشناسی برگزار می شود.

مهری به برگزاری دوره های استاندارد سازی برای پلیس فرودگاه های کشور به صورت منطقه ای اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم این دوره ها را با حضور پلیس فرودگاه چند استان، همجوار برگزارکنیم.

وی همچنین از برگزاری دوره های استاندارد سازی و تعالی رفتار برای پلیس زن فرودگاه های کشور در آینده خبرداد و برگزاری چنین دوره هایی را راهبرد اصلی پلیس دانست و گفت: ماموران پلیس فرودگاه علاوه بر اقتدار باید ضمن رفتار محترمانه و رعایت ادب با مردم، ماموریت خود را به نحو شایسته انجام دهد.