ابتکار: مهلت خودروسازان رو به اتمام است

به گزارشافکارنیوز،دکتر معصومه ابتکار در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه جوانان ایرانی دغدغه های زیادی نسبت به آینده خود دارند گفت: بخاطر همین دغدغه و احساس مسئولیت است که جوانان روی مسئله محیط زیست بیشتر از سایر افراد دقت نظر دارند؛ چرا که محیط زیست با آینده تک تک ما گره خورده است و اگر نتوانیم محیط زیست مان را سالم نگه داریم آینده ای را نمی توانیم متصور باشیم. جوانان حق دارند که به این موضوع نگران باشند.

وی در خصوص گزارش ۱۰۰ روزه سازمان محیط زیست از زمان ریاست ایشان تا کنون نیز گفت: ما در این ۱۰۰ روز ابتدا در بحثکاهش آلودگی هوا تصمیماتی مبتنی بر مطالعه و برنامه زمان بندی شده و فرابخشی اتخاذ کردیم. چرا که در بحثآلودگی هوا قسمت های مختلفی در تولید آلاینده ها نقش دارند. یکسری بخش ها مثل نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها، صنایع، مصارف خانگی مثل موتورخانه‌های خانگی در آپارتمان ها، این ها همواره به طور ثابت در آلودگی هوا نقش دارند. مثلا درهمین بخش مصرف خانگی ما اگر اصلاح الگوی مصرف انجام ندهیم و نظارتی بر عملکرد موتورخانه یا پکیجی که در منزل استفاده می کنیم نداشته باشیم، همان موتورخانه نقش بسزایی در آلودگی هوای شهرمان ایفا می کند و به نوعی ما هم در آلودگی هوا سهیم می شویم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اینها منابع ثابت تاثیرگذار در بحثآلودگی هوا هستند. به جز این، خودروها در بخشی دیگر بر آلودگی هوا بخصوص در شهر تهران یا سایر شهرهای بزرگ کشورمان مثل مشهد و اصفهان و تبریز اثرگذار هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به همه این موارد آمدیم و برنامه ای که از سالهای قبل بود ولی متاسفانه اجرای آن متوقف شده را مجدداً اجرایی کردیم. کمیته های کاری و اجرایی در خصوص آلودگی هوا را مجددا فعال کردیم تا برنامه هایی که از سالیان قبل در خصوص کاهش آلودگی هوا برنامه ریزی شده بود رو به جلو حرکت کند. علاوه بر این در زمینه استانداردهای محیط زیستی هم در بخش سوخت و هم در سایر بخش ها مجدداً بازنگری ای صورت دادیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما اولین جلسه کمتیه ملی مقابله با آلودگی هوا را با حضور خود من و نیز معاونان وزرای نفت، صعنت و معدن و تجارت، کشور، بهداشت و نیز نیروی انتظامی برگزار کردیم. به شهرهای مختلف هم مثل کرج، اراک، اهواز و اصفهان، سفرهایی داشتیم و آنجا هم ما جلساتی در خصوص برنامه های کاهش آلودگی هوا را برگزار کردیم. در واقع برنامه هایی برای هر شهر بطور جداگانه برنامه ریزی و تدوین کردیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که من گزارشی از وضعیت آلودگی هوا در هیات دولت ارائه دادم رئیس جمهوری دستور دادند که دومین جلسه شورای عالی هم هر چه سریعتر با حضور خود دکتر روحانی برگزار شود. متاسفانه شورای عالی محیط زیست هم سالها بود که تعطیل شده بود و برنامه هایش متوقف باقی مانده بود، به دستور دکتر روحانی - رئیس جمهوری، شورای عالی محیط زیست مجدداً احیا شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما تا به این جا دو جلسه برای مقابله با آلودگی هوا در سطح ملی برگزار کردیم که یکی در خصوص گرد و غبار و بحثریزگردها بود که به نظر ما یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در حال حاضر همین بحثریزگردهاست که متاسفانه روز به روز شاهد افزایش میزان این ریزگردها در هوا هستیم. در این زمینه برنامه‌هایی که از سوی دولت قبل برنامه ریزی شده بود را همچنان ادامه می دهیم. همه این مسائل و همه این بحثها به مدیریت سرزمین باز می گردد. یعنی اگر ما به خوبی زمین مان را مدیریت نکنیم، زمین ما به راحتی می تواند تبدیل به بیابان شود و بیابان ها ریزگردهای هر چه بیشتری را در هوا ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: برای مدیریت سرزمین هم برنامه‌هایی در سطح کشور و ملی داریم و هم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی که آنها را با جدیت دنبال می کنیم. به هر روی موضوع آلودگی هوا به تک تک ما مربوط می شود. ما وقتی نسبت به آلودگی هوا نگران هستیم و اعتراضی داریم؛ ابتدا خودمان باید کمک کنیم تا آلودگی هوا افزایش نیابد. مثلا موتورخانه خانگی خودم را کنترل کنیم یا در زمینه استفاده از خودرو شخصی تجدیدنظر کنیم. یا حتی اگر قصد استفاده از خودروی شخصی خود را داریم نسبت به معاینه فنی آن توجه بیش از پیشی داشته باشیم. همه ما در بحثآلودگی هوا سهیم هستیم و اگر نسبت به آن توجهی نکنیم ناخودآگاه آن را تشدید می کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خوشبختانه وسایل حمل و نقل عمومی رو به افزایش است گفت: پیشرفت های خوبی در زمینه تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مترو و بی آرتی در کشور ما انجام شده است که در هر زمان و مکانی می توانیم به آنها دست پیدا کنیم و واقعاً فاصله هر کدام از آنها تا در منزل ما بسیار اندک شده است.

وی با بیان اینکه نباید از نقش خودروسازها نیز در بحثآلودگی هوا غافل شد افزود: خودروسازها بر اساس برنامه ای که ما از آنها خواستیم متعهد شدند تا در اولین فرصت تمام استاندارد های یورو۴ را که ما در شرایط فعلی می توانیم آن را اجرا کنیم انجام دهند. اگر اینگونه شود شرایط به مراتب از وضعیت فعلی بهتر خواهد بود. از فرصتی که ما به آنها دادیم چند ماهی بیشتر از آن باقی نمانده و سازمان محیط زیست هم به آنها اعلام کرده است که ما از آنها برنامه می گیریم و نسبت به اینکه برنامه سر وقت خود اجرا شود، به هیچ وجه سازمان محیط زیست اغماض نخواهد کرد چرا که به نظر ما دستیابی به این استاندارد جزو حقوق اصلی مردم است و مطالبه و خواسته مردم از خودروسازان نیز بر همین اساس است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر این استانداردهایی را نیز برای بخش سوخت درنظرگرفته‌ایم که آنها نیز باید هر چه سریعتر در زمینه سوخت به سوخت یورو۴ دست یابند. سوخت یورو۴ در تهران امری است که به شدت واجب و حیاتی است تا با این استانداردها بتوان وضعیت بهتری را نسبت به آلودگی هوا بخصوص در شهر تهران داشته باشیم. از سوی دیگر در بحثبنزین، گازوئیل و گازی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، همه اینها بطورجدی توسط سازمان محیط زیست در حال پیگیری است و ما تا آخرین لحظه سعی می‌کنیم استانداردهای خودمان را در این خصوص به استانداردهای مطلوب نزدیک تر کنیم.

وی کمک جوانان به بحثآلودگی هوا را اصلی‌ترین نقش در این مبحثدانست و گفت: همانطور که گفتم در بحثآلودگی هوا همه می توانند نقش داشته باشند که جوانان به نظر من سردمدار مبارزه با آلودگی هوا هستند. چه از طریق رفتار فردی و چه از طریق رفتارهای گروهی. یعنی من به عنوان یک فرد رفتارهایی که انجام می دهم و نگاهی که نسبت به موضوع دارم نباید نگاه و رفتاری از سر بی‌تفاوتی و بی اهمیتی نسبت به این مساله باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که در قانون اساسی ایران نیز قید شده است که حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است تصریح کرد: درست است که مسئولین دولتی وظایفی دارند و باید وظایف خود را انجام دهند و نسبت به این وظایف پاسخگو باشند ولی علاوه بر این مردم نیز تک تک در آلودگی هوا نقش دارند. محیط زیست بدون حضور جوانان و بودنشان در سازمان‌های مردم نهاد، قدرت لازم را ندارد. خوشبختانه دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی به شدت از این سازمان‌های مردم نهاد حمایت می‌کند و مردم می توانند از طریق موسسات خیریه، سازمان های مردم نهاد، انجمن ها در بحثهای مختلف محیط زیستی مشارکت کنند و نسبت به جامعه خودشان مسئولیت پذیر باشند و در آن نقش داشته باشند.

وی گفت: توجه سازمان محیط زیست به انجمن ها و سازمان های مردم نهاد از قبل نیز بیشتر شده است. ما دعوت می کنیم که جوانان کشورمان در هر کجای ایران که هستند نسبت به موضوع محیط زیست با حساسیت بالا فعالیت کنند و در جمع های محیط زیستی مشارکت داشته باشند.