ایدز تحفه تایلند

به گزارشافکارنیوز: «واک‌‌استریت… بوم - بوم!» تاکسی‌های پاتایا این واژه‌ها را که می‌شنوند سریعا منظور گردشگر را می‌فهمند و مقابل پایش ترمز می‌زنند، حتی گاهی در قبال رساندن او به خیابان واک‌استریت هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند چرا که پرداخت کرایه تاکسی در بسیاری از موارد برعهده واسطه‌ها یا مراکز ارائه خدمات «مورد نظر» است!

جملات بالا اظهارات یک جوان ایرانی است به نام «امید». او که ۳۲ سال سن دارد و تاکنون دوبار به تایلند سفر کرده، می‌گوید: به محض اینکه از فرودگاه بانکوک خارج می‌شوید چنانچه همراه همسرتان نباشید افرادی خودشان را به شما نزدیک می‌کنند و پیشنهادهایی می‌دهند تا اوقاتتان را در طول مدت اقامت در تایلند تنها نگذرانید! حتی جالب است که بسیاری از این افراد می‌توانند فارسی صحبت کنند چرا که با جوانان ایرانی بسیار نشست و برخاست داشته‌اند. اگر هم فارسی بلد نباشند دست‌کم چند کلمه مهم و تاثیرگذار فارسی را همواره بر زبان دارند. البته بسیاری از جوانان ایرانی هم در خیابان‌های تایلند مدام به تاکسی‌ها می‌گویند: «بوم - بوم»!

او ادامه می‌دهد: برخی‌ها آنقدر شورش را درآورده‌اند که در بعضی هتل‌های تایلند با زبان فارسی نوشته شده «لطفا هزینه اقامت دوست خود را پرداخت کنید حتی برای یک شب یا چند ساعت!»

خانواده‌هایی که دچار اختلاف شدند

«میثم» ۳۵ ساله هم درباره تجربه سفر خود به تایلند می‌گوید: انگیزه سفر به تایلند تعیین‌کننده اتفاقات و رویدادهای این سفر خواهد بود. بسیاری از جوانان ایرانی همان هنگام خارج شدن از هواپیما در تایلند با رفتارشان نشان می‌دهند که دنبال چه چیزی هستند. ما با تور به تایلند رفته بودیم و راهنمای فارسی‌زبان تور که البته یک تایلندی بود همان ابتدا با شوخی به خانم‌ها گفت «از الان مراقب همسر خود باشید تا مجبور نباشید نصف‌شب با من تماس بگیرید که از شوهرم بی‌خبر هستم!»

او می‌افزاید: ۹۰ درصد خانواده‌هایی که با این تور به تایلند آمده بودند در طول سفر دچار اختلاف و جر و بحث‌های خانوادگی شدند چرا که افرادی تلاش می‌کردند مردان خانواده را فریب داده و با خود همراه کنند. حتی اگر مرد خانواده فریب نمی‌خورد، شک و شبهه‌ای که در همسر او ایجاد می‌شد، بگومگوهایی را به همراه داشت.

به گفته وی، رفتار برخی جوانان ایرانی در تایلند آنقدر زشت است که فیلم و تصاویر این رفتارها در کلوب‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شده و گاه برای دیگران بلوتوثمی‌شود.

شبیه ماهواره در ایران

«شاهرخ» ۳۸ ساله نیز که تاکنون ۳ بار به تایلند سفر کرده، می‌گوید: اینگونه ارتباطات در تایلند شبیه موضوع ماهواره در ایران است. یعنی در ظاهر، این ارتباطات در تایلند خلاف قانون است اما در واقع، هیچ برخوردی با آن نمی‌شود. به عبارتی دولت این کشور چشم خود را روی این خلاف بسته است و حتی یک مقام دولتی تایلند از افرادی که به توسعه این بخش از صنعت توریسم تایلند کمک می‌کنند، تقدیر و تشکر کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: عمیقا نگرانیم

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهار می‌دارد: دوماه قبل سفری کاری به تایلند داشتم تا در همایش «سلامت خانواده» با حضور نمایندگان ۱۷ کشور شرکت کنم. آنجا درباره ازدواج‌های زودهنگام و مشکلاتی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند بحثو تبادل نظر شد. در این سفر با سفیر ایران در تایلند هم دیدار داشتم و درباره علت سفرهای زیاد ایرانیان به تایلند صحبت کردیم.

وی می‌گوید: البته به لطف افزایش نرخ دلار سفرهای بی‌مورد بسیاری از جوانان به تایلند کاهش یافته، به نظرم این تنها مزیت افزایش نرخ دلار بود. البته همین الان هم تعداد سفرها بالاست اما در مقایسه با قبل که نرخ دلار کمتر از ۲ هزار تومان بود، کمتر شده است.

فتاحی با اظهار تعجب از علاقه برخی جوانان برای چندین بار سفر به تایلند، معتقد است: متاسفانه ارتباطات در تایلند بیش از حد آزاد است، بیشتر امکانات برای هوس‌بازی است و در مجموع خیلی بی‌بندوبار است. آزادی جنسی در تایلند مشکلات خانوادگی و بهداشتی زیادی برای مردم ایران ایجاد می‌کند و ما عمیقا از این نظر نگران هستیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بررسی‌های خود درباره وضعیت ایدز در تایلند هم اشاره‌ای دارد: آمار بیماری‌های جنسی از جمله ایدز در تایلند بسیار بالاست و من درباره این موضوع تحقیق و بررسی کرده‌ام.

علاوه بر ایرانی‌ها مشتریان دیگری از اروپا و آمریکا هم به تایلند می‌آیند و من متوجه شدم که بیشتر توریست‌های غربی تایلند پیرمرد هستند و برای هوسرانی به تایلند می‌آیند بنابراین تایلند مرکز بیماری‌های جنسی است. وی درباره تبعات اجتماعی و بهداشتی سفر جوانان ایرانی به تایلند می‌گوید: جوانانی که از تایلند بازمی‌گردند، در ایران نیز شکارهای آسانی خواهند داشت و خود و طرف‌ مقابلشان را در معرض جدی ابتلا به ایدز و دیگر بیماری‌ها قرار می‌دهند. فتاحی در پاسخ به اینکه آیا در مجلس درباره این موضوع صحبت کرده‌اید، اظهار می‌دارد: در کمیسیون بهداشت مجلس درباره هر موضوعی که سلامت جامعه را تهدید کند از جمله سفرهای خطرآفرین به تایلند بحثو صحبت می‌کنیم. من و همکارانم عمیقا نگران پیامدهای اینگونه سفرها هستیم چراکه اخلاق، سلامت و بهداشت جامعه را تهدید می‌کند اما جز آگاهی دادن به جوانان نمی‌توانیم کار دیگری را مدنظر داشته باشیم. ما نمی‌توانیم سفر به تایلند را ممنوع کنیم اما جوانان باید بدانند و مطلع شوند که چه خطراتی در کمین آنهاست. او ادامه می‌دهد: نظر اعضای کمیسیون این است که بخش زیادی از ارتباطات در تایلند از نوع «فاحشه‌گری سرگردان»(در مقابل فاحشه‌گری قانونی) است چرا که فرد هر وقت اراده کند وارد این حوزه می‌شود! این نماینده مجلس به برخی راه‌حل‌هایی که در شرع پیش‌بینی شده، اشاره می‌کند: هیچ کشوری به اندازه ما از پشتوانه معارف و اخلاق بهره‌مند نیست اما مشکل این است که در کشور ما به روابطی که اسلام اجازه داده توجه چندانی نمی‌شود. می‌دانم که این صحبت من خوشایند بسیاری خانم‌ها و خانواده‌ها نیست اما مردان اجازه ازدواج در شرایط خاص را دارند از جمله صیغه و ازدواج موقت. اما شرایط اجتماعی طوری است که اگر کسی درباره این مسائل صحبت کند حتی از جانب خانواده خودش محکوم می‌شود. همچنین ما شرایط ازدواج را برای جوانان سخت کرده‌ایم و بسیاری از دختران و پسران ما ازدواج نکرده‌اند. فتاحی می‌افزاید: شرایط جامعه ما طوری است که اگر خانمی فقط بشنود که شوهرش صیغه دارد بلافاصله به طلاق فکر می‌کند.

آنتالیا هم هست!

شهریاری، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیزمی‌گوید: نه فقط تایلند بلکه از سفرهای بی‌مورد به آنتالیا و دیگر شهرهای مشابه نیز نگرانیم. البته در داخل کشور هم فضا برای چنین کارهایی بسته نیست و زمینه‌هایی فراهم است. ما بیش از آنکه نگران سفر به تایلند باشیم نسبت به برخی روابط غیراخلاقی در داخل کشور نگرانی داریم. برخی جوانان علاوه بر عدم‌پایبندی به اخلاق هیچ ملاحظه‌ای هم برای سلامت و بهداشت خود و اطرافیانشان ندارند و این خطرساز است. وی می‌افزاید: مبتلایان به ایدز در کشور در حال افزایش هستند و ما از این نظر بسیار نگرانیم. قبلا عامل ابتلا سرنگ آلوده بود اما اکنون بیشتر مربوط به روابط جنسی آزاد و بی‌بند و باری است.

بیماری «شبه ایدز» و بی‌توجهی ایرانی‌ها

سال گذشته بود که روزنامه لوموند چاپ پاریس با استناد به گزارش منتشر شده در مجله پزشکی نیواینگلند نوشت: تحقیقات انجام شده در تایلند و تایوان حاکی از بروز و وجود یک نوع بیماری ناشناخته با علائمی مشابه ایدز است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و بیش از همه در میان بزرگسالان آسیایی که حامل ویروس اچ‌آی‌وی نیستند، شایع است. نظریه دخالت ژن‌ها در این بیماری رد می‌شود چرا که در بین افراد یک خانواده مشاهده نشده است. به گفته سارا برون، محقق موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی احتمالا یک عامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارد زیرا اکثر مبتلایان در آسیا گزارش شده‌اند. تعدادی از بیماران شناسایی شده بر اثر ابتلا به عفونت‌های مزمن کشته شده‌اند. به رغم این هشدار که شهریور سال ۹۱ رسانه‌ای شد، از میزان سفر جوانان ایرانی به تایلند کاسته نشده است.

ارز را چه کسی ضایع می‌کند؟


۹ ماه قبل از هشدار روزنامه لوموند، حجت‌الاسلام موسی قربانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در دی ماه ۱۳۹۰ با انتقاد از نحوه برخورد مسؤولان درباره سفر ایرانی‌ها به تایلند گفت: به خاطر بیماری آنفلوآنزا سفر حج ۸۸ متوقف شد اما با وجود بیماری خطرناک ایدز در کشوری مثل تایلند سفرها همچنان انجام می‌شود. درباره سفر ایرانی‌ها به تایلند چند نکته قابل تأمل است که یکی از این موارد سرمایه ملی کشور است. ارزی که باید در جاهای مفید و ضروری مورد استفاده قرار گیرد برای چنین سفرهایی از کشور خارج می‌شود.

موجی از بیماری

دبیر سابق کمیته گردشگری سلامت کشور نیز در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ با بیان اینکه بیماری ایدز در تایلند موج می‌زند، گفته بود: متاسفانه روند ورود ایرانی‌ها به تایلند براساس اعلام سفیر این کشور بسیار بالاست. این کشور به دلیل مسائل غیراخلاقی و ایدز شهره است اما مسؤولان ما سعی می‌کنند با سرپوش گذاشتن بر این موضوع، اصل آن را نادیده بگیرند. در صورت بی‌توجهی مسؤولان، موجی از ایدز وارد کشور خواهد شد.

یک مقام دولتی: من هم به تایلند رفتم اما سر به زیر بودم!

یک مقام دولتی نیز در پاسخ به تماس تلفنی خبرنگار وطنامروز و پس از اطلاع از موضوع این مصاحبه گفت: با توجه به موضوع گزارش و مصاحبه، مایل نیستم اظهار نظر کنم. من هم چندی قبل یک سفر علمی به تایلند داشتم اما به خدا سر به زیر بودم و سفر سالمی داشتم.