دریافت وجه مدارس دولتی تخلف است

به گزارشافکارنیوز،سید رحیم میرشاه ولد درباره تخلفات مدیران مدارس دولتی در زمینه دریافت پول از والدین، گفت: ما بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه و ۱۰۰ هزار مدیر داریم که باید از فعالیت و تلاش آنها برای اداره مدرسه تشکر کرد. در برخی مواقع مدیران مدارس درخواست وجه اجباری می کنند که این بر خلاف قانون اساسی مبنی بر تحصیل رایگان در مدارس دولتی است و هیچ مدیر مدرسه‌ای حق ندارد به ازای تحصیل رایگان وجهی را از والدین دریافت کند.

وی ادامه داد: اما مردم به خوبی می دانند که این خدمات رایگان آموزش و پرورش به دلیل محدودیت منابع مالی خدمات کاملی نیست و دانش‌آموز نیازهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال اگر مدیر مدرسه تشخیص دهد دانش آموزان نیازمند فوق برنامه، اردو و یا برگزاری مسابقه هستند، می توانند به ازای این خدمات، از والدین درخواست پول کند که دریافت آن نیز نباید اجباری باشد.

میرشاه ولد با بیان اینکه مدیران ابزار قانونی برای ارتباط با مردم را در اختیار دارند، گفت: کمک مردم به مدرسه سابقه چند ده ساله دارد و به همین دلیل انجمن های اولیا و مربیان شکل گرفتند تا مشارکت مردم را در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مشاوره ای، خدماتی و مالی به سمت مدارس سوق دهند. انجمن اولیا و مربیان به نوعی وظیفه دارد وضعیت مدرسه را رصد و نیازهای دانش آموز را مشخص کند و سپس آنها را در جلسه انجمن پیشنهاد و به تصویب رساند و در نهایت مصوبات خود را با والدین در میان بگذارد.

وی ادامه داد: بنابراین هیچ مدیر مدرسه ای حق دریافت وجه اجباری از دانش آموز و والدینش را تحت هر عنوانی مانند ندادن کارنامه ندارد.

انجمن اولیا و مربیان نمی تواند والدین را مجبور به پرداخت پول کند


مدیرکل ارزیابی و عملکرد شکایات آموزش و پرورش درباره اینکه در حال حاضر مدیر مدرسه از انجمن اولیا و مربیان برای دریافت پول کمک می گیرد، گفت: انجمن اولیا و مربیان نیز نمی تواند والدین را مجبور به پرداخت پول کند. مدیر مدرسه و رئیس انجمن باید صمیمانه با مردم صحبت کرده، ابعاد فعالیت ها و برنامه های خود را به والدین اعلام کنند؛ والدین دانش آموزان قطعا برای ارتقاء سطح آموزشی فرزندانشان هزینه های لازم را پرداخت می کنند و مهم آن است که چگونه با والدین در این زمینه رفتار شود.

میرشاه ولد با بیان اینکه والدین حق دارند بدانند پولی که برای فرزندشان به مدرسه می دهند، چگونه هزینه می شود، توضیح داد: دریافت هر وجه اضافی در مدارس دولتی ممنوع و وجوهی که انجمن اولیا و مربیان تصویب می کنند، باید اختیاری باشد.

مدیران باید بینال مالی فعالیتهای خود را در اختیار والدین قرار دهند


به گفته وی، اولیا باید در جریان هزینه های مدرسه قرار گرفته و مدیران موظفند در پایان سال بینال فعالیت های مدرسه در حوزه کمک های مردمی را به صورت شفاف در اختیار والدین قرار دهند اگر این اتفاق بیافتد قطعا والدین حاضر هستند برای سال های تحصیلی بعد نیز به صورت اختیاری به مدرسه کمک مالی کنند.

۱۹ هزار شکایت از آموزش و پرورش


میرشاه ولد همچنین درباره تعداد شکایت از آموزش و پرورش از ابتدای سال توضیح داد: از ابتدای امسال تاکنون شکایت ما به ۱۹ هزار و ۹۲۵ مورد رسیده است که بیشترین شکایات مربوط به بخش آموزش و اداری - مالی بوده است.

وی ادامه داد: تعداد شکایات در بخش آموزش ۷ هزار و ۷۸۹ مورد و در بخش اداری- مالی ۷ هزار و ۶۳۹ مورد بوده است. البته باید توضیح داد که وظیفه ما صرفا پاسخگویی به شکایات نیست و در صدد هستیم تا فعالیت هایمان را در ابعاد نظارتی توسعه دهیم.