کشف محموله بزرگ تجهیزات ماهواره

به گزارشافکارنیوز،مهرداد جمال ارونقی گفت: این تجهیزات با عنوان لوازم بهداشتی مانند صابون، شامپو و جارو برقی در یک دستگاه کانتینر ۴۰ فوت جاسازی و به این گمرک ترانزیت شده بود که در کنترل با دستگاه ایکس ری مشخص شد بیش از یک سوم این کانتینر در اظهارنامه ذکر نشده است. وی افزود: پس از اسکن کانتینر در واحد ایکس ری و بازرسی کانتینر بیش از ۱۶۰۰ دیش ماهواره و ۵۰۰۰ ال ان بی، سویچر و پایه مخصوص دیش گیرنده امواج ماهواره ای از این کانتینر کشف شد.

ارونقی گفت: این محموله از امارات متحده عربی بارگیری و با رویه ترانزیت خارجی به مقصد تاجیکستان در حال ادامه مسیر بود که در این گمرک متوقف شد. مدیر کل گمرک شهید رجایی بندر عباس در ادامه از کشف ۵ تن کالای تجملی و لوکس که در ۴ کانتینر حامل لیفتراک مستعمل به نحو ماهرانه ای جاسازی شده بود خبر داد و افزود: با مشکوک شدن به کالای اظهاری و وزن اظهارشده در گمرک، کانتینرهای مربوطه به واحد X - RAY هدایت و پس از اسکن کانتینرها، از ورود این محموله قاچاق به داخل کشور جلوگیری شد.

ارونقی افزود: هم اکنون کالاهای کشف شده به ظن قاچاق در انبار قضایی گمرک شهید رجایی نگهداری می شود. وی تصریح کرد: از ابتدای ماه جاری با راه اندازی دستگاه ایکس ری در این گمرک به ویژه در کنترل کالاهای تحت رویه ترانزیت این گمرک و مطابقت کالای مربوط به اظهارنامه های اظهارشده و محتوای کانتینرها، امکان اظهار خلاف و قاچاق کالا کاهش یافته است.

مدیر کل گمرک شهید رجایی گفت: بیشتر کالاهای ترانزیت داخلی و خارجی از گمرک شهید رجایی با دستگاه ایکس ری کنترل می شود و با توجه به مقرون به صرفه بودن استفاده از این دستگاه و بی نیازی به ارزیابی فیزیکی وهمچنین تسریع در کار(اسکن هر کانتینر در۲ دقیقه) تلاش می کنیم در بخش واردات قطعی نیز از ازابزار کنترلی ایکس ری استفاده شود.

ارونقی افزود : با استفاده از دستگاه ایکس ری ، بار کانتینر بدون تخلیه و به کمک نرم افزار رایانه ای ، اسکن و در صورت مطابقت با پرونده های اظهار شده اجازه خروج داده می شود. وی خاطرنشان کرد : گمرکات بازرگان، آستارا و دوغارون نیز به دستگاه ایکس ری مجهز است و قرار است گمرکات مجهزبه این دستگاهها ، به زودی بصورت برخط (آنلاین) درخصوص انتقال تصاویر با هم در ارتباط باشد.