بهترین ماده غذایی در مواقع آلودگی هوا

به گزارشافکارنیوز،احمد پورآرام در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان در صدای مشاور سلامت درباره اینکه چه مواد غذایی در دفع آلاینده های هوا از بدن موثر است اظهار داشت: در مواقع آلودگی هوا توصیه می‌کنیم تا مردم غذاهای حاوی ویتامین‌های A, C, E را بیشتر مصرف کنند چرا که این ویتامین‌ها سمومی که وارد بدن می‌شود را دفع می‌کند.

وی اضافه کرد: انواع مرکبات مانند پرتغال، نارنگی و لیمو منبع خوبی برای تأمین ویتامین C هستند. همچنین هویج و انبه هم منبع غنی از ویتامین A است. افراد می‌توانند در برنامه روزانه خود بین دو تا سه واحد مصرف کنند.

پورآرام با تأکید بر اینکه زیاده‌روی در مصرف هیچ ماده غذایی توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تخمه آفتابگردان، روغن‌های مایع و انواع ماهی به ویژه ماهی سالمون بهترین منبع ویتامین E هستند. افراد می‌توانند در مواقع هوای آلوده به مصرف این مواد توجه بیشتری کنند به شرط آنکه چربی خون نداشته باشند.

این کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد تا روزانه مصرف ۲ لیوانشیرکم چرب و یک عدد سیب را در وعده غذایی خود قرار دهند و گفت: پکتین موجود در سیب و شیر کم چرب به دفع سرب از بدن کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: غذاهای حاوی آهن و روی و مصرف سیر نیز بهترین کمک‌کننده برای دستگاه تنفسی است و آنهایی که با بوی سیر مشکل دارند می‌توانند پودر سیر را جایگزین سیر کنند.

پورآرام خاطرنشان کرد: اغلب میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و تهیه سالادهای رنگین می‌تواند به همراه آب لیموی تازه بهترین غذای روزهایآلودگی هواباشد.

این متخصص تغذیه در پاسخ به اینکه قرص‌های مکمل و مصرف ویتامین در قالب قرص چه میزان می‌تواند اثربخشی داشته باشد، گفت: مصرف میوه و سبزیجات بهترین منبع تأمین ویتامین است و قرص‌های مکمل هم نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

وی همچنین مصرف مداوم مایعات را برای دفع سموم از بدن مناسب دانست و افزود: شاید در فصول سرد سال افراد کمتر احساس تشنگی کنند ولی مصرف مداوم مایعات به ویژه چای کمرنگ را توصیه میکنیم.