مهمترین عامل گودی کمر

به گزارشافکارنیوز،سید منصور رایگانی اظهار داشت: در ستون فقرات ۴ قوس وجود دارد که عبارتند از قوس گردن، قوس پشتی، قوس کمری و قوس خاجی.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: این قوس‌ها به طور طبیعی در بدن وجود دارند و در قسمت گردن قوس به سمت جلو، در پشت به سمت عقب، در ناحیه کمر به سمت جلو و در قسمت خاجی به سمت پشت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: قوس‌های طبیعی در طول زمان و بعد از تولد بوجود می‌آیند و افزایش یا کاهش غیر معمول هرکدام از این قوس‌ها می‌تواند برای فرد مشکل به وجود بیاورند و اگر از حد طبیعی خود خارج شوند به درد، محدودیت حرکتی و حتی شکل ظاهری نامناسب منجر شوند.

وی گفت: در موارد شدید افزایش یا کاهش غیر معمول قوس‌ها ممکن است ریشه های عصب و در موارد نادری نخاع نیز درگیر شود.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: گودی کمر به حالتی اطلاق می‌شود که قوس طبیعی ستون فقرات در ناحیه کمر از حد معمول بیشتر باشد که شایع‌ترین علت آن چاقی شکمی و ضعیف بودن عضلات شکمی است.

رایگانی افزود: لزوماً هر افزایش قوسی منجر به کمر درد نمی‌شود و هر کسی هم که کمر درد دارد، به دلیل قوس کمر نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ‌ با افزایش غیر معمول قوس کمر، فشار ستون فقرات و تنه که به طور معمول به قسمت‌های جلو، وسط و پشت ستون فقرات تقسیم می‌شود، به قسمت پشت منتقل می‌شود و این فشار به روی مفاصل کوچک ستون فقرات اعمال می‌شود که معمولاً تحمل این فشار را نداشته و درد شکل می‌گیرد.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: برای تشخیص قوس کمر نرمال از غیر نرمال فرد باید به دیوار بچسبد به صورتی که پاشنه و حتی دو کتف شخص با دیوار مماس باشد و اگر دست از پشت کمر به سختی رد شود، در آن صورت فرد گودی کمر غیرمعمول ندارد اما کمتر یا بیشتر از این مقدار نشان از قوس غیرمعمول است.

رایگانی افزود: مهمترین عامل پیشگیری از گودی کمر این است که مانع از چاقی شکمی شویم چرا که هرچه چاقی شکمی بیشتر شود، افتادگی بیشتر عضلات شکمی را منجر شده و ضعف این عضلات را به دنبال دارد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، تصریح کرد: داشتن رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می‌تواند از تجمع چربی و چاقی شکمی بکاهد.

وی به افراد توصیه کرد: ‌ در ایستادن‌های طولانی مدت، پاها را عوض کنند به این صورت که یک پا عقب و یک پا جلو و این مدل را مدام اجرا کنند تا وزن به طور متناسب توزین شود.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: اگر تکیه‌گاه یا دیواری در محل ایستادن وجود دارد می‌توان با تکیه بر دیوار از میزان فشار کم کرد؛ همچنین انجام ورزش‌های مناسب می‌تواند باعثتقویت عضلات ناحیه کمر شود.

وی انجام ورزش دراز و نشست را با تجویز پزشک و با راهنمایی فیزیوتراپیست مؤثر ارزیابی کرد و گفت: استفاده از وسایل مکانیکی برای تقویت عضلات کمر توصیه نمیشود چرا که ممکن است مانع از تقویت عضلات شده و حتی در مواردی مضر نیز محسوب شوند، پس بهتر است قبل از استفاده از هر وسیله ورزشی با پزشک متخصص مشورت کرد.