ضرغامی: مدل‌هایی برای تبلیغ وقف پیدا کنیم

به گزارشافکارنیوز،عزت‌الله ضرغامی در پنجمین همایش وقف و رسانه با بیان این‌که بسیاری از مسائل مربوط به آخرت می‌شود که وقف می‌تواند در این زمینه مؤثر شود چرا که یک ثواب برای آخرت خود خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در زمینه وقف تأکیداتی داشتند و مطرح کردند تا زمانی که زنده هستید برای آن دنیای خود کار کرده و توشه ذخیره کنید؛ معلوم نیست وقتی از دنیا می‌روی چه چیزی نصیب شما می‌شود و چه چیزی برای شما به عنوان ذخیره باقی می‌ماند بنابراین در این دنیا کارهای ماندگار انجام دهید که کار رسانه نیز ماندگار است.

رئیس سازمان صداوسیما بیان کرد: وقتی مقاله‌ای نوشته شده و یا سخنرانی می‌کنیم بدانید کاری به عنوان وقف و رسانه انجام می‌دهید و این موضوع در سطح جهانی مطرح می‌شود و می‌تواند افکار را مدیریت کند بنابراین کار رسانه ماندگار است که باید رضای خدا را در نظر بگیرید.

وی افزود: در دنیای رسانه اگر فیلم یا سریالی ساخته می‌شود باید به شکلی در این خصوص توجه کرد که آثار خوب از آن باقی بماند چرا که ممکن است فیلم و سریالی که آثار منفی دارد سال‌ها باقی بماند بنابراین در این زمینه باید بسیار توجه کرد.

ضرغامی بیان کرد: رسانه یعنی قدرت و رسانه ماندگار است بنابراین اهل رسانه واقف هستند و باید در این زمینه گام برداشت چرا که کسی که در این زمینه کار انجام دهد به درستی در جامعه تبلیغ کرده و دعوت به نیکی و دستورات الهی کند.

وی ادامه داد: برخی افراد کارهایی انجام می‌دهند که بسیار ماندگار است در واقع وقف خود یک عمل ماندگار بوده و متعلق به مردم است. وقتی عمل ارزشمندی صورت می‌گیرد باید به درستی تبیین شود.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: امام محمد باقر(ع) فرموده‌اند که ابقا به عمل سخت‌تر از انجام عمل است؛ وقتی فردی در خصوص وقف خود در جمع صحبت می‌کند آن عمل نیک پاک شده و مانند اعمال معمولی برای او در آخرت باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: اخلاص بسیار سخت است و مدعیان را نیز اخلاص به زمین می‌زند بنابراین در این زمینه باید اخلاص درست داشته و نیت درست صورت گیرد و به دنبال خودنمایی نرویم.

وی با بیان این‌که هر خیری می‌تواند وقف انجام دهد، گفت: وقت به تعبیری اعتقاد به معاد را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: موقوفات بزرگی را شاهدیم که جایزه نوبل یکی از آن‌ها است چرا که موقوفه‌ای ایجاد شده و از عواید آن برای امکانات جوایز استفاده می‌شود؛ با نگاه دینی و اسلامی و با توجه به احکام اسلام باید وقف در منظر مسلمانان جایگاه بهتری پیدا کند و اگر درست تشریح می‌شود می‌توانیم به سرعت شاهد ترویج فرهنگ وقف باشیم.

ضرغامی بیان کرد: حوزه‌های تبلیغ باید صورت گیرد که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه میان سازمان اوقاف و صداوسیما شکل گرفته است و کارهای ارزنده‌ای صورت گرفته که باید اهمیت رسانه به درستی درک شود؛ کار با رسانه‌ها سخت است بنابراین باید بتوانیم مدل‌هایی برای تبلیغ وقف پیدا کنیم که جایگاه و عشق نیز در این زمینه بسیار مهم است و توصیه‌های مقام معظم رهبری در راستای امانتداری کامل در وقف نیز باید مورد توجه قرار دهیم چرا که وقف ماندگار است.

وی ادامه داد: وقف‌ها باید متناسب به نیازهای جامعه باشد و اگر خوب شکل گیرد کمک خوبی به دولت اسلامی خواهد شد؛ اکنون دولت، دولت مدرن است و همه، همه مسائل را از دولت می‌خواهند بنابراین با هماهنگی و شکل‌گیری درست وقف می‌توان به کمک دولت اسلامی رفت همچنین ایده‌های خوبی باید در زمینه وقف ایجاد شود و قدمی مؤثری برداشته و بیش از پیش فرهنگ وقف را زنده نگه داریم.

در انتهای مراسم رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از رئیس سازمان صدا و سیما تقدیر کرد که در این حین مردی با فریاد بلند که حراست آن را گرفته بود گفت: من را ول کنید میخواهم نامهام را به رئیس سازمان صدا وسیما برسانم که در نهایت مرد درخواست خود را به رئیس سازمان صدا وسیما رساند.